Summer School & Mini-Conference kokosi lähes 150 tutkijaa Jyväskylään

Summer School ja minikonferenssi alkoi virallisesti torstaina 25.9. lounaan jälkeen. Jo aamupäivällä olivat lippulaivan sekä EDUCA Doc -tohtorikoulutuspilotin tohtoriopiskelijat osallistuneet tutkimusetiikkaa koskevaan työpajaan.
Lippulaivan johtaja, professori Marja-Kristiina Lerkkanen toivotti kaikki tervetulleiksi tutustumaan ensimmäistä kertaa toden teolla lippulaivassa tehtävään tutkimukseen sekä verkostoitumaan.
Tilaisuuden aluksi pidettiin myös hiljainen hetki lippulaivan edesmenneen varajohtajan, akatemiaprofessori Katariina Salmela-Aron muistolle.
Tämän jälkeen tilaisuutta kunnioitti opetusministeri Anders Adlercreutz videotervehdyksen muodossa (luettavissa täältä). Myös Jyväskylän yliopiston vararehtori Kaisa Miettinen toivotti runsasjoukkoisen tutkijajoukon tervetulleeksi Jyväskylään, missä sijaitsevat suomenkielisen opettajankoulutuksen "henkiset juuret".
Ensimmäisen päivän keynote-luennon piti määrällisiin menetelmiin erikoistunut kasvatustieteen professori Lars-Erik Malmberg Oxfordin yliopistosta. Samana päivänä Jyväskylän yliopisto tiedotti, että Malmberg vihitään ensi keväänä Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan kunniatohtoriksi. Malmbergin kiinnostuksen kohteet liittyvät yksilön kehityskulkujen ymmärtämiseen ja mallintamiseen.
Iltapäivällä ohjelmassa oli seitsemän eri paperisessiota, joihin osallistujat jakautuivat oman mielenkiinnon mukaan. Sessioissa oli edustettuna lippulaivan tutkimusalueet kattavasti. Esiintyjät kuvasivat aineistojaan, menetelmiään ja alustavia tuloksia, minkä jälkeen he kävivät yleisön kanssa keskustelua.
Illalla konferenssivierailla oli mahdollisuus osallistua Jyväskylässä samaan aikaan järjestettyyn Valon kaupunki -tapahtumaan, mikä saikin monet liikkeelle pimenevään syysiltaan.
Seuraavana aamuna jatkettiin jälleen paperisessioilla, minkä jälkeen vuorossa oli toisen keynote-puhujan, professori Mutlu Cukurovan (University College London) luento. Hän tutkii tekoälyä oppimisessa (human-AI complementarity in education).
Keynote-puheenvuorossaan hän korosti tekoälyn mahdollisuuksia kouluissa, mutta nosti myös esiin huolensa siitä, että kaupalliset tekoälytyökalut tuottavat ja vahvistavat sukupuoliin liittyviä ennakkoluuloja.
"Tämä vaikuttaa käyttäjien käsityksiin itsestään, ja asiaa pitää tutkia lisää sekä ottaa huomioon ennen kuin tekoälyä otetaan laajasti käyttöön koulutuksessa", Cukurova sanoi.
Hän kannustikin tutkijoita rakentamaan ei-kaupallisia tekoälymalleja kouluihin.
Toisen päivän ohjelmassa oli myös posteriesityksiä sekä lopuksi vielä paneelikeskustelu otsikolla "Future challenges in Finnish education". Aiheesta keskustelivat tutkimusprofessori Taina Saarisen johdolla työelämäprofessori Pia Kola-Torvinen Turun yliopistosta, professori Mutlu Cukurova sekä tutkijatohtori Saija Volmari Jyväskylän yliopistosta.
Panelistit nostivat esiin huolenaiheitaan sekä ratkaisuehdotuksia, esimerkiksi lasten ja nuorten aitoa kuuntelemista koulutuspoliittisessa päätöksenteossa, ketteriä kokeiluja isojen reformien sijaan, sekä opettajien moninaisuuden lisäämistä ja heidän toimijuutensa vahvistamista.
Keynote-puhujien terveiset EDUCA Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivalle olivat tapahtuman jälkeen seuraavanlaiset.
"Oli ilo osallistua paneelikeskustelun lisäksi moniin muihinkin keskusteluihin! Lippulaivassanne on useita mielenkiintoisia tutkimuksia meneillään, jotka todellakin tulevat muokkaamaan koulutuksen tulevaisuutta Suomessa ja muuallakin maailmassa!" kiitteli professori Mutlu Cukurova.
Samoilla linjoilla oli myös professori Lars-Erik Malmberg.
"Sain tutustua esimerkiksi oppimisanalytiikan tutkijoihin ja ViLLE-oppimisjärjestelmään, mikä oli kiinnostavaa. Ja toki oli mukavaa jutella myös vanhojen tuttujen kanssa", suomalaissyntyinen Malmberg totesi.
Väitöskirjatutkijoiden esitykset saivat häneltä erityistä kiitosta.
"Posteri- ja paperiesitykset olivat hyvälaatuisia ja tutkijat olivat myös hyviä esittelemään niitä. Suomessa on kasvatustieteissä ja psykologiassa kaiken kaikkiaan kansainvälisesti erittäin kovatasoinen tutkimuksen laatu."