Portfolio

Portfoliolla osaaminen näkyviin! Portfoliotyöskentelyllä tunnistat osaamistasi ja kehität asiantuntijuuttasi.

Sisällysluettelo

Jyväskylän yliopistossa oman osaamisen tunnistamisen ja tavoitteellisen kehittämisen vahvistamiseksi suositellaan portfoliotyöskentelyä. Tavoitteena on tukea asiantuntijaksi kehittymistäsi koko opintojen ajan. Portfoliotyöskentelyssä reflektoit kokemuksiasi ja opinnoissa oivaltamiasi asioita. Voit hyödyntää opintojen lisäksi aiempaa ja opintojen ulkopuolella kertyvää osaamistasi. 

Portfoliotyöskentely voi olla osa ryhmäohjausta tai opintojaksoa. Keskeistä on oma työskentelysi - oman osaamisen ja valmiuksien hahmottaminen, ajattelun kehittyminen ja osaamisen sanallistaminen. Työskentelyn myötä saat tietoa ja ymmärrystä, mihin haluat keskittyä opinnoissasi, sekä pohjaa työnhaussa tarvittavaan osaamisen kuvailuun. ŸKun kasaat portfoliotasi läpi opintojen, osaamisesi on dokumentoituna valmiiksi, kun haet töitä.

Miten portfoliota käytetään?

Voit käyttää portfoliota erilaisiin tarkoituksiin. Esimerkiksi taidealojen ammattilaiset voivat käyttää porfoliota töidensä esittelemiseen. Ajatustyöläiset voivat koota sinne kiinnostavia materiaaleja ja dokumentoida omaa osaamistaan, esimerkiksi oppimispäiväkirjoja, esseitä tai ryhmätöiden tuotoksia. Tällaisen materiaalipankin tuotoksia voit käyttää osoittamaan ja sanoittamaan omaa osaamistasi. Sen pohjalta voit luoda myös näyteportfolion esimerkiksi työnantajaa varten, jos haluat osoittaa konkreettisesti, mitä olet tehnyt ja mitä osaat.

Muista, että näyteportfolioon ei kannata kasata kaikkea materiaalia, vaan vain esimerkiksi haettavan työtehtävän kannalta olennaiset palaset. Käytä mielikuvitustasi portfolion kasaamisessa! 

Mitä porfolio voi sisältää?

Portfolion elementit voivat koostua melkein mistä vain: kirjoituksista, kuvista, linkeistä, haastatteluista, videoista, kaavioista... Voit kertoa opintojen ja työkokemuksen lisäksi harrastuksissa tai järjestötoiminnassa hankitusta kokemuksesta. 

Varsinkin näyteportofoliossa kannattaa kiinnittää huomiota portfolion rakenteeseen, jotta portfolio on selkeä ja luettava. Voit esimerkiksi koota portfolion näin:

  1. Työnhakuosio: tutkinnot ja muu koulutus, työ- ja muu kokemus, olennaiset taidot, kansainvälisyysosaaminen, tieteellinen ja taiteellinen toiminta, kielitaito.
  2. Osaaminen: yleiset työelämätaidot tai muu olennainen osaaminen. Kirjataan esimerkkejä, missä ja miten taidot ovat kehittyneet.
  3. Tavoitteet: työhön sekä mahdollisesti osaamisen kehittämiseen liittyvät.

Minne portfolio kootaan?

Portfolio kootaan yleensä sähköiseen muotoon. Mieti, miten eri vaihtoehdot toimivat eri portfoliotyyppeihin. Esimerkiksi näyteportfolio tulee olla helposti jaettavassa muodossa. Kokeile erilaisia alustoja: Canva, Google Sites, Wix, Wordpress… Voit myös miettiä, voisiko blogi, videopäiväkirja, OneNote toimia portfoliona. Kun portfolio on verkossa, voit laittaa linkin siihen esim. työhakemukseen, LinkedIniin, ansioluetteloon.

