Ruusupuisto tutkii ja keskustelee: Kohti datalukutaitoa

Erilaiset dataa keräävät ja tuottavat teknologiat kuten oppimisanalytiikka ovat elimellinen osa 2020-luvun koulua. Perusopetuksen datafikaatiota luonnehtii ristiriitaisuus: datalukutaidon opetuksessa koulun tulisi auttaa oppilaita tarkastelemaan kriittisesti samanlaisia datakäytänteitä, joita se itse arjessaan hyödyntää. Kohti datalukutaitoa -hanke tutkii ristiriidan taustamekanismeja ja kehittää keinoja sen ratkaisemiseen.

Tapahtuman tiedot

Tapahtuma-aika
-
Tapahtumatyyppi
Opiskelijatapahtumat
Yleisöluennot, seminaarit ja keskustelutilaisuudet
Tapahtuman kieli
Suomi
Tapahtuman esteettömyys ja saavutettavuus
Tapahtumatilaan on esteetön pääsy
Tapahtuman osoite

Alvar Aallon katu 9
Jyväskylä 40600
Suomi

Tapahtuman järjestäjä
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opettajankoulutuslaitos
Tapahtuman maksullisuus
Maksuton
Tapahtuman paikkakategoria
Seminaarinmäki

Oppimisanalytiikka, digitaaliset portfoliot, hyvinvointimittaukset, sykemittarit, luokan valaistusta ja ilmastointia tarkkailevat sensorit ynnä muut dataa keräävät ja tuottavat teknologiat ovat olennainen osa 2020-luvun koulua. 

Kehityskulku heijastaa yhteiskunnan laajempaa datafikaatiota: pyrkimystä muuntaa erilaisia sosiaalisia, kognitiivisia ja fysiologisia ilmiöitä digitaaliseksi dataksi, jonka pohjalta voidaan profiloida ihmisiä. Perusopetuksessa  profiloinnilla voidaan esimerkiksi personoida oppimistehtäviä aiemman suoritumisen perusteella. 

Samanaikaisesti koulun tulisi myös tukea oppilaiden toimijuutta datafioituneessa yhteiskunnassa.  Toimijuuden edellyttämiä tietoja ja taitoja kutsutaan tyypillisesti datalukutaidoksi. 

Perusopetuksen datafikaatiota luonnehtiikin ristiriitaisuus: datalukutaidon opetuksessa koulun tulisi auttaa oppilaita tarkastelemaan kriittisesti samanlaisia datakäytänteitä, joita se itse arjessaan hyödyntää. 

Suomen Akatemian rahoittamassa Kohti datalukutaitoa -hankkeessa (2023-2027) tutkimme, millaisia arvoja, toiveita, odotuksia ja huolia koulun datafikaatioon liittyy, sekä kehitämme tapoja koulun datakäytänteiden uudelleenkehystämiseksi kriittisen datalukutaidon harjoitteluun 

Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tapahtumassa avaamme hankkeen ensimmäisen vaiheen alustavia tuloksia. Pohdimme erityisesti havaintojemme merkitystä suhteessa perusopetuksen tavoitteisiin, kuten ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä kasvamiseen. Toivotamme kaikki tervetulleeksi mukaan keskusteluun! 

Tilaisuudenohjelma 

  • Avaussanat: Pekka Mertala, apulaisprofessori 

  • Tämä muuttaa kaiken - datalukutaidon (piilo-)opetussuunnitelma(t): Lauri Palsa, tutkijatohtori  

  • Datafikaatio ja kasvatuksen pyhä kolminaisuus: Janne Fagerlund, tutkijatohtori 

  • Yhteenveto ja keskustelu 

Lisätietoja

 

Lisätietoja

Lisää kalenteriin