Subjektiviteettien ja tulevaisuuksien rakentuminen arvioinnin sommitelmissa oppilaanohjauksessa
Sisällysluettelo
Hankekuvaus
AssemblEd -projekti tutkii kouluetnografian keinoin oppilaan arvioinnin politiikkoja ja käytäntöjä suomalaisen peruskoulun oppilaanohjauksen kentällä. Arviointi on oppilaanohjauksen näkökulmasta harvoin tutkittu aihe, vaikka arviointi on monin tavoin ohjauksessa läsnä. Tavanomaisesti oppilaan arviointi ymmärretään oppimisen tulosten osoittamisena (summatiivinen arviointi) tai pedagogisena keinona tukea oppimista (formatiivinen arviointi). Tässä hankkeessa kiinnitetään huomiota arviointiin itsen ja itseymmärryksen sekä tulevaisuusorientaatioiden rakentamisen välineenä. Sosio-materialistista lähestymistapaa soveltaen tutkimuksessa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, miten erilaiset materiaaliset elementit, kuten oppimateriaalit, itsearviointilomakkeet ja digitaaliset oppimisympäristöt kietoutuvat tähän itseymmärrysten ja tulevaisuusorientaatioiden muotoutumisen prosessiin ohjauksen ja arvioinnin leikkauspisteessä.