Lisäohjeet

Valitse opintojasi koskeva ohje

HYTK - Kieli- ja viestintätieteiden laitos

HUOM! Ensimmäinen ohje koskee vain kieliä. Journalistiikan tai viestinnän portfolio-ohjeen löydät kielten ohjeen jälkeen.

Kielten portfoliotyöskentely 

Kandidaatintutkinto

Portfoliotyyppinen opiskelu alkaa kandidaatintutkinnoissa perusopintojen kursseilla

  • MONP1000 Kohti monialaista kieliasiantuntijuutta,
  • KOPP1000 Kohti kielenopettajuutta ja
  • KIMO1000 Kohti Kimo-opettajuutta

ja jatkuu aineopinnoissa kursseilla

  • MONA1000 Kieliasiantuntijan osaamisprofiili 
    (suositus ajoituksesta: 3. opiskeluvuosi)
  • KOPA1000 Johdatus kielen oppimisen ja opettamisen tutkimukseen muuhun opetukseen integroituna 
    (suositus ajoituksesta: toinen opiskeluvuosi)

Voit käyttää portfoliossasi mitä tahansa soveltuvaa alustaa.

Kurssikuvaukset löytyvat opetussuunnitelmasta, ja tarkempia ohjeita löytyy myös kurssien Moodle-työtiloista.

Maisterintutkinto

Maisterintutkinnossa portfoliotyöskentely jatkuu ja tulee päätökseen kurssilla

  • KLSY012 Maisterin portfolio 
    Kurssille ilmoittaudutaan heti maisteriopintojen alkaessa eli neljäntenä opiskeluvuonna. Portfolio palautetaan tarkastukseen sitten, kun maisterintutkielma on valmistumassa

Kurssikuvaus löytyy opetussuunnitelmasta.

Kun ilmoittaudut kurssille KLSY012 Sisussa, saat pääsyn Moodlen työtilaan, jossa on paljon tietoa ja ohjeita portfoliotyöhön liittyen.

Maisterin portfolio jätetään tarkastukseen  kurssin KLSY012 Moodle-työtilan palautuslaatikkoon

Liikuntatieteellinen tiedekunta

Portfoliotyöskentely kuuluu osaksi tiedekunnan yhteisiä Asiantuntijana kehittyminen 1 ja 2 opintojaksoja. Portfolio on työkalu oman oppimisen, osaamisen ja asiantuntijaksi kehittymisen itsearviointia, jäsentämistä ja dokumentointia varten. Portfoliotyöskentely auttaa opintojen suunnittelussa, osaamisen oivaltamisessa, tavoitteiden asettamisessa sekä osaamisen esille tuomisessa. 

Asiantuntijuus-kursseilla tallennat portfolioon kehittymistäsi ja osaamistasi kuvaavia materiaaleja. Kursseilla annetaan myös kirjoitustehtäviä, missä pääset analysoimaan ja reflektoimaan tavoitteitasi, oppimistasi ja osaamistasi. Asiantuntijana kehittyminen 2 -kurssin lopuksi materiaaleista muodostetaan yhteenveto, mikä toimii näyteikkunana osaamiseesi.

Tarkemmat ohjeet portfolion keräämisestä ja työstämisestä saat Asiantuntijuus-kursseilla. Ohjeet löytyvät myös kurssien Moodle-/PedaNet-alustoilta. 

HYTK - Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Informaatioteknologian tiedekunta

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kauppakorkeakoulu

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Viestintä

Portfoliotyöskentelyn keskiössä ovat itsetuntemuksen ja työelämätuntemuksen kartuttaminen, uratavoitteiden asettaminen, opintojen suunnittelun, oman  osaamisen ja sen kehittymisen ohjaaminen, tunnistaminen ja kuvaaminen sekä työllistymisosaamisen kehittäminen. 

Viestinnän kandidaatti- ja maisteriohjelmassa portfoliomainen työskentely on integroituna viestinnän opintojaksojen sisältöihin, osaamistavoitteisiin ja suoritustapoihin koko opintopolun ajan. Omaa osaamista ja asiantuntemusta kuvaava portfolio palautetaan viestinnän maisteriohjelmassa VISS1012 Asiantuntemuksen arviointi -opintojaksolla. 

