Dataperustaisen lahjakkuuden tunnistamisen eettiset paradoksit junioriurheilussa (PARADOX).

Text saying PARADOX: Resolving the Ethical Paradoxes of Data-Informed Talent Identification in Junior Sports through Data Literacy

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Informaatioteknologia ja ihminen tietoyhteiskunnassa
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Liikunta, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusalue
Hyvinvointi, terveys ja liikunta (CIBR)
JYU.Edu
Koulutus, osallisuus ja kestävä yhteiskunta
JYU.LearnDigi
Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa
Osasto
Opettajankoulutuslaitos
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Suomen Akatemia

Hankekuvaus

Dataperustaisuuden on luvattu poistavan lahjakkuuden tunnistamista perinteisesti haastaneet vinoumat, kuten lasten suhteellisen iän ja valmentajien henkilökohtaiset mieltymykset. Data ei kuitenkaan ole hopealuoti. Vaikka sen avulla voidaan kehittää lahjakkuuden tunnistamisen prosesseja, tuo data mukanaan myös uusia ja usein ennakoimattomia eettisiä haasteita. PARADOX-hankkeessa tutkitaan, miten lahjakkuutta määritellään, mitataan ja tuotetaan makro- (esim. kansallinen huippu-urheilupolitiikka), ekso- (esim. urheiluseurat) ja mikrosysteemien (esim. junioriurheilijat ja heidän valmentajansa) tasoilla niin joukkue- kuin yksilölajeissa Lisäksi hankkeessa kehitetään periaatteita eettisesti kestävään dataperustaiseen lahjakkuuden tunnistamiseen junioriurheilussa yhteistyössä lajiliittojen ja kattojärjestöjen kanssa.