Vertaistuki rintasyövässä edellyttää joustavuutta – potilaan tarpeet vaihtelevat hoitopolun aikana

Rintasyöpään sairastuneiden vertaistuki on moniulotteista vuorovaikutusta, jossa potilaat rakentavat identiteettiään ja suhdettaan vertaistukijoihin. Uusi tutkimus tuo esiin potilaiden kokemuksia vertaistuen vuorovaikutuksen eri ulottuvuuksista.
Kaksi naista yhdessä kävelyllä puistossa
Julkaistu
16.10.2025

Vuorovaikutusta kehystävät epäröinti, ehdottomuus ja yhteys 

Ryhmähaastatteluissa rintasyöpäpotilaat jäsensivät vertaistukivuorovaikutusta rintasyöpäpotilaiden näkökulmasta kolmen kehyksen kautta. Nämä kolme kehystä ovat epäröinti, ehdottomuus ja yhteys. 

Epäröinnin kehyksessä potilas pohtii, tarvitseeko vertaistukea ja kokee epävarmuutta sen hyödyllisyydestä itselleen. Vertaistukijoiden toiminta saattaa lieventää tai vahvistaa epäröintiä.  

Ehdottomuuden kehyksessä potilas pitää tärkeänä, että hän on vuorovaikutuksen keskiössä kertoessaan omaa sairaustarinaansa. Potilas odottaa vertaistukijoilta ehdotonta läsnäoloa, luotettavuutta ja kykyä mukautua potilaan tarpeisiin.  

Yhteyden kehyksessä potilas asemoi itsensä avuntarvitsijaksi. Vuorovaikutus on tässä kehyksessä vastavuoroista ja myötätuntoista. 

Identiteetit kertovat potilaan ja vertaistukijan roolista 

Tutkimus ei tarkastele vertaistukea staattisena ilmiönä, vaan vuorovaikutuksellisena prosessina, jossa merkitykset ja roolit rakentuvat potilaiden puheessa. Tutkimus tuo esiin myös sen, miten potilaat ja vertaistukijat näkevät itsensä vuorovaikutuksessa.  

Väitöskirjatutkija Anu Toija Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo, että vertaistukisuhteessa potilaat kuvailivat itseään useilla eri tavoilla, esimerkiksi "itsenäisenä tutkijana", " oman tarinan kertojana" ja "hyväksyjänä", kun taas vertaistukijat näyttäytyivät "luotettavana tukijana", "myötätuntoisena kommunikoijana" ja emotionaalisen ”lukon avaajana".  

Kehykset käytännön kehittämisen välineinä 

Vertaistuki voi täydentää potilaan sosiaalista elämää ja tukea identiteetin rakentumista sairauden keskellä. Tutkimus auttaa ymmärtämään, että vertaistuki ei ole kaikille samanlaista. Siksi sen tarjoamisessa tulisi ottaa huomioon potilaan toiveet ja tarpeet. Vertaistukea tulisi tarjota joustavasti eri paikoissa ja ajankohtina rintasyöpäpotilaan hoitopolulla.  Myös vertaistukijoiden koulutus ja tuki ovat keskeisiä, jotta vuorovaikutus olisi aidosti hyödyllistä.  

"Potilaan autonomian tukeminen on tärkeää vertaistukivuorovaikutuksessa”, toteaa Anu Toija. 

Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa vertaistuen kehittämiseksi osaksi hoitokäytäntöjä ja vertaistukijoiden koulutusta. Tutkimuksen auttaa ymmärtämään, millaisia odotuksia ja tarpeita vertaistukeen potilailla on eri vaiheissa sairauden kokemusta. Tuloksia voidaan hyödyntää sairaaloissa ja potilasjärjestöissä vertaistukitoiminnan kehittämisessä. Ne tarjoavat konkreettisia työkaluja vertaistukijoiden koulutukseen ja potilaan kohtaamiseen. 

Anu Toija toimii HUSissa Hoitotyön johdossa kehittämispäällikkönä, vastuualueenaan asiakasosallisuus. Hän on koulutukseltaan terveystieteiden maisteri ja kätilö. Anu tekee väitöskirjaa rintasyöpäpotilaiden vertaistuen merkityksestä Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa.  

Lisätietoja ja linkki tutkimusartikkeliin:    

Anu Toija TtM  
Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto   
HUS Helsingin yliopistollinen sairaala 
anu.toija@hus.fi +358504665152  

Multidimensional peer support in health care: Breast cancer patients’ perspectives on interaction with peer supporters 
Toija Anu, Kettunen Tarja, Kasila Kirsti. 
European Journal of Oncology Nursing,  
Published online August 27, 2025 
DOI: 10.1016/j.ejon.2025.102971   

https://www.ejoncologynursing.com/article/S1462-3889(25)00195-4/fulltext