Uraohjaus ja -suunnittelu

Sisällysluettelo
Uraohjaus ja urasuunnittelu kulkevat opintojesi mukana alusta alkaen. Henkilökohtaista opintosuunnitelmaasi (HOPS) tehdessäsi luot pohjan urasuunnitelmallesi. Opintojen aikana on hyvä pysähtyä arvioimaan omia tavoitteitasi ja tarvitsemiasi tietoja ja taitoja. Tavoitteidesi tarkentuessa on tärkeää, että päivität opintosuunnitelmasi esimerkiksi valinnaisten opintojen osalta.
Tutkinto-ohjelmasi järjestämä opintojen suunnitteluun liittyvä opetus ja ohjaus, infot ja erilaiset tapahtumat ovat osa yliopiston uraohjausta. Lisäksi portfoliotyöskentely ja siihen kiinteästi sisältyvä oman osaamisen sanoittaminen on osa asiantuntijuutesi kehittymistä. Oman osaamisen tunnistaminen antaa pohjaa esimerkiksi CV:n rakentamiseen.
Koko opintopolun aikaisen uraohjauksen ja -suunnittelun tavoitteena on, että sinulla on valmistuessasi hyvät edellytykset sijoittua tavoitteitasi vastaaviin työtehtäviin.
KUDIN.FI – Uravalmiuksien itsearviointi
Kudin.fi on itsearviointiväline, joka tukee sinua urasuunnittelussasi opintopolulla. Urasuunnittelussa on kyse kokonaisvaltaisesta tulevaisuuteen orientoitumisesta ja oman asiantuntijaidentiteetin rakentamisesta. Kun tunnistat omaan urasuunnitteluusi liittyviä kysymyksiä ja haasteita, pystyt paremmin myös kehittämään uravalmiuksiasi opintojen aikana ja työuralla. Itsearviointi sisältää kolme kyselyä:
- Ura- ja työllistymisvalmiudet: arvioi urasuunnittelussa ja työllistymisessä tarvittavia tietojasi ja taitojasi
- Vahvuuteni muutostilanteissa: arvioi voimavarojasi ja valmiuksiasi työelämän muutoksissa
- Uravalinnat ja päätöksenteko: arvioi itseäsi päätösten ja valintojen tekijänä
Valitse itseäsi kiinnostavat kyselyt tai vastaa kaikkiin. Vastaustesi perusteella saat lopuksi kirjallisen palautteen ja vinkkejä uravalmiuksiesi kehittämiseksi. Kyselyihin kirjaudutaan yliopiston käyttäjätunnuksella.
Lisäohjeet
Valitse opintojasi koskeva ohje
HYTK - Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen ohjeita urasuunnitteluun
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Alla olevilla ohjeilla helpotat tietäsi työelämään.
Itsetuntemus
Urasuunnittelun voi aloittaa miettimällä millainen ihminen olet: millainen olet luonteeltasi, mikä kiinnostaa ja innostaa, mitä asioita arvostat elämässä nyt ja mitä ajattelet arvostavasi tulevaisuudessa. Sinun kannattaa kysyä itseltäsi, mitä haluat työltäsi. Esim. haluatko ehdottomasti käyttää työssäsi samoja tietoja ja taitoja mitä olet opiskellut, ovatko hyvä palkka tai esimiesasema sinulle tärkeitä, haluatko luovaan työhön vai pidätkö enemmän rutiineista? On hyvä pitää mielessä, että kaikkiin työpaikkoihin ei haeta ensisijaisesti ulospäinsuuntautunutta markkinamiestä/-naista, vaan erilaiset työtehtävät vaativat erilaisia temperamenttipiirteitä. Itsenäiselle ja tunnolliselle puurtajallekin on oma tilauksensa.
Kudin.fi-palvelun lisäksi löytyy testejä, jotka auttavat sinua arvioimaan itseäsi, lisäämään itsetuntemustasi, kuvailemaan taitojasi ja vahvuuksiasi ja antamaan esimerkkejä siitä, miten taitosi ja vahvuutesi ilmenevät eri tilanteissa.