Viestinnän portfolion ohjeet (pdf-tiedosto)

Varhaiskasvatus

VAKA ePortfolion ohjeet on koottu Moodleen. Löydät työtilan hakusanalla VAKAPORT.

Kemia

Portfolio rakentuu opintojen aikana hankitun osaamisen, sen kuvaamisen ja itsereflektion kautta. Kokonaistavoitteena on kuvata kerryttämääsi osaamista opintojesi aikana ja suhteessa tutkinnon osaamistavoitteisiin. Portfolio toimii myös ”käyntikorttinasi” työnhaussa.

Portfoliotyöskentely aloitetaan kemian 1. opiskeluvuoden aikana osana KEMY001-kurssia ja sitä jatketaan läpi koko tutkinnon (LuK&FM). Tarkemmat ohjeet portfolion keräämisestä ja työstämisestä saat KEMY001- ja KEMY1020-kursseilla. Portfoliopohja ja -ohjeistus löytyvät myös kurssien Moodle-sivuilta.

Luokanopettajakoulutus

PROpe - opeopiskelijan "kasvunkansio"

Osana opettajopintojasi rakennat itsellesi henkilökohtaista oppimisympäristöäsi, josta osa on kouluttajille (ja kenties tuleville työnantajillesikin) julkista luettavaa. Tuota julkista osaa kutsumme PROpeksi, sivustoksi, joilla pohditaan, työstetään ja kuvataan omaa opettajuutta ja asiantuntijuutta esimerkiksi tuleville työnantajille.

PROpe-sivustolla muun muassa pohdit omaa kasvatusalan/opettajan asiantuntijuuttasi ja sen kehittymistä, sekä esitelet näytteitä omalta opettajan taipaleeltasi. Prope-työskentelyn myötä kerrytät siis eräänlaista eportfolio-/cv-sivustoa. Työstät PROpea sekä ohjatusti että itsenäisesti opintojen aikana. Aloitat työskentelyn heti ensimmäisenä opiskeluvuonna ja jatkat sitä läpi koko opintojen. 

Prope-työskentelyn tarkemmat ohjeet löytyvät opettajankoulutuslaitoksen PedaNet-alustalta.

Journalistiikka

Portfoliotyöskentelyn keskiössä ovat itsetuntemuksen ja työelämätuntemuksen kartuttaminen, uratavoitteiden asettaminen, opintojen suunnittelun, oman  osaamisen ja sen kehittymisen ohjaaminen, tunnistaminen ja kuvaaminen sekä työllistymisosaamisen kehittäminen.

Journalistiikan kandidaatti- ja maisteriohjelmassa portfoliomainen työskentely on integroituna journalistiikan opintojaksojen sisältöihin, osaamistavoitteisiin ja suoritustapoihin koko opintopolun ajan. Omaa osaamista ja asiantuntemusta kuvaava portfolio tehdään ja palautetaan journalistiikan maisteriohjelmassa JOUS1011 Media-ammattilaisuus ja -yrittäjyys -opintojaksolla.

Yhteiskuntatieteet ja filosofia

Portfolioalue Pedanetissä

Huom! Portfolioalue ollaan siirtämässä Moodleen syksyn 2023 loppuun mennessä.

Musiikkitiede

Kandidaatintutkinto

Musiikkitieteen portfoliotyöskentely aloitetaan 1. opintovuonna opintojaksolla MUSY1001 Opinto- ja urasuunnittelu (2 op) ja jatketaan 3. opintovuonna opintojaksolla MUSA1073 Musiikki- ja kulttuurialan asiantuntijuus (5 op).

Portfoliossa kerrot itsestäsi asioita, jotka eivät välttämättä mahdu tai kuulu CV:hen ja työhakemukseen. Voit laittaa linkkejä erilaisiin projekteihin ja harrastuksiin (esim. omia tekstejä, musiikkia, ym.).

