Esittely
Työskentelen korkeakoulupedagogiikan tutkimusprofessorina Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa (KTL). Toimin “Korkeakoulutus pedagogisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä” tutkimusalueen toisena johtajana. Työssäni tarkastelen korkeakouluopetusta ja opiskelua laaja-alaisesti yksilöiden, yhteisöjen, instituution ja koulutuspolitiikan näkökulmista.
Toimin Studies in Higher Education -lehden toimituksellisen ohjausryhmän jäsenenä sekä yhtenä koordinoijana European Educational Research Association:n (EERA) korkeakoulutuksen tutkimuksen verkostossa (network-22: Research in Higher Education).
Aiemmin olen työskennellyt noin 16 vuotta Tampereen yliopistossa yliopistopedagogiikan opintojen ja tutkimuksen parissa ja sitä ennen yhdeksän vuotta Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK). Olen ollut vierailevana tutkijana Ruotsissa Uppsalan yliopistossa Swedish Collegium for Advanced Study:ssa (SCAS)(2020–2021), Melbournen yliopistossa Australiassa (2019) sekä toimin apulaisprofessori II roolissa Bergenin yliopiston geotieteiden opetuksen huippuyksikössä Norjassa (2024–2026). Työskentelen edelleen osa-aikaisesti Tampereen yliopistossa (väitöskirjaseminaari, ohjaus ja tutkimusprojektien johtaminen) (2025–2026).
Tutkimuskuvaus
Tutkimukseni kohdistuu yliopisto- ja korkeakouluopetukseen kolmesta näkökulmasta: 1) tieto, opetussuunnitelma ja koulutuksen päämäärä, 2) opettajien työ, toimijuus ja yhteisöt, sekä 3) opiskelijan kiinnittyminen opintoihin ja tulevaisuusnäkymät.
Olen kiinnostunut siitä, miten pedagogiset ja opetussuunnitelmien muutokset muokkaavat käsitystä korkeakoulutuksen tehtävistä, ja mitä tapahtuu, kun eri perinteitä ja tavoitteita edustavat yliopistot ja ammattikorkeakoulut lähentyvät toisiaan opetussuunnitelmien ja opetuksen osalta, sekä mikä on näiden muutosten merkitys opettajille, opiskelijoille, yhteisöille ja yhteiskunnalle pitkällä tähtäimellä.
Johdan Koneen säätiön rahoittamaa tutkimusprojektia, jossa tutkimme opiskelijan ja tiedon välistä suhdetta monitieteisestä näkökulmasta: (Un)Making Knowledge: students’ relationship with knowledge from Modernity to AI (2025-2029)