Opiskelija tekee opintojen alussa SISU-opintotietojärjestelmään henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa (HOPS), minkä kautta hän sekä ilmoittautuu opintojaksojen toteutuksille ko. lukukautena että malliHOPS:in avulla suunnittelee aikataulutusta tuleville periodeille. Lisäksi sekä opintokokonaisuuksien koontipyynnöt että tutkintotodistuksen hakeminen tapahtuu HOPS:in kautta Sisu-järjestelmässä.
Jokainen aloittava opiskelija osallistuu oppiaineen yhteisiin infotilaisuuksiin opintojen aloittamisesta sekä maisteriseminaarityöskentelystä ja tutkielman tekemisestä. Opintojen alun ohjauksessa opiskelijan aiempien opintojen hyväksiluku ja tutkintojen vaikutus maisterivaiheen opintoihin tarkistetaan ja sen mukaan määrätään mm. mahdollisia täydentäviä opintoja, sekä sosiaalityön opintoihin että muihin opintoihin. Lisäksi tarkistetaan muiden yliopistojen opetussuunnitelmien mukaisesti suoritetut sosiaalityön perus- ja aineopinnot.
Esimerkiksi JYU avoimessa suoritettua sosiaalityön aineopinnot valinnaisina opintoina (40 op) -kokonaisuutta täydennetään tiedekunnan puolella seuraavilla opintojaksoilla, jotta se vastaisi tutkinto-ohjelman opiskelijan opintoja (Valvira, 1.1.2026 Lupa- ja valvontavirasto):
- STOA7005 Kandidaattiseminaari ja kandidaatin tutkielma (10 op)
- STOA2006 Sosiaalityön käytännöt II (10 op)
Näistä ensimmäiseksi mainitun voi suorittaa JYU avoimessa yliopistossa. Tiedekunnan puolella jakson suorittaminen vie yhden lukukauden lähiopetuksessa.
Jos opiskelija on suorittanut jossain muussa kuin JYU avoimessa yliopistossa sosiaalityön perus- ja aineopinnot, hänen tulee täydentää ne vastaamaan JYU:n sosiaalityön tutkinto-ohjelman laajuutta ja sisältöä. Käytännössä täydentäviä opintoja tulee enemmän kuin opiskelijalle, joka on suorittanut sosiaalityön perus- ja aineopinnot JYU:n opetussuunnitelman mukaisesti JYU avoimessa yliopistossa.
Opiskelijalla on koko maisterivaiheen ajan mahdollisuus saada ohjausta opinnoilleen ja niissä edistymiseen niin koulutussuunnittelijalta kuin opetushenkilökunnalta. Oppiaineen opiskelijat ovat aktiivisia, mikä näkyy mm. oppiaineen kanssa järjestettävissä yhteisissä tapahtumissa kuten kahvihetkinä tai illanviettoina, joihin eri vaiheen opiskelijat ovat tervetulleita.