Voit käyttää portfoliossasi yliopiston ePortfolio-alustaa tai valitsemaasi kotisivualustaa (esim. Google Sites, Webnode jne.).

Portfoliotyöskentelyyn tutustutaan 1. vuoden opintojaksolla, jolloin aloitetaan työstämään omaa työportfoliota ja esitellään ensimmäinen julkinen näyteportfolio. Kolmantena vuotena portfoliotyöskentelyä jatketaan ja täydennetään opintojen alussa aloitettua portfoliotyöskentelyä. Kurssikuvaukset löytyvät opetussuunnitelmasta, ja tarkempia ohjeita löytyy myös kurssien Moodle-työtiloista.

Maisterintutkinto

Musiikkitieteen maisterintutkinnossa syvennetään omaa asiantuntijuutta, ja portfolioseminaarissa työstetään omaa maisteriopintojen näyteportfoliota sekä itsenäisesti että ryhmissä. Maisteriopintojen portfolioseminaari on kaksikielinen (englanti / suomi), ja portfoliotyöskentelyn saa suorittaa valitsemallaan kielellä.

MUSS1049 Maisteriopintojen portfolioseminaari (1 op)

Portfolioseminaari suoritetaan samana lukuvuonna Työelämäprojektin (MUSS1048) tai työharjoittelun (MUSS1148 / MUPS1050) kanssa, jotka voi korvata myös opintojaksolla MUTY1010 Projekti (5 op), mikäli opiskelija ei ole sijoittanut sitä kandidaatintutkintoonsa.

Maisteriopintojen näyteportfoliossa voi käyttää yliopiston ePortfolio-alustaa tai opiskelijan valitsemaa kotisivualustaa (esim. Google Sites, Webnode jne.).

Maisteriopintojen portfolioseminaari ja työelämäprojekti suositellaan suoritettavaksi maisteritutkinnon 2. opintovuonna. Kurssikuvaukset löytyvät opetussuunnitelmasta, ja tarkempia ohjeita löytyy myös kurssien Moodle-työtiloista.

Kasvatustiede ja aikuiskasvatustiede

Portfolio on opiskelijan henkilökohtainen, koko opintojen ajan päivitettävä työkalu. Hyvin täytetty portfolio auttaa hahmottamaan omaa osaamista, omia vahvuuksia ja mahdollisia kehitysalueita, on usein avuksi myös oman motivaatioon ja uratavoitteisiin liittyvissä pohdinnoissa. Kannattaa siis tutustua ja ottaa käyttöön:
Kurssi: KAIKO Portfolio: Oman osaamisen tunnistaminen | JYUMoodle
Kurssiavaimen saa tarvittaessa Kati Hemmingiltä.

Historia

Mikä on portfolio?

Itselle laadittava työportfolio on kehityskansio, opiskelu- ym. tehtävien kokoelma, joka edustaa monipuolisesti tekijänsä osaamista, oppimista ja itsensä kehittämistä. Se on siten muodoltaan säätelemätön ja yksityinen materiaalivaranto tai jopa arkisto, jota kerätään myöhempää tarvetta varten lähinnä itselle dokumentiksi omasta osaamisesta ja kehityksestä. Työportfoliota ei sellaisenaan ole tarkoitus esitellä kenellekään.

Näyteportfolio kootaan edellä mainitun materiaalin pohjalta ja se on jo lähtökohtaisesti tarkoitettu muiden nähtäväksi. Näyteportfoliota voi halutessaan käyttää myös työnhaussa työnäytteenä tai täydentämässä ansioluetteloa. Näyteportfolio laaditaan kulloisenkin tarpeen mukaan.

