
Avoimen tiedon keskus: tutkija- ja henkilöstökoulutukset
Avoimen tiedon keskuksen tutkija- ja henkilöstökoulutukset ovat JYU:n tutkijoille, väitöskirjaa tekeville ja muulle henkilöstölle suunnattuja opetuskokonaisuuksia. Kaikki ovat siis tervetulleita mukaan!
Lisätietoa koulutuksista, aikatauluista ja ilmoittautumisesta alla.
Tutkijakoulutuksista on mahdollista saada myös opintopisteitä tohtoriopintojen kursseille:
LIBJ1001 Avoin tiede ja tutkimus -verkkokurssi (1 op) soveltuu JOPSin avoimen tieteen osion suorittamiseen. Verkkokurssi käy läpi tutkimusprosessin avoimuuden näkökulmasta, ja sen tarkoituksena onkin antaa tukea oman tutkimuksen pohdintaan: milloin tutkimus voi olla avointa ja pitääkö joitakin osia pitää suljettuna. Kurssi soveltuu JOPSien avoimen tieteen osioon, ja monessa tohtorikoulussa vaihtoehtoisesti myös valinnaisiin opintoihin - osallistujan tulee tarkistaa soveltuvuus oman opintosuuntansa JOPSista tai tohtorikoulunsa koulutussuunnittelijalta. Lisätietoa kurssista alla olevasta koulutuslistauksesta.
LIBJ2002 Löydä, hallitse ja julkaise tietoa -kurssi (2 op) koostuu vähintään 4 Avoimen tiedon keskuksen tutkijakoulutuksesta. Kurssi soveltuu monissa tohtorikouluissa JOPSin valinnaisiin opintoihin - osallistujan tulee tarkistaa soveltuvuus oman opintosuuntansa JOPSista tai tohtorikoulunsa koulutussuunnittelijalta. LIBJ2002-kurssi korvaa aiempien JOPSien HYTJ2500- ja JSBJ1610-kurssit eli vastaa sisällöltään niitä. Kurssiin sisältyvät koulutukset:
- Väitöskirjastartti
- Tutkimusaineistojen hallinta
- Avoin julkaiseminen
- Vähintään 1 muu Avoimen tiedon keskuksen tutkijakoulutus
- Julkaisukanavan valinta
- Tutkimusmenetelmien avoimuus
- Avoin oppiminen tai
- Tunnista tutkimusansiosi.
Kurssin suoritusohje:
- Lisää kurssikokonaisuus opintosuunnitelmaasi ja ilmoittaudu kurssille Sisussa.
- Ilmouttaudu osakoulutuksiin henkilökoulutuskalenterissa, Kongressissa. Linkit näihin koulutuskohtaisiin ilmoittautumisiin ovat myös alla olevassa koulutuslistauksessa.
- Kun olet suorittanut väh. 4 vaadittua osakoulutusta, pyydä kurssin rekisteröintiä sähköpostitse Marjo Vallitulta (varaopettaja Henna-Riikka Pennaselta saa myös tarvittaessa apua).
Lisätietoa näistä eri koulutuksista, niiden aikatauluista ja ilmoittautumisesta alla olevasta koulutuslistauksesta.
Avoin tiede ja tutkimus
- JYU:n tohtoriopiskelijoille suunnattu avoimen tieteen ja tutkimuksen verkkokurssi
- Tarkoitettu kaikkien tieteenalojen tutkijoille
- LIBJ1001: ilmoittautuminen ja aikataulutiedot Sisussa
- Kansallinen kurssimateriaali Finfocnetissa (linkki ja kurssiavain Sisussa)
Kurssin avulla väitöskirjantekijä tutustuu avoimen tieteen ja tutkimuksen perusteisiin. Kurssi suoritetaan omaan tahtiin lukukausien aikana. Kurssisuorituksena laaditaan omaa tutkimustyötä varten reflektoiva avoimen tieteen käsikirja mahdollisia tieteenalan käytänteitä noudattaen.
Kurssimateriaalin kieli on englanti, mutta kurssisuorituksen eli esseen voi kirjoittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Suosituksena on suorittaa kurssi ensimmäisenä tai toisena vuotena tohtorikoulussa.
Avoimesta tieteestä ja tutkimuksesta saa lisätietoa monista eri näkökulmista Avoimen tiedon keskuksen tutkija- ja henkilöstökoulutuksista, sillä avoimuus on osa tutkimuksen tavallisia prosesseja.
Aihekohtaisista koulutuksista, jotka ovat vakituisesti koulutustarjonnassamme, esim. julkaisut, tutkimusaineistot ja avoin oppiminen, on tietoa tällä sivustolla k.o. aihekokonaisuuksissa. Niiden lisäksi yksittäisiä koulutuksia löytyy myös JYU:n henkilöstökoulutuskalenterista.