Tietämys työmarkkinoista
Opiskelun aikana kannattaa kartuttaa tietämystään työtehtävistä, joissa viestintä-, kieli- ja kulttuuriasiantuntemusta tarvitaan. Laitos, alan ammattijärjestöt, TE-toimisto, yliopiston työelämäpalvelut sekä ainejärjestöt järjestävät työelämäaiheisia tapahtumia ja luentoja. Näissä tilaisuuksissa voi kuulla uratarinoita ja saada tietoa työelämän osaamistarpeista ja työnkuvista. Työmarkkinatietoutta voi lisätä myös yliopistojen sijoittumisseurantojen avulla. Näissä kartoitetaan valmistuneiden sijoittumista työelämään systemaattisesti yhden ja viiden vuoden kuluttua valmistumisesta. Voit tutustua verkkosivuilla oleviin uratarinoihin, joissa työelämään siirtyneet kertovat opinto- ja työllistymispolustaan ja työelämän tarpeista. Lisäksi kannattaa seurata työpaikkailmoituksia, sillä vaikka et olisikaan aikeissa hakea työtä, näet millaisiin tehtäviin ja millaisilla osaamisvaatimuksilla ihmisiä tällä hetkellä rekrytoidaan.
- Urapolkukartta kielten opiskelijoille
- Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden maistereiden sijoittuminen työelämään
- Korkeakouluista valmistuneet työelämässä - toissa.fi
- Rekrytointi.com-sivusto
Valinnaisten opintojen valinnat ja työelämässä vaadittavat taidot
Kun tietoisuus omista mieltymyksistä, taipumuksista ja työelämämahdollisuuksista on kasvanut, kiinnostava ammattikuva voi alkaa hahmottua ja valinnaisten opintojen valinta tulla helpommaksi. Koska kieli- ja viestintätaidot ovat vain osa ammattitaitoa, oikeastaan useimmiten työväline, sivuaineilla on ratkaiseva merkitys työllistymisessä. Tutkintoon kannattaa valita taloustieteitä, yhteiskuntatieteitä tai vaikkapa oikeustiedettä. Oman yliopiston valinnaisten opintojen lisäksi kannattaa tutustua ainakin Jyväskylän ja muiden avoimien yliopistojen, Jyväskylän kesäyliopiston ja verkostoyliopistojen tarjontaan. Aineyhdistelmiä suunnitellessasi voit pohtia, kannattaako tähdätä monipuoliseen tutkintoon vai valita sisällöllisesti toisiaan hyvin tukevia aineita. Joskus hyvinkin epätyypilliseltä vaikuttava oppiainevalikoima saattaa muodostua valtiksi työmarkkinoilla.
Työharjoittelu on hyvä keino parantaa työelämävalmiuksia ja työllistymismahdollisuuksia. Mikä tahansa työ laajentaa osaamista, työelämätietoutta ja itsetuntemusta, mutta oman alan työ/harjoittelukokemus on hyvin arvostettua työmarkkinoilla.
Lisäksi useissa akateemisissa työtehtävissä vaaditaan tietotekniikka-, tiedonhaku- ja tiedonkäsittelytaitoja, luovuutta ja muutosvalmiutta.
Työnhakutaidot
Työnhakutilanteessa sinun täytyy osata kertoa itsestäsi ja omasta osaamisestasi. Miksi työnantajan kannattaisi valita juuri sinut? Mitä osaamista sinulla on tarjota työnantajalle ja miten osaamisesi ilmenee tai on ilmennyt käytännössä? Henkilökohtaisista ominaisuuksista ja myös harrastuksista (esim. järjestötoiminta) kertominen on tärkeää, sillä usein ne luovat pohjan sellaiselle asiantuntijuudelle ja osaamiselle, jonka kehittämiseen sinulla on valmiuksia ja potentiaalia, mutta joka ei ole vielä sopivien työtehtävien puutteessa päässyt toteutumaan. Kansainvälisessä vaihdossa saadut kokemukset ja myös muu ulkomaan kokemus ovat tärkeitä esiintuotavia asioita työnhaussa. Työnantajat arvostavat kansainvälisen kokemuksen lisäksi muutosvalmiutta ja rohkeutta ottaa haasteita vastaan.
