SITES - Sosiaalinen inkluusio ja moninaisuus varhaiskasvatuksessa

SITES - Sosiaalinen inkluusio ja moninaisuus varhaiskasvatuksessa tutkimushankkeessa tarkastellaan lasten sosiaalista osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja kuulumista kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisissa varhaiskasvatusryhmissä.

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys
Lapsuus ja perhe
Osasto
Kasvatustieteiden laitos
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta

Hankekuvaus

SITES - Sosiaalinen inkluusio ja moninaisuus varhaiskasvatuksessa tutkimushankkeessa tarkastellaan lasten sosiaalista osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja kuulumista kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisissa varhaiskasvatusryhmissä.

Tarkastelemme etenkin:  

  • Sosiaalisen osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja kuulumisen rakentumista kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisissa varhaiskasvatusryhmissä
  • Lapsiryhmien toimintaa ja vuorovaikutusta lasten ja aikuisten välillä sekä lasten kesken
  • Varhaiskasvatusarjen siirtymiä
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien kasvatusyhteistyötä sekä huoltajien osallisuutta
  • Huoltajille suunnattua varhaiskasvatuksen palveluohjausta 

Tutkimushankkeen tavoitteena on lisätä ymmärrystä lasten ja heidän perheidensä osallisuudesta ja tuottaa tietoa sosiaalisen osallisuuden mahdollistavista ja niitä haastavista tekijöistä ja yhteistyökäytännöistä varhaiskasvatuksessa.  

Työpaketit

1. Sosiaalisen inkluusion ja osallisuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen lapsiryhmien arjen käytännöissä 

2. Sosiaaliselle inkluusiolle ja moninaisuudelle rakentuvat merkitykset perheiden ja varhaiskasvatusinstituution välisissä yhteistyökäytänteissä 

3. Sosiaalisen inkluusion ja osallisuuden ehtojen rakentuminen varhaiskasvatuksen palveluissa ja politiikoissa 

Tietoa osallistujille

Hankkeen tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja tuottaa tietoa moninaisuudesta sekä sosiaalisen osallisuuden mahdollistavista ja niitä haastavista käytännöistä, rakenteista, prosesseista ja politiikoista varhaiskasvatusinstituutiossa. 

Hankkeessa kerätään aineistoa kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten lapsiryhmien arjessa etnografisen tutkimuksen keinoin. Aihetta tutkitaan niin lasten, heidän vanhempiensa kuin varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkökulmista eri menetelmiä hyödyntäen, esimerkiksi havainnoimalla ja videoimalla, haastatteluin sekä keräämällä dokumentteja ja valokuvia. Tutkimusaineistoa kerätään alle ja yli kolmevuotiaiden ryhmissä 11/2025-05/2026 välisenä aikana.

Hanketiimi

Ulkoiset jäsenet

Emma Koitto

Apurahatutkija
Jyväskylän yliopisto

Maria Lahtinen

Apurahatutkija
Jyväskylän yliopisto

Jasmin Hautsalo

Tutkimusavustaja
Jyväskylän yliopisto