Monisukupolvinen oppiminen työssä (GENTRY)
Sisällysluettelo
Hankekuvaus
GENTRY on Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen toteuttama ja Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke joka tutkii, miten oppimissukupolvia rakennetaan työpaikoilla ja miten oppiminen tapahtuu sukupolvien sisällä ja välillä työssä. Tutkimuksessa hyödynnetään Mannheimin teoriaa sosiaalisista sukupolvista sekä oppimisen käytäntöperustaista teoriaa soveltaen niitä sosiaaliekologisesta näkökulmasta. Etnografisen lähetymistavan sisällä käytetään erilaisia laadullisia (havainnointi ja haastattelut) ja määrällisiä (survey) aineistonkeruun ja -analyysin (narratiivinen, temaattinen, tilastollinen mallinnus) työkaluja terveydenhuollon ja ICT-aloilla Suomessa, Tanskassa ja Ruotsissa. Tutkimus tuottaa uutta teoreettista tietoa sukupolvien välisestä oppimisesta, jonka voidaan tuottaa inhimillistä kestävyyttä työhön. Lisäksi uusi tieto auttaa päätöksentekijöitä huomioimaan monisukupolvisen työssä oppimisen merkitystä työhön sitoutumisen vahvistamisessa ja työvoimapulan vähentämisessä.