Uraohjaus ja -suunnittelu

Urasuunnittelu osana opintojesi suuunnittelua.

Sisällysluettelo

Uraohjaus ja urasuunnittelu kulkevat opintojesi mukana alusta alkaen. Henkilökohtaista opintosuunnitelmaasi (HOPS) tehdessäsi luot pohjan urasuunnitelmallesi. Opintojen aikana on hyvä pysähtyä arvioimaan omia tavoitteitasi ja tarvitsemiasi tietoja ja taitoja. Tavoitteidesi tarkentuessa on tärkeää, että päivität opintosuunnitelmasi esimerkiksi valinnaisten opintojen osalta. 

Tutkinto-ohjelmasi järjestämä opintojen suunnitteluun liittyvä opetus ja ohjaus, infot ja erilaiset tapahtumat ovat osa yliopiston uraohjausta. Lisäksi portfoliotyöskentely ja siihen kiinteästi sisältyvä oman osaamisen sanoittaminen on osa asiantuntijuutesi kehittymistä. Oman osaamisen tunnistaminen antaa pohjaa esimerkiksi CV:n rakentamiseen. 

Koko opintopolun aikaisen uraohjauksen ja -suunnittelun tavoitteena on, että sinulla on valmistuessasi hyvät edellytykset sijoittua tavoitteitasi vastaaviin työtehtäviin. 

KUDIN.FI – Uravalmiuksien itsearviointi

Kudin.fi on itsearviointiväline, joka tukee sinua urasuunnittelussasi opintopolulla. Urasuunnittelussa on kyse kokonaisvaltaisesta tulevaisuuteen orientoitumisesta ja oman asiantuntijaidentiteetin rakentamisesta. Kun tunnistat omaan urasuunnitteluusi liittyviä kysymyksiä ja haasteita, pystyt paremmin myös kehittämään uravalmiuksiasi opintojen aikana ja työuralla. Itsearviointi sisältää kolme kyselyä:

  • Ura- ja työllistymisvalmiudet: arvioi urasuunnittelussa ja työllistymisessä tarvittavia tietojasi ja taitojasi
  • Vahvuuteni muutostilanteissa: arvioi voimavarojasi ja valmiuksiasi työelämän muutoksissa
  • Uravalinnat ja päätöksenteko: arvioi itseäsi päätösten ja valintojen tekijänä

Valitse itseäsi kiinnostavat kyselyt tai vastaa kaikkiin. Vastaustesi perusteella saat lopuksi kirjallisen palautteen ja vinkkejä uravalmiuksiesi kehittämiseksi. Kyselyihin kirjaudutaan yliopiston käyttäjätunnuksella. 

Lisäohjeet

Valitse opintojasi koskeva ohje

HYTK - Kieli- ja viestintätieteiden laitos

Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen ohjeita urasuunnitteluun

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Alla olevilla ohjeilla helpotat tietäsi työelämään.

Itsetuntemus

Urasuunnittelun voi aloittaa miettimällä millainen ihminen olet: millainen olet luonteeltasi, mikä kiinnostaa ja innostaa, mitä asioita arvostat elämässä nyt ja mitä ajattelet arvostavasi tulevaisuudessa. Sinun kannattaa kysyä itseltäsi, mitä haluat työltäsi. Esim. haluatko ehdottomasti käyttää työssäsi samoja tietoja ja taitoja mitä olet opiskellut, ovatko hyvä palkka tai esimiesasema sinulle tärkeitä, haluatko luovaan työhön vai pidätkö enemmän rutiineista? On hyvä pitää mielessä, että kaikkiin työpaikkoihin ei haeta ensisijaisesti ulospäinsuuntautunutta markkinamiestä/-naista, vaan erilaiset työtehtävät vaativat erilaisia temperamenttipiirteitä. Itsenäiselle ja tunnolliselle puurtajallekin on oma tilauksensa.

Kudin.fi-palvelun lisäksi löytyy testejä, jotka auttavat sinua arvioimaan itseäsi, lisäämään itsetuntemustasi, kuvailemaan taitojasi ja vahvuuksiasi ja antamaan esimerkkejä siitä, miten taitosi ja vahvuutesi ilmenevät eri tilanteissa.

Tietämys työmarkkinoista

Opiskelun aikana kannattaa kartuttaa tietämystään työtehtävistä, joissa viestintä-, kieli- ja kulttuuriasiantuntemusta tarvitaan. Laitos, alan ammattijärjestöt, TE-toimisto, yliopiston työelämäpalvelut sekä ainejärjestöt järjestävät työelämäaiheisia tapahtumia ja luentoja. Näissä tilaisuuksissa voi kuulla uratarinoita ja saada tietoa työelämän osaamistarpeista ja työnkuvista. Työmarkkinatietoutta voi lisätä myös yliopistojen sijoittumisseurantojen avulla. Näissä kartoitetaan valmistuneiden sijoittumista työelämään systemaattisesti yhden ja viiden vuoden kuluttua valmistumisesta. Voit tutustua verkkosivuilla oleviin uratarinoihin, joissa työelämään siirtyneet kertovat opinto- ja työllistymispolustaan ja työelämän tarpeista. Lisäksi kannattaa seurata työpaikkailmoituksia, sillä vaikka et olisikaan aikeissa hakea työtä, näet millaisiin tehtäviin ja millaisilla osaamisvaatimuksilla ihmisiä tällä hetkellä rekrytoidaan.

