Erityispedagogiikka, Sara Kiuru: Haaveiden tutkinto edistyi jo ennen sisäänpääsyä

Lukion jälkeen moni asia kirkastui minulle, vaikka yliopiston ovet eivät heti avautuneet. Ensimmäinen tärkeä havainto oli oman alan löytyminen. Toinen se, että löysin oman väyläni opintoihin, jotka mahdollistavat minulle unelmieni uran. Nyt opiskelen erityisopettajaksi Jyväskylän yliopistossa, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa.
Oma suunta löytyi, kun tein opettajan sijaisuuksia ja liikunnanohjaajan töitä lasten parissa ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen. Tuolloin tutustuin myös erityispedagogiikkaan työn kautta. Tuki, jota lapset ja nuoret voivat siitä saada, on merkityksellistä ja vaikuttavaa. Tunsin, että minulla on heille annettavaa.
Kun väyläopinnot olivat koossa, haku oli helppo: lomakkeen täyttäminen, todistusliitteiden lisäys ja sitten kutsun odottelu haastatteluvaiheeseen.
Väyläopinnot ovat jo tutkintoon kuuluvia opintoja
Työkokemuksen ja työkavereiden kannustuksen myötä tunne omasta alasta vahvistui. Halusin oppia siitä lisää ja hain ensimmäisen kerran erkkapedalle. Lukion aikana minua kiinnosti muut asiat ja opiskelu jäi silloin vähemmälle. Ylioppilastodistuksellani en päässyt yliopistoon, ja valintakoe ei tuottanut tulosta. Tavoite opiskelupaikasta silti oli ja pysyi.
Ensimmäisen epäonnisen hakukerran jälkeen aloitin erityispedagogiikan opintoja avoimessa yliopistossa, ja toisen epäonnisen hakukerran jälkeen jatkoin tavoitteellisemmin. Kolmannella hakukerralla pääsin sisään avoimen väylän kautta. Kasvatusalan avoimen väylän hakukohteisiin haetaan yhteishaussa.
Kun aloitin tutkinto-opiskelijana, pääsin aloittamaan suoraan toisen vuoden opinnoista avoimen yliopiston opintojen ansiosta. Avoimessa olin opiskellut kasvatustieteen perusopinnot, erityispedagogiikan perusopinnot ja vähän aineopintoja sekä kieliopintoina englantia ja ruotsia. Kaikki avoimessa suorittamani opinnot hyväksiluettiin tutkintooni.
Kun väyläopinnot olivat koossa, haku oli helppo: lomakkeen täyttäminen, todistusliitteiden lisäys ja sitten kutsun odottelu haastatteluvaiheeseen. Kasvatusalan opinnoissa myös avoimen väylän opiskelijavalinnassa on osoitettava soveltuvuus alalle haun toisessa vaiheessa.
Kehityin avoimessa paljon juuri kirjoittajana. Minulla on todettu lukivaikeus, joten avoimen opinnot antoivat varmuutta siitä, että selviän yliopisto-opinnoista, kun pääsen tutkinto-opiskelijaksi.
Avoimen opinnot kehittivät hyvän opiskelurutiinin
Avoimen opintojen myötä tullut opiskelurutiini innoitti minua opiskelemaan opintojani aika nopeaan tahtiin: ehdin ensimmäisenä tutkinto-opiskelijavuotenani opiskella jo joitain kolmannen vuoden opintoja ja pääsin aloittamaan kandidaatin tutkielman kirjoittamisen.
Opiskelu avoimessa yliopistossa opetti paljon muutakin kuin erityispedagogiikkaa, opin esimerkiksi opiskelutekniikoista ja opintotehtävätyypeistä, vuorovaikutuksesta opetusryhmissä, opinnoissa käytettävistä alustoista ja niillä toimimisesta sekä ennen kaikkea kirjoittamisesta. Opinnoissa kirjoitettiin niin esseitä, oppimistehtäviä kuin tenttejäkin.
