Esittely
Työskentelen yliopistonlehtorina kasvatustieteiden laitoksella, erityispedagogiikan oppiaineessa.
Tutkimukseni keskiössä on opettajan ja lasten välinen vuorovaikutus varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksen alaluokilla. Minua kiinnostaa erityisesti se, millä tavalla opettajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen piirteet ja laatu ovat yhteydessä lasten oppimiseen, kehitykseen ja hyvinvointiin, mutta myös se, miten opettajan ominaisuudet ja kokemukset muokkaavat ryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksessani tarkastelen myös sitä, millä tavoin vanhempien ja lasten vuorovaikutuksen piirteet ja kotiympäristön tekijät–yhdessä ja erikseen varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa–muovaavat lasten kehitystä ja oppimista. EarlyMath-hankkeen kautta tutkimukseni on kohdistunutu kodin ja varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen rooliin varhaisten matemaattisten taitojen kehityksessä. Tutkijana pyrin laajemmin ymmärtämään aikuisen ja lasten välisen vuorovaikutuksen dynaamisuutta, kaksisuuntaisuutta ja yksilöllisyyttä varhaisen oppimisen kontekstissa.
Opetus- ja ohjaustyön lisäksi toimin vastuullisena tutkijana Taaperon ensiaskeleet matematiikkaan - tutkimuksessa, joka on osa ERC rahoitettua EarlyMath-projektia (2021–2026, PI Minna Torppa) sekä HyMy-tutkimushankkeessa (2025–2027), jossa tutkimme henkilöstön työsyvinvointia ja myötätuntoa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi johdan Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistukimusta (2015–2025) ja toimin asiantuntijana eTALE Africa 2 -projektissa (Niilo Mäki Instituutti, 2023–2026), jossa kehitetään varhaiskasvatuksen ja matematiikan sisältöjä opettajankoulutuksen tueksi Saharan etelänpuoleiseen . Olen myös CRITICAL-hankkeen (STN, 2020-2026) ja Herkin silmin -tutkimusryhmien jäsen.