Neljännen vuosiluokan tutkimukseen osallistui 59 maata tai hallinnollista aluetta ja kahdeksannen vuosiluokan arviointiin osallistui 44 maata tai hallinnollista aluetta. Vuosien 2023, 2019, 2015 ja 2011 tutkimusten tuloksia vertaamalla voidaan tarkastella osaamisessa ja taustamuuttujissa tapahtuneita muutoksia. Neljännen vuosiluokan tutkimustulokset antavat katsauksen matematiikan ja luonnontieteiden oppimistuloksiin sellaisessa peruskoulun vaiheessa, joka on kiinnostava ja erityisen hyödyllinen opetuksen kehittämisen kannalta, kun taas kahdeksannen vuosiluokan tulokset kuvaavat oppilaiden osaamista peruskoulun loppuvaiheessa.
Oppimistulosten lisäksi tilaisuudessa tarkastellaan matematiikan ja luonnontieteiden oppimiseen liittyviä oppilaiden asenteita. Tasa-arvo huomioidaan monesta eri näkökulmasta, kuten tarkastelemalla tyttöjen ja poikien välisiä osaamiseroja, oppilaiden kotitaustan yhteyttä osaamiseen, alueellisia eroja Suomessa sekä koulujen ja luokkien välisiä eroja osaamisessa. Uutena osa-alueena tutkimustuloksissa tarkastellaan oppilaiden ympäristötietoisuutta sekä luonnonsuojeluun asennoitumista.
Tilaisuudessa tuloksia esittelevät: yliopistotutkija Jouni Vettenranta, projektitutkija Piia Lehtola, yliopistotutkija Jenni Kotila ja projektitutkija Jenna Hiltunen.
TIMSS-tutkimusta koordinoi kansainvälinen IEA-järjestö (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Suomessa tutkimuksen on toteuttanut Koulutuksen tutkimuslaitos yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
Tilaisuutta voi seurata myös verkkovälitteisesti 4.12. klo 12.00 alkaen. Lämpimästi tervetuloa kaikki aiheesta kiinnostuneet!