Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Tuomo Äkkinen: Yksikin innostava hetki voi avata oven tieteen pariin

Jyväskylän ylipiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen aloitti Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana 1.8.2025. Hänen tavoitteenaan on niin lasten kuin aikuistenkin kiinnostuksen herättäminen tiedettä, tutkimusta ja tietoa kohtaan, mikä onnistuu parhaiten silloin, kun tiedettä lähestytään tutuista ja käytännöllisistä lähtökohdista itse tekemällä.
Tuomo Äkkinen
Jyväskylän yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen on Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja.
Julkaistu
10.9.2025

Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana toimii nykyisin Jyväskylän yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen. Osan työajastaan Äkkinen vastaa tiede- ja teknologiakasvatuksen kehittämisestä. Muu työaika kuluu matematiikan opetukseen ja sen kehittämiseen. 

- Tavoitteenani Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana on parantaa tavallisten ihmisten käsitystä luonnontieteiden ja matematiikan merkityksestä sekä rakentaa siltoja yliopiston, oppilaitosten ja yhteiskunnan välille edistämällä matematiikan ja luonnontieteiden laajempaa ymmärrystä, kertoo yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen Jyväskylän yliopistolta. 

Matematiikka odottaa huomaamista 

Äkkistä on aina kiehtonut matematiikka. Se haastaa häntä ajattelemaan kehittäen loogista päättelyä ja ongelmanratkaisukykyä sekä kykyä hahmottamaan abstrakteja käsitteitä. Sen kanssa voi mitellä omaa ymmärrystään. 

- Matematiikka nostattaa suuria tunteita. Sitä ymmärretään, inhotaan, epäillään, pelätään, rakastetaan ja kritisoidaan, mutta sen tarpeellisuutta ei voi kukaan kiistää. Matematiikka on läsnä kaikessa ja kaikkialla, mutta se täytyy vain huomata, mietiskelee Äkkinen.  

Lukion jälkeen Äkkinen opiskeli matematiikkaa vuoden Helsingin yliopistossa, mutta vaihtoi opiskelupaikakseen Jyväskylän, mikä tuntui kodikkaammalta pieneltä paikkakunnalta kasvaneelta.  Äkkinen valmistui matematiikan aineenopettajaksi vuonna 2009. Hän jatkoi opintojaan väitöskirjatyöntekijänä väitellen vuonna 2014, josta ura jatkui yliopistonopettajana. 

Tietoa ja inspiraatiota tieteen maailmasta 

Tiedekasvatus ja opiskelijarekrytointi on ollut Äkkiselle kuitenkin aina keskeisellä sijalla omaa työtään. Matematiikan ja luonnontieteiden opiskelu saattaa joskus tuntua tylsältä, mutta integroimalla se arjen tekemiseen ja toimintaan, tuntuu se kiinnostavammalta ja ymmärrys niitä kohtaan lisääntyy.   

- Olen työurallani pyrkinyt parantamaan oman alani näkyvyyttä ja tekemään siitä helpommin lähestyttävän. Vuonna 2017 suunnittelin matematiikan ja tilastotieteen laitokselle pysyvää matematiikkanäyttelyä. Tätä varten suunniteltiin mekaanisia laitteita, joiden avulla voidaan esitellä tiettyjä koulustakin tuttuja matemaattista ilmiötä. Näyttely on mahdollistanut matematiikan popularisoinnin erilaisissa yleisötapahtumissa kuten esimerkiksi Tutkijoiden yössä, kertoo Äkkinen. 

Äkkisen mielestä matematiikka ja luonnontieteet tulisi olla kaikkien saatavilla, iästä ja taustasta riippumatta.  

- Vaikka nykypäivän tutkimustulokset eivät ole helposti ymmärrettävissä yleiselle yleisölle, niin siitä huolimatta on tärkeää pystyä kertomaan niistä tavalla, jonka avulla jokainen pääsee kokemaan sen mistä on kyse. Pienikin innostava hetki voi tehdä suuren muutoksen lapsen, nuoren tai aikuisen suhtautumisessa luonnontieteitä tai matematiikkaa kohtaan. Joillekin tällainen kokemus voi olla ratkaiseva tekijä tulevaisuuden valintojen kannalta, täsmentää Äkkinen.  

Jyväskylän huippututkimus näkyviin tiedekasvatuksen kautta 

Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajan yhtenä tavoitteena on sitouttaa tiedekunnan kaikki laitokset paremmin tiedekasvatustoimintaan, jolloin saadaan aikaan yhtenäinen tiedekasvatustoiminta. 

- Mielestäni on tärkeää, että tiedekasvatustoimintaa suunnitellaan yhdessä tiedekunnan ja laitosten kanssa, jolloin vahvistetaan kaikkien tiedekunnan alojen näkyvyyttä Keski-Suomen LUMA-keskuksen toiminnassa. Samalla voimme kertoa minkälaista huippututkimusta juuri Jyväskylän yliopistossa tehdään, kun liitämme toiminnan Jyväskylän yliopiston vahvuuksiin, selventää Äkkinen.  

Myös aineenopettajien ja luokanopettajien täydennyskoulutusta pitää kehittää jatkuvasti.   

- Meidän pitää kartoittaa opettajien todellisia tarpeita, minkälaista täydennyskoulutusta he tarvitsevat ja suunnitella heidän tarpeisiinsa soveltuvaa täydennyskoulutusta.  Tämän tyyppinen täydennyskoulutus palvelee pitkällä tähtäimellä kaikkia luokka-asteita aina alakoulusta yliopistoon saakka, sanoo Äkkinen.  

Kaikki kiinnostuneet toivotetaan tervetulleiksi! 

Kaikki tiedekasvatuksesta kiinnostuneet toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi mukaan toimintaan.  

- Tiedeosaamisen myötä syntyy tulevaisuuden tekijöitä, ajattelijoita ja ongelmien ratkojia. Jos innostut ja saat muut innostumaan, tervetuloa mukaan luomaan uudenlaista, innostavaa toimintaa, toivottaa Äkkinen 

Aiheeseen liittyvä sisältö