Etsimme osallistujia – ensimmäisen luokan englantia opettava ilmoittaudu mukaan

IDEAL-tutkimushankkeessa tutkitaan varhaista vieraan kielen oppimista ja opetusta koulussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten oppilaiden kielitaito ja affektiiviset tekijät kehittyvät 1. luokalta 3. luokalle ja mitkä tekijät vaikuttavat tuohon kehitykseen. Oppilaiden lisäksi tutkimuksessa paneudutaan opettajien ja huoltajien näkemyksiin varhaisesta kieltenopetuksesta.
Etsimme tutkimukseen mukaan 1. luokan englantia opettavia opettajia. Mukaan on tervetulleita niin luokanopettajat, erityisluokanopettajat kuin englannin aineenopettajatkin.
Tutkimuksen kulku
Tutkimuksessa vieraillaan koululuokissa kolme kertaa: 1. luokan keväällä 2026, 2. luokan keväällä 2027 ja 3. luokan syksyllä 2027.

Kullakin kerralla luokassa tehdään koko luokan kanssa yhden oppitunnin ajan tehtäviä, jonka jälkeen tietyt tutkimukseen osallistuvat oppilaat osallistuvat noin oppitunnin verran tehtävien tekemiseen ja haastatteluun. Lisäksi tutkijat havainnoivat luokan toimintaa noin tunnin ajan.
Opettajat osallistuvat haastatteluun erikseen sovittavana aikana. Lisäksi kysymme mukaan tutkimukseen osallistuvien lasten huoltajia. Aikojen sopiminen on joustavaa! Toivomme sitoutumista koko tutkimushankkeen ajaksi, eli syksyyn 2027 saakka, kuitenkin ymmärtäen, että etenkin alkuopetuksen ja 3. luokan taitteessa luokat usein muuttuvat.
Hyöty osallistumisesta
Osallistut tärkeään tutkimukseen ja autat tuottamaan tietoa varhaisen englannin opetuksen tueksi. Hankkeen tuotoksista kootaan käytännönläheisiä materiaaleja ja julkaisuja niin suomeksi kuin englanniksikin.
Opettajana sinulla on mahdollisuus reflektoida omia opetuskäyntänteitään yhdessä tutkijoiden kanssa. Lisäksi osallistuvat opettajat saavat ilmaisen aihepiiriin liittyvän koulutuksen hankkeen päätteeksi ja materiaalia opetuksen tueksi hankkeen aikana.
Miten mukaan?
Otamme vastaan ilmoittautumisia ja vahvistamme mukaan valitut luokat lokakuun aikana. Mikäli kiinnostuneita opettajia on paljon, saatamme joutua tehdä maantieteellistä rajausta.