Lapset liikkuvat Tutkijoiden yössä

Asiantuntijoita lasten harrastamiseen, hyvinvointiin ja oppimiseen

Uusi kouluvuosi on käynnissä, ja huomiomme on lasten ja nuorten oppimisessa, hyvinvoinnissa ja terveydessä sekä harrastamisessa. Jyväskylän yliopistossa näitä aiheita tutkitaan monilla tutkimusaloilla.

Sisällysluettelo

Harrastaminen

Lasten ja nuorten digipelaaminen ja liikunta, pelaaminen ja hyvinvointi, teknologian käyttö ja riippuvuus, psykologiset mekanismit digitaalisissa peleissä ja teknologioissa
Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen (LIITU-tutkimus), arkiympäristöjen kehittäminen liikkumista ja terveyttä edistäviksi, urheiluseuratoiminta

Hyvinvointi ja terveys

Koulu ja oppiminen

Koulutusteknologia

Digitalisaatio kouluksessa ja opettajankoulutuksessa, mobiililaitteiden ja kännykän käyttö kouluissa, tunne- ja vuorovaikutustaidot, kriittinen ajattelu, monilukutaito
Digitaalinen oppiminen ja vuorovaikutus, yhteisöllinen oppiminen, oppimisen itsesäätely ja jaettu säätely, tekoäly ja laajennettu todellisuus oppimisessa ja opetuksessa, opettajaopiskelijoiden ja opettajien digitaalinen osaaminen

Oppiminen 

Erityisopetus, oppimisen tukeminen, luku- ja laskutaidon kehitys, oppimisvaikeudet, oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikön (InterLearn) varajohtaja
Kehityksellinen kognitiivinen neurotiede, oppimisvaikeuksiin liittyvät prosessit, oppimisvaikeuksien biologiset riskitekijät, oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikön (InterLearn) johtaja
Vieraan kielen oppiminen ja opettaminen, varhainen kielenopetus, kielivalinnat, kielitaidon arviointi, kielitaidon merkitys yksilölle ja yhteisöille
Liikunnanopettaja suomen kielen oppimisen tukijana, kehollinen kielenoppiminen, kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen koulu, kulttuuri- ja kielitietoinen harrastaminen ja liikunnanopetus
Ammatillinen monilukutaito, työturvallisuusviestintä, tiedonalan tekstitaitojen opettaminen ja oppiminen eri oppiaineissa, lukutaito

Oppimismotivaatio ja vuorovaikutus luokassa

Opettaja-oppilasvuorovaikutus, oppiminen ja motivaatio, opettajien ja oppilaiden hyvinvointi, kodin ja koulun yhteistyö

Peruskoulun monikielistyminen 

Kielitietoisuus, kielitaidon arviointi, kielivähemmistöt, eteläsaamen opetus, monikielisyys, kielitietoinen pedagogiikka, toisen kielen oppiminen, kielikylpy, erityispedagogiikka ja kielenoppiminen, maahanmuuttajat/PISA, monikielisyys varhaiskasvatuksessa
Kielitaidon arviointi, suomi toisena kielenä, monikielisyys ja (toisen) kielen oppiminen, kielikäsitykset, kielitietoisuus ja kielitietoinen pedagogiikka, kielellinen diversiteetti ja kielen vaihtelu sekä kielikoulutuspolitiikka
Kielellisesti ja kulttuurisesti moninainen koulu, toisen kielen oppimisprosessi, mahdollisuus osallistua uusien yhteisöjen toimintoihin sekä kielipedagogiikan tuki tasa-arvoiselle yhteiskunnalle
Vieraan kielen oppiminen ja opettaminen, varhainen kielenopetus, kielivalinnat, kielitaidon arviointi, kielitaidon merkitys yksilölle ja yhteisöille
Kielen ja sisällön integrointi (ns. CLIL-opetus), tiedonalakohtaiset kieli- ja tekstikäytänteet, kaksikielinen opetus, luokkahuonevuorovaikutus, monikieliset luokkahuonekäytänteet, kielitietoinen opetus
Kielenopetus, monikielinen ja kulttuurisesti moninainen koulu, kielitietoisuus, monikielisyyttä ja kielenoppimista tukevat käytännöt, vastasaapuneiden integroituminen kouluyhteisöön