Professori Tuire Koponen kehittää menetelmiä yksilöllisen vaihtelun huomioimiseen matematiikan oppimisen tuessa

Jyväskylän yliopiston professori Tuire Koponen tutkii, miten lapset rakentavat matemaattista ajattelua jo ennen kouluikää ja miten varhaiskasvatus voi tukea tätä kehitystä yksilöllisesti. Oikea-aikainen, tutkimusperustainen tuki voi auttaa jokaista lasta löytämään oppimisen ilon ja luottamuksen omiin taitoihin.
Tuire Koponen
Tuire Koponen aloitti erityispedagogiikan professorina Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella toukokuussa 2025.
Julkaistu
5.12.2025

Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan professori Tuire Koponen on tutkinut urallaan etenkin matemaattisten perustaitojen kehittymistä sekä kehittänyt niihin liittyvää oppimisen tukea. Tutkimuksissaan Koponen on tarkastellut muun muassa laskusujuvuuden yhteyksiä nopeaan sarjalliseen nimeämiseen ja päällekkäisiin lukemisen sujuvuuden vaikeuksiin sekä minäpystyvyyden ja matematiikka-ahdistuksen yhteyksiä oppimiseen. Tähänastinen interventiotutkimus on kohdentunut laskustrategiaharjoittelun ja minäpystyvyyttä tukevan palautteen vaikuttavuuden tarkasteluun sekä interventiovasteen yksilöllistä vaihtelua selittäviin tekijöihin.

Koponen korostaa, että lasten lähtötasoissa on luonnollista vaihtelua, jonka huomioiminen on keskeinen lähtökohta oikea-aikaisen ja kohdennetun tuen tarjoamiseksi. Matematiikan oppiminen on myös tunneprosessi, sillä matematiikkaan liittyvät asenteet ja itsetunto voivat ratkaista oppimisen suunnan.
Tällä hetkellä Koponen toimii EarlyMath-hankkeen varajohtajana, InterLearn-huippututkimusyksikön senioritutkijana ja EPM – Pelaamalla paremmaksi -konsortion Jyväskylän osaprojektin johtajana. EarlyMathissa alkanut tutkimus jatkuu hänen johtamassaan BrightNumbers-hankkeessa, joka sai Suomen Akatemian rahoituksen syksyllä 2024.

Kohti vahvempaa matemaattista perustaa

BrightNumbers-hankkeessa syvennytään erityisesti yksilölliseen vaihteluun lasten matemaattisissa taidoissa sekä siihen, miten kasvattajien osaamista ja tietoisuutta varhaisten taitojen kehityksestä voidaan vahvistaa. Tavoitteena on kehittää tutkimusperustaisia toimintamalleja, jotka tukevat matemaattisten perustaitojen kehittymistä jo varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.

Moni lapsi, joka aloittaa koulun heikolla taitotasolla, ei hyödy riittävästi tavanomaisesta opetuksesta, mikä voi heijastua vuosiksi eteenpäin.

“Tavoitteemme on, että voisimme mahdollistaa koulupolun aloittamisen vahvalla matemaattisen ajattelun pohjalla ja myönteisellä käsityksellä itsestään matematiikan oppijana”, Koponen kiteyttää.

Hankkeessa suunnitellaan ennaltaehkäisevän tuen ohjelmaa, jonka avulla varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat tukea matematiikan perusvalmiuksia entistä systemaattisemmin ja yksilöllisemmin.

Tuire Koponen aloitti erityispedagogiikan professorina Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella toukokuussa 2025. Professuurin ala on opetuksen ja tuen vaikuttavuus. Tieteellisen työnsä ohella Koponen on toiminut pitkään sekä kliinisenä psykologina että kouluttajana, esimerkiksi Niilo Mäki Instituutissa.

Jyväskylän yliopiston uusien professorien juhlaluennot järjestetään keskiviikkona 10.12.2025. Koponen pitää luennon aiheesta ”Matematiikan taitojen kehityksen ymmärtäminen pohjana oppimisen tuelle” Seminarium-rakennuksen tilaisuudessa, joka alkaa klo 12.15.

Lue myös KSML artikkeli: Heikko laskupää ei kerro älyn puutteesta – joka viides kokee matematiikan vaikeaksi, mutta harjoittelu kannattaa
 

Aiheeseen liittyvä sisältö