ARGH – Argumentointi hallussa? Peruskoulun päättävät nuoret mediatekstien tulkitsijoina ja tuottajina
Sisällysluettelo
Hankekuvaus
ARGH – Argumentointi hallussa? Peruskoulun päättävät nuoret mediatekstien tulkitsijoina ja tuottajina -tutkimuksen tavoitteena on selvittää peruskoulun päättävien oppilaiden tekstuaalisia argumentointitaitoja eli taitoa tulkita ja tuottaa mielipidetekstejä. Lisäksi tarkastellaan, mitkä taustatekijät, kuten lukutaito sekä luku- ja kirjoitusharrastuneisuus, selittävät eroja oppilaiden taidoissa, missä määrin tekstuaalinen argumentointitaito selittää oppilaiden myöhempiä koulutuspolkuja ja miten oppilaiden taidot ovat muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Hankkeessa käytetään vuosina 2006–2019 Alkuportaat- ja Koulupolku-hankkeissa kerättyä seuranta-aineistoa esiopetuksesta toisen asteen loppuun sekä yhdeksännen luokan (2016) arviointien yhteydessä kerätylle aineistolle vertailuaineistoa, joka kerätään keväällä 2026.
Yhteistyökumppanit
- Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI)
- Finnish Reading Association (FinRA)
- Lukukeskus
- Mediakasvatusseura
- Uutismedian liitto
- Suomen kielen ja kirjallisuuden opettajat ry
- Niilo Mäki Instituutti