Subjektiviteettien ja tulevaisuuksien rakentuminen arvioinnin sommitelmissa oppilaanohjauksessa

Sisällysluettelo

Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
Koulutus, opetus ja interventiot
Osasto
Opettajankoulutuslaitos
Yhteistyö
EDUCA Lippulaiva
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Suomen Akatemia

Hankekuvaus

Arviointi on keskeinen osa oppilaan koulunkäyntiä. Arviointi voi vaikuttaa nuorten käsityksiin itsestään ja tulevaisuuden mahdollisuuksistaan. Tutkimustietoa arvioinnista nuorten kokemana ja osana kouluarkea on kuitenkin vähän. 

AssemblEd -hankkeen perusideana on tutkia kouluetnografian keinoin arviointia koulussa osana oppilaiden arkea. Tarkastelemme arvioinnin roolia erityisesti oppilaanohjauksessa, jossa oppilaat pohtivat itseään ja tulevaisuuden valintojaan. 

Yleensä oppilaan arviointi ymmärretään oppimisen tulosten osoittamisena esimerkiksi arvosanoin tai pedagogisena keinona tukea oppimista. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme sen sijaan oppilaan arvioinnin ja palautteen merkityksiä oppilaiden itseä koskeville käsityksille ja tulevaisuuden suunnitelmille kuten opiskelu- ja ammatinvalinnoille. Osana tutkimusta haastatellaan oppilaita, oppilaanohjaajia, opettajia ja rehtoreita oppilaanarviointiin liittyvistä kokemuksista ja ajatuksista. Lisäksi tarkastelun kohteena ovat erilaiset materiaaliset elementit, kuten oppimateriaalit, itsearviointilomakkeet ja digitaaliset oppimisympäristöt ja kuinka ne osallistuvat oppilaiden itseymmärrysten ja tulevaisuusorientaatioiden muotoutumisen prosessiin ohjauksen ja arvioinnin leikkauspisteessä. Hankkeessa analysoimme myös kansallisia, paikallisia ja koulukohtaisia arviointia ohjaavia dokumentteja ja opetussuunnitelmia, ja niissä rakentuvan oppilaan arvioinnin politiikan kulkeutumista osaksi oppilaiden kouluarkea. 

Tutkimusta toteutetaan kolmessa eri koulussa eri puolilla Suomea vuosina 2026–2028.