Stressi ja vuorovaikutus luokassa –tutkimus (TESSI)

Stressi ja vuorovaikutus luokassa -tutkimuksessa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden hyvinvointia sekä siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on, tarttuuko stressi luokassa opettajan ja oppilaiden välillä. Lisäksi selvitetään, miten opettajan stressi ja kuormittuneisuus heijastuvat luokan vuorovaikutusprosesseihin sekä oppilaiden motivaatioon ja oppimistuloksiin. Hankkeessa on kerätty monipuolista tutkimusaineistoa (mm. oppituntien videonauhoitukset, silmänliikekameratallenteet, sylkinäytteistä mitattu kortisoli [opettaja ja oppilaat], opettajien ja vanhempien kyselylomakeaineisto, akateemisten taitojen testit, oppilaiden, vanhempien, opettajien ja rehtorien haastatteluaineisto, opettajien päiväkirja-aineisto).

Sisällysluettelo

Tutkimusryhmän tyyppi
Tutkimusryhmä
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta

Tutkimusryhmän kuvaus

Tutkimuksessa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden hyvinvointia ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Lisäksi selvitetään, miten opettajien ja oppilaiden hyvinvointi heijastuu luokan vuorovaikutusprosesseihin ja erilaisiin oppimistuloksiin (akateemiset taidot, motivaatio, sosiaalinen kompetenssi, psykososiaalinen hyvinvointi). Tutkimuksessa selvitetään myös kotiympäristön merkitystä oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan rehtoreiden työhyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä. 

Tutkimus sai keväällä 2020 Suomen Akatemialta jatkorahoituksen, jonka avulla selvitettiin tarkemmin koronapandemian ja siihen liittyvän etäopetuksen heijastumista opettajien, rehtoreiden ja oppilaiden hyvinvointiin. Lisäksi tarkasteltiin etäopetuskäytänteiden heijastumista oppimistuloksiin sekä huoltajien roolia etäopetuksessa. 

Julkaisut

Tutkimusryhmä

Ulkoiset jäsenet

Anna-Liisa Jõgi

Tallinn University