Kehityin avoimessa paljon juuri kirjoittajana. Minulla on todettu lukivaikeus, joten avoimen opinnot antoivat varmuutta siitä, että selviän yliopisto-opinnoista, kun pääsen tutkinto-opiskelijaksi.
Työn ja opiskelun yhdistämisen iso plussa oli, että pääsin hyödyntämään oppimaani jatkuvasti ja kokeilemaan erilaisia opetusmenetelmiä käytännössä.
Töitä päivisin, opiskelua iltaisin
Opinnot eivät päästäneet helpolla. Väyläopintoja opiskellessani tein samalla kokopäivätyötä opettajana. Opinnot avoimessa yliopistossa pystyi tekemään kokonaan etänä. Ne sopivat arkeeni, ja pystyin edistämään opintoja itselleni sopivassa tahdissa, pääosin iltaisin ja viikonloppuisin.
Työn ja opiskelun yhdistämisen iso plussa oli, että pääsin hyödyntämään oppimaani jatkuvasti ja kokeilemaan erilaisia opetusmenetelmiä käytännössä. Pystyin liittämään käytännön kokemusta opittavaan asiaan, mikä syvensi oppimista. Tämä yhdistelmä myös vahvisti yhä alavalintaani.
Opiskelut veivät melkeinpä kaiken vapaa-ajan, mutta tiesin sen olevan väliaikaista, joten motivaatiota riitti. Joskus työpäivän jälkeen väsytti, eivätkä kurssien verkkokeskustelut odottaneet.
On tosi tärkeää huolehtia opiskeluarjessa perusasioista, kuten unesta ja omasta hyvinvoinnista. Tämä pätee myös tutkinto-opiskeluun, vaikka nyt opetus onkin päiväaikaan ja oman alan työt ajoittuvat aikoihin, jolloin opinnoista on vapaata.
Opinnoista saatu maksuhyvitys helpotti taloudellista puolta ja sen aikaraja tsemppasi myös opiskelurytmissä. Lopulta opiskelin avoimessa enemmän opintopisteitä, kuin mitä väylällä olisi vaadittu. Näin tietoisesti vauhditin jo valmistumistani. Kun oma suunta on selvä ja mahdollisuudet ulottuvilla, miksei!
Saran vinkkejä väylälle: Miten väyläopiskelussa voi onnistua?
- Ihan ensin: Avoimen väylä sopii monille. Jos yhtään haaveilet akateemisesta tutkinnosta, tutustu! Avoimen väylän opiskelijavalinnassa ei katsota aiempia todistuksia.
- Näissäkin opinnoissa pitää tietää mitä tavoittelee ja mitä pitää tehdä. On opiskeltava juuri tietyt kurssit, jotta voi hakea. Ne löytyvät valintaperusteista – ja omaa suunnitelmaa voi halutessaan tehdä avoimen opintoneuvojan kanssa ihan ilmaiseksi. Kun opiskeluun teki selkeän suunnitelman ja löysi itselle sopivan rytmin, oli opiskelu todella antoisaa.
- Tsekkaa myös valintamenettely, pelkkä kurssien läpäisy ei riitä. Avoimen opinnoissa pitää monella väylällä tavoitella tiettyjä arvosanoja, jos haluaa päästä tutkinto-opiskelijaksi. Tämä on hyvä tiedostaa ja huomioida aikataulussa, sillä erilaisten tehtävien viimeistelyssä kului aikaa.
- Suosittelen avoimen opintoja sekä väyläopintoja kaikille, ketkä haluavat oppia uutta, lisätä ammattitaitoaan tai tavoitella tutkinto-opiskelupaikkaa. Avoimen opintoja voit tehdä väljemmällä tai tiiviillä aikataululla, jolloin ne on helppo sulauttaa osaksi omaa arkea.
- Avoimen väylä on myös hyvä tapa opiskella jo tulevaa tutkintoa eteenpäin, vaikka opiskelupaikka olisi jäänyt saamatta. Opinnot ovat ihan samoja sisältöjä kuin tutkintokoulutuksessakin. Vuodessa ehtii edistää tutkintoa pitkälle!