Olennainen osa työnhakua ovat hyvät työnhakudokumentit. Verkosta löytyy ohjeita hakemuksen ja ansioluettelon laadintaan, ja myös yliopiston työelämäpalvelut neuvovat niiden laadinnassa.
Opetussuunnitelmissa on kuvattu tutkintojen, opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen osaamistavoitteet. Kursseilla kehittyvät myös yleiset työelämävalmiudet. Opetussuunnitelmien kuvauksia voi käyttää apuna miettiessä omaa osaamistaan ja sen kuvaamista työnantajalle.
Suurin osa työpaikoista ei tule yleiseen hakuun vaan ne täytetään avointen hakemusten ja verkostojen kautta. Kannattaa siis seurata, mitä yhteiskunnasta ja yrityksistä kirjoitellaan mediassa, ja pitää mielessään vanhat työ- ja harjoittelupaikat ja niiden kautta saadut kontaktit, harrastus- ja järjestökaverit, opiskelijatoverit, sukulaiset, tuttavat, näiden tuttavat jne. Kysele ihmisiltä heidän työstään ja etsi aktiivisesti tietoa myös eri medioista.
Useat yritykset ilmoittelevat avoimista työpaikoista omilla sivuillaan, tai sivujen kautta voi jättää avoimen hakemuksen.
Työpaikkoja ilmoittavia sivustoja on useita. Voit löytää työ- ja harjoittelupaikkoja sekä projekti-/opinnäytetyötarjouksia mm. seuraavien sivustojen kautta:
- Rekrytointi.com (sisältää mm. kattavan listauksen harjoittelupaikkoja tarjonneista organisaatioista)
-
Maailmalle.net (harjoittelu ulkomailla)
Oman osaamisen tunnistamisen ja sanoittamisen taidot sekä työhakutaidot kehittyvät portfoliotyöskentelyssä. Voit myös osallistua laitoksen vuosittaiseen ryhmämentorointiin.
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
Matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta valmistuneet voivat työskennellä hyvin monenlaisissa tehtävissä. Omaa osaamista voi suunnata valinnaisilla opinnoilla, harjoittelulla, vaihto-opinnoilla, mutta myös harrastukset, esimerkiksi järjestötoiminta tai blogin pitäminen, voivat ohjata uraa. Opintojen aikaisilla valinnoilla voit vaikuttaa siihen, millaisia taitoja sinulle kehittyy tai millaiset asiat tai työelämän toimialat tulevat sinulle tutuiksi. Muista kuitenkin, että valinnat eivät kuitenkaan automaattisesti johda johonkin työpaikkaan, vaan urapolkuun vaikuttaa opintojen aikana hankittujen tietojen ja taitojen lisäksi työkokemus, muu elämäkokemus eikä sattumankaan osuutta voi vähätellä.
Apua valintojen tueksi voi hakea esimerkiksi näiltä työelämäosaamisen ohjesivuilta, valmistuneiden sijoittumistutkimuksista, HOPS-ohjaajilta, erilaisilta urasuunnittelusivuilta, alumnien tarinoista jne. Kannattaa muistaa, että opintojen aikana kertyy paitsi alakohtaisia erikoistaitoja myös yleisiä työelämätaitoja, kuten esim.
- viestintätaidot (oman työn raportointi suullisesi ja kirjallisesti, esim. työselostukset opettavat raportointitaitoja)
- tietotekniikkataidot (tekstinkäsittely, data-analyysi, esitysten teko, jne)
- yleiskielitaito
- vuorovaikutustaidot, myös kulttuurien väliset vuorovaikutustaidot (osaa toimia ryhmässä ja työyhteisön jäsenenä, kyky toimia erilaisten ihmisten kanssa)
- tiedonhankintataidot, kriittinen arviointi/lähdekriittinen ajattelu
- loogisen päättelyn ja perustelun taidot.