- Kansallinen Avoin tiede -verkkosivu kokoaa yhteen avoimen tieteen hankkeet ja ajankohtaisen keskustelun sekä Suomessa että maailmalla.
- Avoin tiede Jyväskylän yliopistossa -sivulla on tietoa JYU:n käytänteistä mm. julkaisemisesta, rinnakkaistallentamisesta, tutkimusaineistoista ja oppimateriaaleista.
- UNESCO on linjannut monia avoimen tieteen ja tutkimuksen teemoja kansainvälisesti. UNESCOn Open Access -sivujen kautta pääsee tutustumaan näihin linjauksiin.

Tiedonhankinta ja tutkimusprojektin suunnittelu
- Koulutus on tarkoitettu kaikkien tieteenalojen tutkijoille
- Suomenkielisenä tarjolla 4 kertaa/lukuvuosi
- Osallistuminen Zoom-etäyhteydellä
- Ilmoittautuminen ja aikataulutiedot Kongressissa
Kertausta tieteellisestä tiedonhankinnasta ja tietokannoista. Koulutuksessa palautetaan mieliin tieteellisen tiedonhankinnan perusteita ja käydään läpi tiedonhankinnan tarpeita väitöskirjaprosessin eri vaiheissa. Koulutus ei sisälly opintopisteytettyyn LIBJ2002-opintojaksoon.
- Koulutus on tarkoitettu kaikkien tieteenalojen tutkijoille
- Suomenkielisenä tarjolla 4 kertaa/lukuvuosi ja englanninkielisiä 2 kertaa/lukuvuosi
- Osallistuminen Zoom-etäyhteydellä
- Ilmoittautuminen ja aikataulutiedot Kongressissa
Koulutuksessa käydään läpi väitöskirjaprosessin systemaattinen tiedonhankintaa ja tiedonmuodostumista kirjallisuuskatsauksen ja käsiteanalyysin näkökulmasta. Tavoitteena on, että koulutukseen osallistuva saa valmiudet käsiteanalyysin ja kirjallisuuskatsauksen tuottamiseen. Lisäksi tavoitteena on, että väitöskirjaansa työstävälle tohtorikoululaiselle hahmottuu käsitys niistä kirjaston vastuulla olevista tutkimusosaamistaidoista, joita väitöskirjatyössä häneltä edellytetään. Koulutuksessa korostuu myös tieteellinen keskustelu osana avoimen tieteen kulttuuria.
- Voit myös osallistua kaikille opiskelijoille ja henkilökunnalle avoimiin Zotero-koulutuksiin
- Suunnattu kaikille tieteenaloille
- Tarjolla lukukausien aikana kuukausittain
- Ilmoittautuminen ja aikataulutiedot Kongressissa (etsi kurssin nimellä)
- Zotero-koulutukset eivät ole tutkijakoulutusta eli eivät sisälly opintopisteytetyille kursseille, vaan kaikille avointa yleiskoulutusta.
Zotero-viitteidenhallintaohjelman avulla keräät, muokkaat ja kansioit omat lähdeviitteesi sekä teet lähdeluettelon lähes käsin koskematta. Myös esimerkiksi viittaustyylin muuttaminen onnistuu hetkessä.
Opi käyttämään Zoteroa mukavien harjoitustehtävien avulla. Koulutuksen tavoitteena on, että jokainen osaa tuoda ja tallentaa viitteitä Zoteroon yleisimmistä tietokannoista sekä luoda Word-tekstinkäsittelyohjelmassa tekstinsisäiset viittaukset ja valmiin lähdeluettelon.
Tauon jälkeen tutkijaksi Kirjastotuutorin avulla
Verkko-oppimateriaali tutustuttaa tiedonhankintaan ja -hallintaan. Samalla palautetaan mieleen, miten kirjaston tarjoamia aineistoja käytetään, mitkä ovat eri tieteenalojen keskeiset tietokannat ja miten käytetään e-materiaaleja yliopiston verkkoalueen ulkopuolella (esim. kotikoneella). Verkko-oppimateriaalia voi hyödyntää, kun parhaiten sopii, sillä materiaalin käyttö ei edellytä kirjautumista kurssille. Kirjastotuutori liittyy LIB1THP Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssiin, joka on suunnattu kandidaattitutkielmaa tekeville, eli ei ole tutkijakoulutustasoinen tai anna opintopisteitä JOPSiin.
Voit hyödyntää myös perustutkinto-opiskelijoiden sivuilta löytyviä Tiedonhankinta ja aineistonhallinta eri tieteenaloilla -ohjesivuja.
Lisätietoa tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan itseopiskeluun sopivista materiaaleista: Marjo Vallittu.
Vastuullinen tiede
TSV:n Vastuullinen tiede -sivujen avulla pidät itsesi ajan tasalla vastuullisen avoimen tieteen kehittämishankkeista ja ajankohtaisesta keskustelusta.
