Liikkumisen muutos nuoruudesta nuoreen aikuisuuteen, lasten ja nuorten terveys ja hyvinvointi

Asiantuntijoita lasten harrastamiseen, hyvinvointiin ja oppimiseen
Uusi kouluvuosi on käynnissä, ja huomiomme on lasten ja nuorten oppimisessa, hyvinvoinnissa ja terveydessä sekä harrastamisessa. Jyväskylän yliopistossa näitä aiheita tutkitaan monilla tutkimusaloilla.
Sisällysluettelo
Lasten ja nuorten digipelaaminen ja liikunta, pelaaminen ja hyvinvointi, teknologian käyttö ja riippuvuus, psykologiset mekanismit digitaalisissa peleissä ja teknologioissa
Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen (LIITU-tutkimus), arkiympäristöjen kehittäminen liikkumista ja terveyttä edistäviksi, urheiluseuratoiminta
Liikuntakasvatus, liikuntaa edistävä vuorovaikutus lapsi-aikuinen suhteissa, lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymisen kehitys
Lapsuuden ja nuoruuden liikuntaharrastus, yhteys fyysiseen aktiivisuuteen aikuisena
Omatoiminen ja ohjattu liikunta, vaikutukset lasten liikunta-aktiivisuuteen, monilajisuus lasten ja nuorten liikunnassa
Lasten motoriset taidot, fyysinen aktiivisuus sekä kokemus motorisesta pätevyydestä
Musiikki ja tunteet, musiikki ja identiteetti, musiikki nuorten arkipäivässä
Nuoret kulttuurin harrastajina
Nuorten pelikäytös, nuorten peliharrastus ja pelikulttuurit, inklusiivinen pelaaminen
Musiikki nuorten voimavarana, tunteiden säätelyssä ja psykososiaalisessa kehityksessä
Lasten ja nuorten liikunta, aktiivinen kulkeminen harrastuksiin ja kouluun, organisoitu tai organisoimaton liikunta
Musiikin hyvinvointivaikutukset, toimijuus ja yhteismusisointi
Lasten liikunta ja terveys, liikunta ja oppiminen, liikunta ja mielenterveys, liikunta ja ilmastonmuutos
Lasten ja nuorten liikkuminen, kokonaisvaltainen hyvinvointi ja oppiminen
Lasten ja nuorten terveys ja hyvinvointi, WHO-koululaistutkimus
Lasten ja nuorten terveyskäyttäytyminen, energiajuomat
Koulutusteknologia
Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö, teknologian yhteisöllinen käyttö oppimisen, ongelmanratkaisun ja arvioinnin tukena
Digitalisaatio kouluksessa ja opettajankoulutuksessa, mobiililaitteiden ja kännykän käyttö kouluissa, tunne- ja vuorovaikutustaidot, kriittinen ajattelu, monilukutaito
Kriittinen koulutusteknologiatutkimus, datalukutaito
Digitaalinen oppiminen ja vuorovaikutus, yhteisöllinen oppiminen, oppimisen itsesäätely ja jaettu säätely, tekoäly ja laajennettu todellisuus oppimisessa ja opetuksessa, opettajaopiskelijoiden ja opettajien digitaalinen osaaminen
Oppiminen
Erityisopetus, oppimisen tukeminen, luku- ja laskutaidon kehitys, oppimisvaikeudet, oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikön (InterLearn) varajohtaja
Lukemisen ja kirjoittamisen oppiminen ja opettaminen, monilukutaito, kirjallisuuskasvatus, taidelähtöinen oppiminen
Matematiikan oppiminen, lukemisen ja laskemisen oppimisvaikeudet
Kehityksellinen kognitiivinen neurotiede, oppimisvaikeuksiin liittyvät prosessit, oppimisvaikeuksien biologiset riskitekijät, oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippuyksikön (InterLearn) johtaja
Vieraan kielen oppiminen ja opettaminen, varhainen kielenopetus, kielivalinnat, kielitaidon arviointi, kielitaidon merkitys yksilölle ja yhteisöille