Valinnaisten opintojen valinnat ja työelämässä vaadittavat taidot

Kun tietoisuus omista mieltymyksistä, taipumuksista ja työelämämahdollisuuksista on kasvanut, kiinnostava ammattikuva voi alkaa hahmottua ja valinnaisten opintojen valinta tulla helpommaksi. Koska kieli- ja viestintätaidot ovat vain osa ammattitaitoa, oikeastaan useimmiten työväline, sivuaineilla on ratkaiseva merkitys työllistymisessä. Tutkintoon kannattaa valita taloustieteitä, yhteiskuntatieteitä tai vaikkapa oikeustiedettä. Oman yliopiston valinnaisten opintojen lisäksi kannattaa tutustua ainakin Jyväskylän ja muiden avoimien yliopistojen, Jyväskylän kesäyliopiston ja verkostoyliopistojen tarjontaan. Aineyhdistelmiä suunnitellessasi voit pohtia, kannattaako tähdätä monipuoliseen tutkintoon vai valita sisällöllisesti toisiaan hyvin tukevia aineita. Joskus hyvinkin epätyypilliseltä vaikuttava oppiainevalikoima saattaa muodostua valtiksi työmarkkinoilla.

Työharjoittelu on hyvä keino parantaa työelämävalmiuksia ja työllistymismahdollisuuksia. Mikä tahansa työ laajentaa osaamista, työelämätietoutta ja itsetuntemusta, mutta oman alan työ/harjoittelukokemus on hyvin arvostettua työmarkkinoilla.

Lisäksi useissa akateemisissa työtehtävissä vaaditaan tietotekniikka-, tiedonhaku- ja tiedonkäsittelytaitoja, luovuutta ja muutosvalmiutta.

Työnhakutaidot

Työnhakutilanteessa sinun täytyy osata kertoa itsestäsi ja omasta osaamisestasi. Miksi työnantajan kannattaisi valita juuri sinut? Mitä osaamista sinulla on tarjota työnantajalle ja miten osaamisesi ilmenee tai on ilmennyt käytännössä? Henkilökohtaisista ominaisuuksista ja myös harrastuksista (esim. järjestötoiminta) kertominen on tärkeää, sillä usein ne luovat pohjan sellaiselle asiantuntijuudelle ja osaamiselle, jonka kehittämiseen sinulla on valmiuksia ja potentiaalia, mutta joka ei ole vielä sopivien työtehtävien puutteessa päässyt toteutumaan. Kansainvälisessä vaihdossa saadut kokemukset ja myös muu ulkomaan kokemus ovat tärkeitä esiintuotavia asioita työnhaussa. Työnantajat arvostavat kansainvälisen kokemuksen lisäksi muutosvalmiutta ja rohkeutta ottaa haasteita vastaan. 

Olennainen osa työnhakua ovat hyvät työnhakudokumentit. Verkosta löytyy ohjeita hakemuksen ja ansioluettelon laadintaan, ja myös yliopiston työelämäpalvelut neuvovat niiden laadinnassa.

Opetussuunnitelmissa on kuvattu tutkintojen, opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen osaamistavoitteet. Kursseilla kehittyvät myös yleiset työelämävalmiudet. Opetussuunnitelmien kuvauksia voi käyttää apuna miettiessä omaa osaamistaan ja sen kuvaamista työnantajalle.

Suurin osa työpaikoista ei tule yleiseen hakuun vaan ne täytetään avointen hakemusten ja verkostojen kautta. Kannattaa siis seurata, mitä yhteiskunnasta ja yrityksistä kirjoitellaan mediassa, ja pitää mielessään vanhat työ- ja harjoittelupaikat ja niiden kautta saadut kontaktit, harrastus- ja järjestökaverit, opiskelijatoverit, sukulaiset, tuttavat, näiden tuttavat jne. Kysele ihmisiltä heidän työstään ja etsi aktiivisesti tietoa myös eri medioista.

Useat yritykset ilmoittelevat avoimista työpaikoista omilla sivuillaan, tai sivujen kautta voi jättää avoimen hakemuksen.

Työpaikkoja ilmoittavia sivustoja on useita. Voit löytää työ- ja harjoittelupaikkoja sekä projekti-/opinnäytetyötarjouksia mm. seuraavien sivustojen kautta:

Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta

