Aineiston yleiskuvaus ja laadun varmistaminen

Sisällysluettelo

Aloita aineistonhallintasuunnitelmasi esittelemällä tutkimusaineistosi sekä omaksumalla hyviä käytänteitä aineiston laadun, yhtenäisyyden ja muuttumattomuuden varmistamiseksi.

TUTKIMUSAINEISTON ESITTELY

  • Millaista aineistoa tuotat tai käytät?
    • Teetkö haastatteluita, havainnointia tai kyselyn? Tuotatko mittaustuloksia tai koodia, analysoitko taideteoksia? Ketkä ovat tutkimuksesi osallistujia ja miten tavoitat heidät?
    • Käytätkö aiemmin kerättyä aineistoa? Jos käytät, kerro mistä se on peräisin ja miten saat sen käyttöösi.
    • Tuotatko raakadatan pohjalta uusia aineiston osia, esim. litterointeja, taulukointeja, kaavioita ja visualisointeja?
  • Kuinka paljon aineiston säilyttäminen vaatii tilaa?
    • Gigoja tai fyysistä tilaa, arvio riittää.
    • Jos kyseessä on epätavallisen paljon tilaa vievä aineisto, hanki tarvittava tila heti.
    • Yleensä Jyväskylän yliopiston tarjoamalla henkilökohtaisella U-asemalla valmiiksi oleva tila riittää.
  • Tarvitaanko aineiston keräämiseen, käsittelyyn tai tuottamiseen erityisiä ohjelmistoja?
    • Perehdy tarvitsemiisi ohjelmistoihin hyvissä ajoin.

AINEISTON LAADUN VARMISTAMINEN

Aineiston laadun varmistamisessa on olennaista pohtia, mikä voi mennä pieleen, kun aineistoa käsitellään ja miten riskejä voi hallita.

Esimerkiksi: haastatteluaineiston kohdalla riskinä voisi olla aineiston muuttuminen, kun haastattelunauhoite litteroidaan ja litteroija hyppää vahingossa jonkin kohdan yli tallenteessa. Tällöin litteraatista jää puuttumaan osa haastattelusta. Tai kirjallisuuskatsausaineistossa riskinä voisi olla keskeisten tutkimusartikkelien puuttuminen aineistosta puutteellisen hakustrategian vuoksi, jolloin aineiston sisällön luotettavuus ja yhtenäisyys kyseenalaistuvat.
 

Pohdi siis etukäteen vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten varmistat, että alkuperäinen raakadata pysyy koskemattomana?
  • Miten varmistat, että aineisto ei epähuomiossa muutu sitä käsitellessäsi?
  • Miten varmistat, että aineisto pysyy virheettömänä koko sen elinkaaren aikana?
  • Miten varmistat, että aineistosi on yhtenäinen?
  • Onko riskejä, jotka voisivat vaarantaa aineiston sisällön luotettavuuden?
     

Käytänteitä aineiston laadun varmistamiseen:

  • Ota aineistostasi varmuuskopioita, jotta voit palata aiempaan versioon, jos jotain menee pieleen.
    • Aineisto ja varmuuskopiot kannattaa säilyttää yliopiston U-asemalla, sillä se on suojattu ja itsessään varmuuskopioitu.
  • Ota raakadatasta tai alkutilanteesta kopio ja työskentele kopion kanssa (jos mahdollista).
  • Tarkasta, että alkuperäinen tietosisältö säilyy, kun viet tietoja järjestelmästä, ohjelmistosta, tiedostomuodosta tai fyysisestä paikasta toiseen.
    • Esimerkiksi silloin, kun viet kyselyn tulokset kyselyohjelmasta analyysiohjelmaan tai kun litteroit haastattelutallenteen.
  • Tarkasta itse tai tarkistakaa äänitettyjen ja/tai kuvattujen aineistojen litteroinnit yhdessä graduparin kanssa
    • Huomaa, että jos aineisto sisältää henkilötietoja (kuten puheääni), aineistoa ei voi tarkistuttaa kenellä tahansa ulkopuolisella. Parityönä tehtävissä graduissa litterointien tarkistaminen yhdessä on hyvä käytäntö.
  • Varmista, että haastattelurunko ja -kysymykset ovat mahdollisimman samanlaiset kaikilla haastateltavilla.
  • Tarkasta mittalaitteiden kalibroinnit.
  • Käytä tarkistussummia, jos ohjelmisto tarjoaa sellaista.
  • Varmista, että digitoitu aineisto vastaa riittävän tarkasti alkuperäistä fyysistä tai analogista aineistoa.

Lähde: Helsingin yliopiston Datatuki

MUISTILISTA

  • Kirjoita esittelyteksti tutkimusaineistostasi.
    • Teksti auttaa sinua havainnoimaan tutkimusaineistosi olennaiset piirteet ja suunnittelemaan aineistonhallintaasi niiden mukaisesti.
  • Varmista tutkimusaineistosi laatu, yhtenäisyys ja muuttumattomuus.
    • Pohdi etukäteen, missä kohdin aineiston keräämistä ja käsittelyä on riski, että aineiston laatu voi vaarantua.
    • Lisää suunnitelmaasi käytänteitä, joilla voit hallita näitä riskejä.

Osio liittyy FAIR-periaatteisiin Findable, Accessible ja Re-usable.