Alakohtaisia erityistaitoja voivat olla esimerkiksi jonkin tutkimusmenetelmän tai laitteen syvällisempi tuntemus tai tietotekniset erityisaidot (esim. ohjelmointitaidot). Työelämässä tarvittavat taidot kehittyvät opiskelun aikana erilaisissa oppimistilanteissa (yksin, ryhmässä, projektityöskentelyssä), erilaisissa työpaikoissa, harjoittelussa ja harrastuksissa. Työelämää ei kannata ajatella liian kapeasti (opettaja vai tutkija?). Ota selvää, mitä alaltasi valmistuneet tekevät, millaisissa tehtävissä he toimivat. Alkuun pääsee esimerkiksi ammattinetissä, TE-toimiston AVO-palvelussa tai tutustu luonnontieteen aloihin ja yrityksiin Loimun sivuilla.
MLTK:n omat työelämä-opinnot ja tapahtumat
MLTK koordinoi MTKS020 Kohti työelämää -kurssia, joka on tarkoittetu enemmän maisterivaiheen opiskelijoille. Kurssin toteutus suunnitellaan ainelaitosten kanssa yhteistyössä. Tiedekunta järjestää myös muunlaisia työelämään siirtymistä orientoivia tapahtumia opiskelijoille mm. Loimun ja TEK:n kanssa yhteistyössä.
HYTK - Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
HYTK - Historian ja etnologian laitos
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
HYTK - Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Informaatioteknologian tiedekunta
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Kauppakorkeakoulu
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Matematiikka ja tilastotiede
Ura- ja opintoneuvojat
- Juha Lehrbäck, matematiikan aineenopettajat ja sivuaineopiskelijat
- Eija Laukkarinen, matematiikka
- Salme Kärkkäinen, tilastotiede ja datatiede
Musiikkitiede
Kandidaatintutkinto
Musiikkitieteen kandidaattiopinnoissa opintojesi ja tulevan työurasi suunnittelussa saat tukea omalta HOPS-ohjaajaltasi sekä opintojaksoilla, joissa pohditaan omien opintojen suunnittelua ja mahdollisia urapolkuja.
Uraohjaukseen ja -suunnitteluun liittyvillä opintojaksolla harjoitellaan tavoitteiden asettamista, ajanhallinta- ja opiskelutaitoja, tunnistetaan ja vahvistetaan omia metakognitiivisia taitoja ja itsetuntemusta, sekä ymmärretään motivaation merkitys opintojen etenemiselle.
Ensimmäisenä opintovuotena ryhmä- ja yksilöohjaus on nivottu osaksi opintojaksoa MUSY1001 Opinto- ja urasuunnittelu (2 op), jossa laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma (eHOPS), pohditaan sivuainevalintojen merkitystä työllistymiselle ja uraporulle, laaditaan kansainvälistymissuunnitelma ja aloitetaan portfoliotyöskentely.
Musiikkitieteen kandidaatintutkinnossa lähes puolet tutkinnosta on vapaasti valittavia opintoja, jotka kartuttavat omaa asiantuntijuutta. Tutkintoon kannattaa valita niitä opintokokonaisuuksia ja opintojaksoja, jotka paitsi kiinnostavat itseä, myös tukevat työllistymistä. Vapaasti valittavien opintojen opiskelu aloitetaan jo ensimmäisenä opintovuotena.
Toisena opintovuotena opiskelija voi pyytää yksilöohjausta tarvittaessa omalta HOPS-ohjaajaltaan.
Kolmantena opintovuotena yksilö- ja ryhmäohjausta toteutetaan osana opintojaksoa MUSA1012 Kandidaattiseminaari ja kandidaatintutkielma (10 op), jonka aikana päivitetään henkilökohtainen opintosuunnitelma (eHOPS). Opintojaksolla MUSA1073 Musiikki- ja kulttuurialan asiantuntijuus (5 op) perehdytään kulttuurialalla tarvittavaan asiantuntijuuteen, tutustutaan oman alan työtehtäviin sekä tunnistetaan omaa osaamista ja harjoitellaan sen kuvaamista niin suullisesti kuin kirjallisestikin portfoliotyöskentelyn muodossa. Opintojaksolla harjoitellaan myös CV:n ja työhakemuksen laatimista.
Kurssikuvaukset löytyvät opetussuunnitelmasta.