Varhais- ja alkukasvatus, lasten kehitys ja oppiminen
Lukemaan oppiminen, lukutaidon opetus, lukemaan innostaminen kotona
Kehitysvammaisten oppilaiden opetus, perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus
Liikunnanopettaja suomen kielen oppimisen tukijana, kehollinen kielenoppiminen, kulttuurisesti ja kielellisesti moninainen koulu, kulttuuri- ja kielitietoinen harrastaminen ja liikunnanopetus
Ammatillinen monilukutaito, työturvallisuusviestintä, tiedonalan tekstitaitojen opettaminen ja oppiminen eri oppiaineissa, lukutaito
Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppiminen, EarlyMath -tutkimuksen johtaja
Oppimismotivaatio ja vuorovaikutus luokassa
Opettaja-oppilas -vuorovaikutuksen, opetuksen laadun ja ympäristötekijöiden merkitys oppimiselle ja motivaatiolle, lukutaidon oppiminen ja opetus, koulunaloitus, opettajien hyvinvointi, Koulutuksen tulevaisuus (EDUCA) -lippulaivan johtaja
Opettaja-oppilasvuorovaikutus, oppiminen ja motivaatio, opettajien ja oppilaiden hyvinvointi, kodin ja koulun yhteistyö
Koulupoissaolot
Kiusaamisen vastainen työ, hyvinvointityö sekä henkilöstön hyvinvointi ja yhteistyö oppilaitoksissa
Koulupudokkuuden estäminen, oppimismotivaatio, koululaisten ja opiskelijoiden psyykkinen hyvinvointi, oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja tuen uudistaminen
Oppilaiden kouluun kiinnittyminen, koulupoissaolot, koulutuksen keskeyttäminen ja oppituntivuorovaikutus
Peruskoulun monikielistyminen
Kulttuurisesti ja kielellisesti moninaiset kouluyhteisöt, kielitietoinen aineenopetus ja S2-opetus, vastasaapuneiden integroituminen kouluyhteisöön
Maahanmuuttajaoppilaille suunnattu kielellinen tuki, perusopetukseen valmistava opetus, kielikasvatus, kielitietoisuus
Kielitietoisuus, kielitaidon arviointi, kielivähemmistöt, eteläsaamen opetus, monikielisyys, kielitietoinen pedagogiikka, toisen kielen oppiminen, kielikylpy, erityispedagogiikka ja kielenoppiminen, maahanmuuttajat/PISA, monikielisyys varhaiskasvatuksessa
Kielitaidon arviointi, suomi toisena kielenä, monikielisyys ja (toisen) kielen oppiminen, kielikäsitykset, kielitietoisuus ja kielitietoinen pedagogiikka, kielellinen diversiteetti ja kielen vaihtelu sekä kielikoulutuspolitiikka
Kielellisesti ja kulttuurisesti moninainen koulu, toisen kielen oppimisprosessi, mahdollisuus osallistua uusien yhteisöjen toimintoihin sekä kielipedagogiikan tuki tasa-arvoiselle yhteiskunnalle
Vieraan kielen oppiminen ja opettaminen, varhainen kielenopetus, kielivalinnat, kielitaidon arviointi, kielitaidon merkitys yksilölle ja yhteisöille
Kielen ja sisällön integrointi (ns. CLIL-opetus), tiedonalakohtaiset kieli- ja tekstikäytänteet, kaksikielinen opetus, luokkahuonevuorovaikutus, monikieliset luokkahuonekäytänteet, kielitietoinen opetus
Kielenopetus, monikielinen ja kulttuurisesti moninainen koulu, kielitietoisuus, monikielisyyttä ja kielenoppimista tukevat käytännöt, vastasaapuneiden integroituminen kouluyhteisöön
Kielikysymykset koulutuksessa, kulttuurisesti ja kielellisesti moninaiset kouluyhteisöt, perusopetukseen valmistava opetus ja opettajankoulutus