Vinkkejä JYU:n muusta koulutuksesta ja tuesta
Julkaiseminen
- Koulutus on tarkoitettu kaikkien tieteenalojen tutkijoille
- Suomenkielisenä tarjolla 4 kertaa/lukuvuosi ja englanninkielisiä 2 kertaa/lukuvuosi
- Osallistuminen Zoom-etäyhteydellä
- Ilmoittautuminen ja aikataulutiedot Kongressissa
- 10.10. ja 19.11. sekä englanniksi 29.10.
Avoin julkaiseminen -koulutuksessa perehdytään siihen, miksi tutkimuksen tulokset kannattaa julkaista avoimesti ja miten se käytännössä tehdään. Kurssilla käydään läpi perusasiat rinnakkaistallentamisesta, artikkelien jakamisesta eri kanavissa ja avoimissa lehdissä julkaisemisesta.
Kurssin suoritettuaan tutkijalla on valmiudet liittää rinnakkaistallentaminen luontevaksi osaksi julkaisutoimintaansa. Hän ymmärtää, mitä rinnakkaistallentaminen on, mitä voi tallentaa ja miten se tapahtuu.
Koulutuksessa keskustellaan myös avoimissa lehdissä julkaisemisen erityispiirteistä ja opitaan tunnistamaan vilpilliset julkaisijat eli niin sanotut saalistajalehdet.
- Kolutus on tarkoitettu kaikkien tieteenalojen tutkijoille
- Suomenkielisenä tarjolla 4 kertaa/lukuvuosi ja englanninkielisiä 2 kertaa/lukuvuosi
- Osallistuminen Zoom-etäyhteydellä
- Ilmoittautuminen ja aikataulutiedot Kongressissa
- 8.10. ja 14.11. sekä englanniksi 22.10.
Pohditko sopivaa julkaisukanavaa tutkimuksellesi? Miten ja millä välineillä julkaisukanavia voi arvioida? Miten erityyppiset julkaisukanavat voivat suunnata profiloitumista tutkijana? Mitä haluat kertoa omilla julkaisuillasi ja kenelle?
Näihin kysymyksiin pureudutaan Julkaisukanavan valinta -koulutuksessa. Kurssilla annetaan vinkkejä oman julkaisustrategian rakentamiseen ja tutustutaan erilaisiin työkaluihin, jotka auttavat arvioimaan julkaisukanavia ja niiden soveltuvuutta omalle tutkimukselle.
Jyväskylän yliopiston ohjeet
- Julkaiseminen Jyväskylän yliopistossa
- Jyväskylän yliopiston julkaisueettiset periaatteet
- Jyväskylän yliopiston julkaisuperiaatteet
- Tutkimuseettiset ohjeet ja neuvonta
- Tutkintosääntö
Ohjeita vertaisarviointiin
Suomen tiedekustantajien liitto ry opastaa vertaisarvioinnin tekemiseen ohjeissaan.
Tietoa tekijänoikeuksista
- Tekijänoikeuslaki (ajantasaistettu lainsäädäntö)
- Kopiraittilan korkeakoulu
- Kopioston ohjeet: Korkeakoulujen kopiointilupa
- Tekijänoikeus.fi
- ©-info
- Operight: Tekijänoikeus opetustyössä
- ImagOA-opas
- Kuvaston tietoa tekijänoikeuksista
CC-lisenssit
Tietoa Creative Commons -lisensseistä ja lisenssivalitsin.
Tutkimusmenetelmät ja tekoäly
- Koulutus on tarkoitettu kaikkien tieteenalojen tutkijoille
- Suomenkielisenä tarjolla 4 kertaa/lukuvuosi ja englanninkielisenä 2 kertaa/lukuvuosi
- Osallistuminen Zoom-etäyhteydellä
- Ilmoittautuminen ja aikataulutiedot Kongressissa
- 8.10. ja 14.11. sekä englanniksi 24.10.
Avoimen tieteen suositukset ja linjaukset kannustavat tutkimusmenetelmien avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen. Mutta mitä tutkimusmenetelmien avoimuus tarkoittaa ja kuinka sitä voi omassa tutkimuksessaan edistää? Koulutuksessa tutustumme käytänteisiin ja työkaluihin, joiden avulla omia tutkimusmenetelmiään voi avata niin tutkimusprosessin alkupuolella kuin julkaisuvaiheessakin. Pohdimme myös, millaisia haasteita tekoälyn hyödyntäminen tutkimusmenetelmänä – esimerkiksi kirjallisuuskatsauksissa ja data-analyysissa – asettaa tutkimuksen läpinäkyvyydelle. Saat myös vinkkejä menetelmälähteiden löytämiseen, koska monipuolinen ymmärrys tutkimusmenetelmistä on ensimmäinen askel menetelmälliseen avoimuuteen.
