Oppimisanalytiikka, digitaaliset portfoliot, hyvinvointimittaukset, sykemittarit, luokan valaistusta ja ilmastointia tarkkailevat sensorit ynnä muut dataa keräävät ja tuottavat teknologiat ovat olennainen osa 2020-luvun koulua.
Kehityskulku heijastaa yhteiskunnan laajempaa datafikaatiota: pyrkimystä muuntaa erilaisia sosiaalisia, kognitiivisia ja fysiologisia ilmiöitä digitaaliseksi dataksi, jonka pohjalta voidaan profiloida ihmisiä. Perusopetuksessa profiloinnilla voidaan esimerkiksi personoida oppimistehtäviä aiemman suoritumisen perusteella.
Samanaikaisesti koulun tulisi myös tukea oppilaiden toimijuutta datafioituneessa yhteiskunnassa. Toimijuuden edellyttämiä tietoja ja taitoja kutsutaan tyypillisesti datalukutaidoksi.
Perusopetuksen datafikaatiota luonnehtiikin ristiriitaisuus: datalukutaidon opetuksessa koulun tulisi auttaa oppilaita tarkastelemaan kriittisesti samanlaisia datakäytänteitä, joita se itse arjessaan hyödyntää.
Suomen Akatemian rahoittamassa Kohti datalukutaitoa -hankkeessa (2023-2027) tutkimme, millaisia arvoja, toiveita, odotuksia ja huolia koulun datafikaatioon liittyy, sekä kehitämme tapoja koulun datakäytänteiden uudelleenkehystämiseksi kriittisen datalukutaidon harjoitteluun.
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tapahtumassa avaamme hankkeen ensimmäisen vaiheen alustavia tuloksia. Pohdimme erityisesti havaintojemme merkitystä suhteessa perusopetuksen tavoitteisiin, kuten ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä kasvamiseen. Toivotamme kaikki tervetulleeksi mukaan keskusteluun!
Tilaisuudenohjelma
-
Avaussanat: Pekka Mertala, apulaisprofessori
-
Tämä muuttaa kaiken - datalukutaidon (piilo-)opetussuunnitelma(t): Lauri Palsa, tutkijatohtori
-
Datafikaatio ja kasvatuksen pyhä kolminaisuus: Janne Fagerlund, tutkijatohtori
-
Yhteenveto ja keskustelu
Lisätietoja
-
Apulaisprofessori Pekka Mertala pekka.o.mertala@jyu.fi +358504670082
-
Tutkijatohtori Lauri Palsa lauri.p.palsa@jyu.fi +358 50 304 6644
-
Tutkijatohtori Janne Fagerlund janne.fagerlund@jyu.fi +358408054711