TIMSS - Kansainvälinen matematiikan ja luonnontieteiden osaamisen arviointitutkimus
Sisällysluettelo
Hankekuvaus
TIMSS on kansainvälinen tutkimus, joka arvioi oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaamista neljännellä ja kahdeksannella luokalla. TIMSS-tutkimuksessa osaamisen arviointi pohjautuu PISA-tutkimukseen verrattuna vahvemmin osallistujamaiden matematiikan ja luonnontieteiden opetussuunnitelmiin. Tutkimus on toteutettu neljän vuoden välein vuodesta 1995 lähtien. Suomi on osallistunut tutkimukseen vuosina 1999, 2011, 2015, 2019 ja 2023. TIMSS 2023 -tutkimuksen tulokset julkaistiin joulukuussa 2024. Suomi on myös mukana uudella TIMSS 2027 -tutkimuskierroksella.
TIMSS-tutkimuksen tavoitteena on tuottaa luotettavaa tietoa oppilaiden osaamisen tasosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Kyseessä ei ole yksittäisten oppilaiden, koulujen tai opettajien arviointi, vaan tarkoituksena on saada kokonaiskuva koulutusjärjestelmän toimivuudesta ja oppimistuloksista. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttavat oppilaiden suoriutumiseen matematiikassa ja luonnontieteissä, ja miten näitä tekijöitä voidaan kehittää.
TIMSS-tutkimusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Jyväskylän yliopisto. Tutkimusta koordinoi kansainvälinen IEA-järjestö (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Kansallisesta toteuttamisesta vastaa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos.