KAPPAS 2 Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten arviointi Suomessa

KAPPAS 2 -hankkeessa tutkitaan suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden yleisiä eli geneerisiä taitoja. Tavoitteena on selvittää, millä tasolla korkeakouluopiskelijoiden geneeriset taidot ovat sekä tarkastella erityisesti sitä, mitkä tekijät ovat yhteydessä opiskelijoiden geneeristen taitojen tasoon ja missä määrin geneeriset taidot kehittyvät korkeakouluopintojen aikana.
Opiskelijoita taluttamassa polkypyöriä yliopistokampuksen sillalla

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
Korkeakoulutus pedagogisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä
Yhteistyö
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Itä-Suomen yliopisto
Tiedekunta
Koulutuksen tutkimuslaitos
Rahoitus
Opetus- ja kulttuuriministeriö

Hankekuvaus

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama KAPPAS2-hanke on jatkoa Jyväskylän yliopiston ja Helsingin yliopiston vuosina 2018–2021 toteuttamalle Korkeakouluopiskelijoiden oppimistulosten arviointi Suomessa (KAPPAS!) -hankkeelle.

KAPPAS2-hankkeessa tutkitaan suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden yleisiä eli geneerisiä taitoja. Tavoitteena on selvittää, millä tasolla korkeakouluopiskelijoiden geneeriset taidot ovat sekä tarkastella erityisesti sitä, mitkä tekijät ovat yhteydessä opiskelijoiden geneeristen taitojen tasoon ja missä määrin geneeriset taidot kehittyvät korkeakouluopintojen aikana. 

Hankkeessa tutkittavia geneerisiä taitoja ovat analyyttinen päättely ja arviointi, ongelmanratkaisu, argumentatiivinen kirjoittaminen sekä kielen selkeys.

KAPPAS2-hankkeen toteuttavat yhteistyössä Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos ja Itä-Suomen yliopiston Kasvatustieteiden ja psykologian osasto. Hankkeessa käytettävän geneeristen taitojen mittaamiseen kohdentuvan Collegiate Learning Assessment CLA+ International -instrumentin on kehittänyt yhdysvaltalainen Council for Aid to Education (CAE). Hanketta koordinoi opetusministerin asettama tukiryhmä.

KAPPAS-arvioinnit Suomessa

Hanketiimi

Hankkeen vetäjät

Ulkoiset jäsenet

Martta Jämsä

Tutkimusavustaja

Lotta Väänänen

Väitöskirjatutkija