ARGH – Argumentointi hallussa? Peruskoulun päättävät nuoret mediatekstien tulkitsijoina ja tuottajina

Kyky osallistua keskusteluun omat mielipiteet perustellen ja muiden ajatukset huomioiden on keskeinen yhteiskunnassa toimimisen taito, jossa vaaditaan hyviä luku- ja kirjoitustaitoja. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme 9.-luokkalaisten tekstuaalista osaamista heidän mielipidekirjoituksistaan vuosina 2016 ja 2026.
Writing students

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
Oppiminen, oppimisen vaikeudet ja niihin vaikuttavat tekijät
Osasto
Opettajankoulutuslaitos
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Media-alan tutkimussäätiö

Hankekuvaus

ARGH – Argumentointi hallussa? Peruskoulun päättävät nuoret mediatekstien tulkitsijoina ja tuottajina -tutkimuksen tavoitteena on selvittää peruskoulun päättävien oppilaiden tekstuaalisia argumentointitaitoja eli taitoa tulkita ja tuottaa mielipidetekstejä. Lisäksi tarkastellaan, mitkä taustatekijät, kuten lukutaito sekä luku- ja kirjoitusharrastuneisuus, selittävät eroja oppilaiden taidoissa, missä määrin tekstuaalinen argumentointitaito selittää oppilaiden myöhempiä koulutuspolkuja ja miten oppilaiden taidot ovat muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. 

Hankkeessa käytetään vuosina 2006–2019 Alkuportaat- ja Koulupolku-hankkeissa kerättyä seuranta-aineistoa esiopetuksesta toisen asteen loppuun sekä yhdeksännen luokan (2016) arviointien yhteydessä kerätylle aineistolle vertailuaineistoa, joka kerätään keväällä 2026.

Yhteistyökumppanit

  • Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI)
  • Finnish Reading Association (FinRA)
  • Lukukeskus
  • Mediakasvatusseura
  • Uutismedian liitto
  • Suomen kielen ja kirjallisuuden opettajat ry
  • Niilo Mäki Instituutti