Maisterintutkinto
Musiikkitieteen maisterintutkinnon uraohjaukseen liittyvillä opintojaksot kehittävät opiskelijan valmiuksia oman akateemisen asiantuntijuuden syventämiseen portfoliotyöskentelyn kautta, sekä tarjoavat mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää omaa osaamista käytännön työtehtävissä. Työelämävalmiuksien opintojaksoilla opetus on suomeksi ja englanniksi, ja opiskelija voi suorittaa vaaditut tehtävät valitsemallaan kielellä (suomi / englanti).
Jokaisella maisteriopiskelijalla on 1. vuonna henkilökohtainen HOPS-ohjaaja, joka tukee opiskelijaa opintojen suunnittelussa. Toisena opintovuotena HOPS-ohjaajana toimii oman maisteritutkielman nimetty ohjaaja.
Kaikki musiikkitieteen maisteriopiskelijat suorittavat portfolioseminaarin, jossa arvioidaan oman alan tietojen ja taitojen sovellettavuutta työtehtävissä, omia työelämään liittyviä henkilökohtaisia vahvuuksia ja kehittymistarpeita sekä omaa kehittymistä ja ammatillisia tavoitteita. Portfolioseminaari kytkeytyy työssäoppimiseen ja se suoritetaan samana lukuvuonna joko työelämäprojektin taikka kotimaan tai ulkomaan työharjoittelun kanssa. Työssäoppiminen on mahdollista korvata Projekti -kurssilla, mikäli opiskelija ei ole kiinnittänyt sitä kandidaatintutkintoonsa. Työelämävalmiuksien opintojaksot suositellaan suoritettavaksi maisteriopintojen 2. opintovuonna.
Kasvatustiede ja aikuiskasvatustiede
Kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen opinnoissa kulkee työelämäpolku läpi opintojen. Työelämäpolku luo yhteydet kasvatusalan käytäntöön harjoittelujen, työelämäkytkentöjen ja käytännön kokemusten avulla ja vahvistaa samalla yhteiskuntasuhdetta ja integroitumista työmarkkinoille.
Työtehtävät – kasvatus- ja aikuiskasvatustieteilijä on oppimisen, opetuksen ja koulutuksen asiantuntija!
Jyväskylän yliopistosta valmistuneet kasvatustieteilijät työllistyvät hyvin. Valmistuneet sijoittuvat eri aloille opintojen suuntauksen mukaan esimerkiksi yrityksiin (myös itse perustetut) ja erilaisiin järjestöihin, elinkeinoelämän ja julkishallinnon tehtäviin, sosiaalialan kehittämis- ja asiantuntijatehtäviin, valtion ja kunnan palvelukseen tai yliopistoihin, korkeakouluihin ja muihin tutkimus- ja oppilaitoksiin. Tyypillisiä ammattinimikkeitä ovat muun muassa tutkimus-, koulutus-, projektipäällikkö, suunnittelija, koordinaattori, tutkija, kasvatusaineiden opettaja ja kouluttaja.
Kasvatustieteilijä työelämässä, vinkkejä opiskelijalle
Kouluttaja:
”Nykyisin myös kasvatustieteilijä tarvitsee digiosaamista, projekti- ja tiimityötaitoja sekä itseohjautuva työskentelyotetta”Johtajuuden kehittäjä:
”Suosittelen kokeilemaan opiskeluaikanaerilaisia sivuaineita ja työtehtäviä. Kokeile siis rohkeasti, älä turhaan pelkää epäonnistumista!”Yrityskulttuurimuotoilija - yrittäjä:
”Älkää tarkastelko työelämää välineellisesti ura-näkökulmasta. Kun teette työtä, josta olette liekeissä, seuraa tästä myös menestystä ja onnellisuutta!”Koulutussuunnittelija:
”Olkaa rohkeita ja uskaltautukaa toisinaan omalle epämukavuusalueellenne. Jos opiskelee itseä kiinnostavia asioita, se tukee koko elämää!"Tutkija:
”Millaiset työtehtävät puhuttelevat? Valitkaa rohkeasti juuri itsellenne mieluisia kursseja ja sivuaineita - tutkinnosta saa luotua omannäköisen ja itseä inspiroivan.”Yliopistonopettaja:
"Opetustyö on laaja-alaista: tarkoituksena tulea opiskelijan potentiaalia kokonaisuutena - missiona parempi elämä."
