Kirjoittaminen ja osallisuus digitalisoituvassa Suomessa

Tutkimuksessa selvitetään aikuisten kirjoittamista ja kirjoitustaitotarpeita digitalisoituvassa Suomessa. Tutkimuksen käytännön tavoitteena on auttaa kehittämään kirjoittamisen opettamista ja arviointia erilaisissa ympäristöissä.

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Kieli, kulttuuri ja yhteiskunta
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
Kielen oppiminen, opetus ja osaaminen
Kieli yhteisöissä ja yhteiskunnissa
Kielitaidon ja oppimisen arviointi
Osasto
Soveltavan kielentutkimuksen keskus
Tiedekunta
Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta

Hankekuvaus

Tutkimuksen ensi vaiheessa keskitytään käsityksiin siitä, mitkä ovat aikuisten keskeisimmät kirjoittamisen tilanteet, tavat ja funktiot nyky-Suomessa. Lisäksi tutkitaan, millaisia kirjoittamisen käytänteitä ja taitoja pidetään sosiaalisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden kannalta tärkeänä tulevaisuuden Suomessa.

Tutkimus liittyy kiinteästi myös Yleisten kielitutkintojen tutkimus- ja kehittämistyöhön, erityisesti kirjoittamisen osakokeiden digitalisointiin. Vuorovaikutteisen, digitaalisen kirjoittamisen pilottitestiin osallistui vuosina 2020 - 2021 noin 200 Suomessa asuvaa aikuista suomen kielen oppijaa. Uudenlaisten tehtävien ja kirjoittamisympäristön lisäksi pilottitutkimuksessa tarkastellaan arviointiasteikon vaikutusta arviointituloksiin. 

Seuraavassa vaiheessa syvennytään aikuisten suomenoppijoiden käsityksiin oman elämänsä kirjoittamisen konteksteista, tavoista ja funktioista sekä kirjoitustaitonsa riittävyydestä. Lisäksi tarkastellaan jokapäiväistä kirjoittamista ja kirjoitustaitoa toiminnallisten tehtävien avulla.

Tiedote tutkimuksesta ”Kirjoittaminen ja osallisuus digitalisoituvassa Suomessa” 

Julkaisuja:

Honko, M. & Sulkunen, S. (2025). Käsin ja digitaalisen kirjoittamisen merkitykset opettajien kokemana. Aikuiskasvatus 45 (2), 90–105. https://doi.org/10.33336/aik.152304

Honko, M., & Hirvelä, T. (2024). Digitaalisen kirjoittamisen tehtävien toimivuus pilottikokeilussa. – T. Leblay, & S. Ahola (Eds.), Yleiset kielitutkinnot 30 vuotta, 102–111. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset, 2024: 8. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/yleiset-kielitutkinnot-30-vuotta

Honko, M., & Hirvelä, T. (2023). Yleisten kielitutkintojen digitaalisen kirjoittamisen pilottitestin ensituloksia. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 14(3). 

Honko, M., Neittaanmäki, R., Jarvis, S., & Huhta, A. (2023). Beyond literacy and competency : The effects of raters’ perceived uncertainty on assessment of writing. Assessing Writing, 57, Article 100768. https://doi.org/10.1016/j.asw.2023.100768

Honko, M., Sulkunen, S. & Vaarala, H. (2022). Aikuisten kirjoittaminen ja kirjoitustaitotarpeet digitalisoituvassa Suomessa.  Seppälä, T., S. Lesonen, P. Iikkanen & S. D’hondt (toim.) 2022. Kieli, muutos ja yhteiskunta – Language, Change and Society. AFinLAn vuosikirja 2022. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja n:o 79. Jyväskylä, 61–85. 

Honko, M., Sulkunen, S. & Vaarala, H. (2021). Aikuinen(kin) tarvitsee monenlaista kirjoittamista. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(6).

Hanketiimi

Ulkoiset jäsenet

Samuel Rahikainen

projektitutkija
Jyväskylän yliopisto