Työportfolion tärkein tehtävä on pukea sanoiksi, mitä sinä osaat ja millainen asiantuntija olet – tai millaiseksi asiantuntijaksi haluat tulla ja miten suunnittelet sellaiseksi kehittyväsi. Portfolion kehittäminen harjoittaa kykyäsi tunnistaa omaa osaamistasi ja pukea sitä sanoiksi. Samalla se toimii oppimisesi arkistona/tietokantana, johon voit aina palata esimerkiksi työstäessäsi ansioluetteloasi (CV) tai työhakemusta. Portfoliosi avulla esimerkiksi potentiaalinen työnantaja voi tutustua osaamiseesi syvällisemmin kuin tavallinen ansioluettelo mahdollistaa.

Opiskelija saa sanallisen arvioinnin näyteportfoliostaan niin kandivaiheessa kuin maisterivaiheessa. Portfoliota edistetään ohjatusti opintojen suunnittelu -kursseilla, sekä muilla opintojaksoilla. Suositeltavaa on työstää portfoliota oppimisen tukena kaikilla kursseilla. Esimerkiksi omaopettajalta tai kurssien opettajilta voi pyytää palautetta portfoliostaan.

Portfolion laatiminen

Portfoliotyöskentelyssä keskeisintä ei ole portfolion muoto vaan tuottamis-, valikointi- ja arviointiprosessi. Portfolio on jokaisen henkilökohtainen näyte omasta oppimisesta, osaamisesta ja asiantuntijuudesta. Niinpä portfolion muotoja ja laatimistapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin. Tee siis portfoliostasi omannäköisesi. Keskeistä on, että työportfoliossasi dokumentoit ja reflektoit oppimistasi, osaamistasi ja asiantuntijuutesi kehittymistä, ja kokoat näyteportfolioosi kutakin tarkoitusta varten sopivat tiedot.

Ohessa on muutama esimerkki erilaisista portfolion laatimisalustavaihtoehdoista:

  • peda.net: tunnukset säilyvät valmistumisen jälkeenkin (https://peda.net/)
  • Word- (tai vastaava) tekstinkäsittelyohjelman tiedosto. Kriteerinä on, että näyteportfolio on jaettavissa verkossa tietyillä opintojaksoilla

Lisäksi on olemassa valmiita pohjia ja palveluja (myös esim. Prezi), mutta ne ovat yleensä maksullisia.

Portfolion rakenne

Portfolion tekemiseen on monia tapoja, eikä portfolion rakenteeseen ole olemassa yleispäteviä sääntöjä. Rakenteeltaan työportfolio voi koostua esimerkiksi kertovasta osiosta, johon kuuluu johdanto-osa, varsinainen oppimispäiväkirjamainen jakso sekä omia kokemuksia ja tuloksia arvioiva osuus. Sen lisäksi on hyvä koota liitteeksi tietoja esimerkiksi kirjallisista tehtävistä, tutkielmista, tuntisuunnitelmista tai muista oppimista ja osaamista osoittavista dokumenteista. Työportfolioon kannattaa omaa käyttöä varten kerätä mieluummin liikaa materiaalia kuin liian vähän.

Näyteportfolioon taas kannattaa karsia sisältöjä kulloistakin käyttötarkoitusta silmällä pitäen. Varsinkin työnhakutilanteessa rekrytoijat arvostavat näyteportfoliosi selkeyttä, selattavuutta ja visuaalisuutta: kuvien käyttö on sallittua ja jopa toivottavaa. Liitä portfolioon vähintään kuva itsestäsi. Tärkeintä on, että valitsemasi rakenne on selkeä kenelle tahansa portfoliosi tarkastelijalle. Siksi parasta on pitää teksti ymmärrettävänä ja tiiviinä, otsikoida eri osiot selkeästi ja edetä johdonmukaisesti. Muistathan, että työportfolion voit rakentaa itsellesi toimivimmalla tavalla, kun taas näyteportfoliota laatiessa on syytä miettiä portfolion tulevaa lukijaa.

Työnhakutilanteessa kannattaa koota näyteportfolio juuri kyseistä työtä varten. Näin mahdollinen työnantaja näkee, että olet kiinnostunut juuri kyseisestä työstä. Lisäksi työn vaatima erityinen osaaminen pääsee paremmin esille. Työnhakua varten voit tehdä portfoliosta myös esim. Powerpoint-esityksen.