Verkostoidu ja työllisty!
Työelämäosaaminen kehittyy pääaineopintojen lisäksi mm. kesätöissä, harrastuksissa ja ihmissuhteissa. Opiskeluaikana kannattaa luoda verkostoja esimerkiksi ainejärjestötoiminnan tai oman harrastuksen kautta. Kaikki työkokemus ja erilaiset verkostot ovat eduksi kun työnhaku alkaa. Huomaathan, että esim. vuosikurssisi opiskelijat muodostavat jo melkoisen kasvatustieteilijäverkoston!
Development, Education and International Cooperation (DEICO)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Globaali Eurooppa
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Language, Globalization and Intercultural Communication (LAGIC)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Music and Science
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Arkistonhallinta
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Etnologia ja antropologia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Historia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Kulttuurit ja yhteisöt muuttuvassa maailmassa
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Englannin kieli
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Journalistiikka
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Romaaninen filologia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Ruotsin kieli
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Saksan kieli ja kulttuuri
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Soveltava kielitiede
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Suomalainen viittomakieli
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Suomen kieli
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Venäjän kieli ja kulttuuri
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Viestintä
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Kirjallisuus
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Kulttuuriympäristön tutkimus
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
LuoMus, musiikin aineenopettajan suuntautumisvaihtoehto
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Museologia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Musiikkikasvatus
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Nykykulttuurin tutkimus
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Taidehistoria ja taidekasvatus
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Sosiaalityö, Jyväskylä ja Kokkola
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Yhteiskuntatieteet ja filosofia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Kognitiotiede
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Koulutusteknologia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Kyberturvallisuus
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Teknologiajohtaminen (DI)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Tieto- ja ohjelmistotekniikka (DI)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Tietojärjestelmätiede
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Tietojenkäsittelytiede, Jyväskylä ja Kokkola
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Turvallisuus ja strateginen analyysi
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Artificial Intelligence (AI)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Cognitive Computing and Collective Intelligence (COIN)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
High-Performance Computing, Specialisation in Computer Science (HPC)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Information Systems (IS)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Aineenopettajan pedagogiset opinnot
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Erityispedagogiikka
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Luokanopettajakoulutus
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Luokanopettajan aikuiskoulutus, Kokkola
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Ohjausala
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Psykologia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Varhaiserityispedagogiikka
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Varhaiskasvatus
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Varhaiskasvatus, Kokkola
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Brain and Data Science (NeuroData)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Development, Education and International Cooperation (DEICO)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Educational Sciences (EDUMA)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Kauppatieteet
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Taloustiede
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Business Innovation and Sustainability (BIS)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Banking and International Finance (BIF)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Corporate Environmental Management (CEM)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Digital Marketing and Corporate Communication (DMCC)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
International Business and Entrepreneurship (IBE)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Responsible Management and Business of Sport (RESPO)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Liikunnan yhteiskuntatieteet
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Liikuntabiologia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Liikuntapedagogiikka
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Liikuntapsykologia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Terveystieteet
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Valmennustiede
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Biology of Physical Activity
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Psychology of Physical Activity, Health and Well-Being
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Responsible Management and Business of Sport (RESPO)
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Bio- ja ympäristötiede
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Fysiikka
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Kemia
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Nanotiede
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Biological and Environmental Science, Specialisation in Aquatic Science
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Biological and Environmental Science, Specialisation in Ecology and Evolutionary Biology
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Chemistry and Analytics for Circular Economy.
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
High-Performance Computing, Specialisation in Chemistry
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
High-Performance Computing, Specialisation in Physics
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Nanoscience, Specialisation in Cell and Molecular Biology
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Nanoscience, Specialisation in Chemistry
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Nanoscience, Specialisation in Physics
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Physics
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.
Radiation and its Effects on MicroElectronics and Photonics Technologies
Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.