Stressi ja vuorovaikutus luokassa –tutkimus (TESSI)

Stressi ja vuorovaikutus luokassa -tutkimuksessa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden hyvinvointia sekä siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on, tarttuuko stressi luokassa opettajan ja oppilaiden välillä. Lisäksi selvitetään, miten opettajan stressi ja kuormittuneisuus heijastuvat luokan vuorovaikutusprosesseihin sekä oppilaiden motivaatioon ja oppimistuloksiin. Hankkeessa on kerätty monipuolista tutkimusaineistoa (mm. oppituntien videonauhoitukset, silmänliikekameratallenteet, sylkinäytteistä mitattu kortisoli [opettaja ja oppilaat], opettajien ja vanhempien kyselylomakeaineisto, akateemisten taitojen testit, oppilaiden, vanhempien, opettajien ja rehtorien haastatteluaineisto, opettajien päiväkirja-aineisto).