Täältä löydät lisää vinkkejä ja ohjeistusta portfoliotyöhön.

Fysiikka

Portfoliotyöskentely käynnistetään heti ensimmäisenä opiskeluvuotena Fyysikon Maailmanviiva kurssilla, joka orientoi opiskelijoita mm. opiskelutaitoihin, fyysikon ydinosaamiseen ja fyysikon uramahdollisuuksiin liittyviin aiheisiin. Osaamisen kehittymistä seurataan ja sen kartuttamista suunnitellaan tämän lisäksi yhteisissä ja henkilökohtaisissa HOPS-ohjauksissa koko opintojen ajan. Opintojen loppuvaiheessa Maisteriseminaari-kurssilla kartoitetaan omaa osaamista sekä kertyneitä taitoja koko opintojen ajalta. 

Development, Education and International Cooperation (DEICO)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Globaali Eurooppa

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Language, Globalization and Intercultural Communication (LAGIC)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Music and Science

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Arkistonhallinta

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Etnologia ja antropologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kulttuurit ja yhteisöt muuttuvassa maailmassa

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Englannin kieli

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Romaaninen filologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Ruotsin kieli

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Saksan kieli ja kulttuuri

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Soveltava kielitiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Suomalainen viittomakieli

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Suomen kieli

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Venäjän kieli ja kulttuuri

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kirjallisuus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kulttuuriympäristön tutkimus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

LuoMus, musiikin aineenopettajan suuntautumisvaihtoehto

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Museologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Musiikkikasvatus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nykykulttuurin tutkimus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Taidehistoria ja taidekasvatus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Sosiaalityö, Jyväskylä ja Kokkola

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kognitiotiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Koulutusteknologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kyberturvallisuus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Teknologiajohtaminen (DI)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Tieto- ja ohjelmistotekniikka (DI)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Tietojärjestelmätiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Tietojenkäsittelytiede, Jyväskylä ja Kokkola

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Turvallisuus ja strateginen analyysi

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Artificial Intelligence (AI)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Cognitive Computing and Collective Intelligence (COIN)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

High-Performance Computing, Specialisation in Computer Science (HPC)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Information Systems (IS)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Aineenopettajan pedagogiset opinnot

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Erityispedagogiikka

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Luokanopettajan aikuiskoulutus, Kokkola

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Ohjausala

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Psykologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Varhaiserityispedagogiikka

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Varhaiskasvatus, Kokkola

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Brain and Data Science (NeuroData)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Development, Education and International Cooperation (DEICO)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Educational Sciences (EDUMA)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kauppatieteet

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Taloustiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Business Innovation and Sustainability (BIS)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Banking and International Finance (BIF)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Corporate Environmental Management (CEM)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Digital Marketing and Corporate Communication (DMCC)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

International Business and Entrepreneurship (IBE)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Responsible Management and Business of Sport (RESPO)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Liikunnan yhteiskuntatieteet

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Liikuntabiologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Liikuntapedagogiikka

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Liikuntapsykologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Terveystieteet

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Valmennustiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Biology of Physical Activity

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Psychology of Physical Activity, Health and Well-Being

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Responsible Management and Business of Sport (RESPO)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Bio- ja ympäristötiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Matematiikka ja tilastotiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nanotiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Biological and Environmental Science, Specialisation in Aquatic Science

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Biological and Environmental Science, Specialisation in Ecology and Evolutionary Biology

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Chemistry and Analytics for Circular Economy.

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

High-Performance Computing, Specialisation in Chemistry

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

High-Performance Computing, Specialisation in Physics

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nanoscience, Specialisation in Cell and Molecular Biology

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nanoscience, Specialisation in Chemistry

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nanoscience, Specialisation in Physics

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Physics

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Radiation and its Effects on MicroElectronics and Photonics Technologies

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.