Etsimme osallistujia – oletko 1. luokalla opiskelevan oppilaan huoltaja?
Olet saanut opettajalta kutsun tutkimukseen. Etsimme tutkimukseen mukaan huoltajia, joiden lapsi opiskelee ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksessa seuraamme valittujen lasten vieraiden kielten oppimista 1. luokalta 3. luokalle. Lisäksi haluaisimme haastatella sinua lapsesi vieraiden kielten opiskelusta.
Pyydämme siis lupaasi kahteen asiaan:
- Saako lapsenne osallistua tutkimukseen?
- Saammeko luvan haastatella teitä?
Tutkimus tiivistettynä: IDEAL-tutkimushankkeessa tutkitaan varhaista vieraan kielen oppimista ja opetusta koulussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten oppilaiden kielitaito ja affektiiviset tekijät kehittyvät 1. luokalta 3. luokalle ja mitkä tekijät vaikuttavat tuohon kehitykseen. Oppilaiden lisäksi tutkimuksessa paneudutaan opettajien ja huoltajien näkemyksiin varhaisesta kieltenopetuksesta.
Miten tutkimme lasten vieraiden kielten oppimista?
Lasten tutkimuksen sisältö koostuu luokkahuonehavainnoista, visuaalisesta tehtävästä, haastattelusta ja kielitaidon arvioinnista. Olemme paikalla lapsesi koululla arviolta 2-3 päivää per lukuvuosi.
- Aloitamme tutkimuksen havainnoimalla luokan toimintaa. Tämä ei vaikuta opetukseen.
- Seuraavaksi teemme koko luokan kanssa piirrostehtävän tai vastaavan visuaalisen tehtävän.
- Lopuksi tutkija siirtyy luokasta erilliseen rauhalliseen tilaan tutkittavan lapsen kanssa, jossa tutkija haastattelee lasta hänen piirroksesta sekä tekee lyhyen kielitaitoarvion. Ensimmäisellä luokalla kielitaitoa arvioidaan erillisen piirrustuksen avulla, josta tutkija selvittää, kuinka monet esineet, eläimet ja tapahtumat lapsi osaa piirroksesta nimetä englanniksi.
Haastattelun ja kielitaidon mittauksen yhteiskesto on ensimmäisellä luokalla arviolta 20-30 minuuttia. Haastattelun aikana lapsi saa jatkaa piirtämistä tai leikkiä leluilla, jotka tutkija tuo haastatteluun mukaan. Tämän jälkeen oppilas palaa takaisin luokkaan ja hänen osuus sen vuoden tutkimuksesta on ohi. Tämä toistuu kolmen vuoden ajan kolmannelle luokalle asti.
Miten haastattelemme huoltajia?
Sovimme sinulle sopivan päivän joko keväällä 2026 tai lapsenne ollessa toisella luokalla. Haastattelu kestää arviolta noin tunnin ja sen voi hoitaa joko kasvotusten tai etänä. Haastattelun aiheena on sinun näkemyksesi lapsesi vieraiden kielten opiskelusta. Esimerkiksi, millaista tukea olet saanut koululta ja mitä mieltä olet vieraiden kielten varhaisesta opiskelusta. Haastatteluun ei tarvitse valmistautua ennalta.
Hyöty osallistumisesta
Osallistut tärkeään tutkimukseen ja autat tuottamaan tietoa varhaisen englannin opetuksen tueksi. Hankkeen tuotoksista kootaan käytännönläheisiä materiaaleja ja julkaisuja niin suomeksi kuin englanniksikin.
Huoltajana sinulla on mahdollisuus saada huoltajien ääntä ja näkemyksiä kuuluviin tieteellisessä keskustelussa.Osallistuminen lisää koulun ja huoltajien välistä ymmärrystä varhaisesta vieraiden kielten opiskelusta ja auttaa kehittämään kaikkia hyödyntäviä käytänteitä.
Miten mukaan?
Otamme vastaan ilmoittautumisia ja vahvistamme mukaan valitut oppilaat ja huoltajat marras-joulukuun aikana. Mikäli kiinnostuneita on paljon, saatamme joutua tehdä maantieteellistä rajausta.