Huomioi: vastaavan sisältöinen koulutus on järjestetty aiemmin nimellä Metodioppaat tutkimuksen tukena.

Avoin oppiminen
- Koulutus on tarkoitettu kaikkien tieteenalojen tutkijoille
- Suomenkielisenä tarjolla 4 kertaa/lukuvuosi ja englanninkielisiä 2 kertaa/lukuvuosi
- Osallistuminen Zoom-etäyhteydellä
- Ilmoittautuminen ja aikataulutiedot Kongressissa
- 10.10. ja 19.11. sekä englanniksi 24.10.
Avoimen oppimisen koulutuksessa käydään läpi perusasiat oppimisen avoimuudesta ja keskitytään avoimiin oppimateriaaleihin:
- Miten omia oppimateriaalejaan voi avata?
- Mitä oppimateriaaleja avatessa tulisi huomioida?
- Miten voi hyödyntää toisten avaamia oppimateriaaleja?
LIB03003-opintojakso (2 op) on osa yliopiston pedagogisia JYUPeda-opintoja, eli JYUPeda-opintoihin hyväksytyt henkilöstön jäsenet voivat osallistua kurssille ja saada siitä opintopisteet.
Avoimessa oppimisessa keskiössä ovat oppijalähtöisyys ja oppijan osallisuus. Niihin keskittymällä opetus huomioi oppimisen moninaisuuden, ja avoimuuden kautta myös opetuksen jatkohyödyntämismahdollisuudet laajenevat. Samalla opettajan on mahdollisuus reflektoida omaa osaamistaan ja opettajuuttaan sekä tuoda osaamisensa näkyväksi.
Koulutus tukee oman opettajuuden pohdinnassa keskittyen kysymyksiin: Miten avoin oppiminen tukee osaltaan opettajuutta? Entä yhteistyötä toisten opettajien ja oppijoiden kanssa? Miten avoimet oppimis- ja opetuskäytänteet suhteutuvat pedagogisiin käytänteisiin? Miten avointen oppimateriaalien sekä avointen oppimis- ja opetuskäytänteiden kautta on mahdollista tuoda tutkimustuloksia esiin ja osallistua myös yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vuorovaikutukseen?
Opintojaksolla pohditaan oppimisen avoimuutta eri näkökulmista ja tuotetaan omaa oppimateriaalia, josta saa palautetta toisilta kurssilaisilta. Oppimateriaaliaan on myös mahdollista avata ohjatusti sekä harjoitella oppimateriaalien vertaisarviointia ja mentorointia.
Avoimet oppimateriaalit: JYU:n ohjeet
Avoimen oppimisen kansallinen opas
- Käsitteiden määrittely: avoin oppiminen, avoin oppimateriaali, avoimet oppimis- ja opetuskäytänteet
- Tekijänoikeusasioita
- CC-lisenssit avointen oppimateriaalien näkökulmasta
- Opas on tuotettu avoimen tieteen kansallisessa koordinaatiossa osana avoimen oppimisen asiantuntijaryhmän työskentelyä. Tekijät: Aino Helariutta (Laurea) ja Terhi Kaipainen (Xamk). CC BY-SA 4.0
- Kansallisessa Avointen oppimateriaalien kirjastossa kootaan myös vinkkejä materiaalien tuottamisesta.
Tutkimusansiot, -profiilit ja tutkimuksen arviointi
- Koulutus on tarkoitettu kaikkien tieteenalojen tutkijoille
- Suomenkielisenä tarjolla 4 kertaa/lukuvuosi ja englanninkielisiä 2 kertaa/lukuvuosi
- Osallistuminen Zoom-etäyhteydellä
- Ilmoittautuminen ja aikataulutiedot Kongressissa
- 7.10. ja 14.11. sekä englanniksi 29.10.
Tutkijan vastuullisen arvioinnin ja julkaisumetriikan perusteita.
Koulutuksessa perehdytään tutkijatunnisteisiin, joiden avulla tutkija voi varmistaa, että hänen tieteellinen toimintansa liitetään oikeaan tutkijaprofiiliin. Koulutuksessa ohjataan tarvittaessa ORCID-tunnisteen käyttöönotto ja tunnisteen liittäminen Converis-tutkimustietojärjestelmään.
Koulutuksessa käydään läpi tyypillisimpiä julkaisumetriikan työkaluja. Koulutus antaa valmiudet TENKin tutkijan ansioluettelomallin mukaiseen oman tieteellisen toiminnan vaikuttavuuden ja näkyvyyden esittämiseen tieteenalalle tarkoituksenmukaisten tietokantojen avulla.
Lisätietoa vastuullisesta tutkimusanalytiikasta: Tutkimusanalytiikka | Jyväskylän yliopisto
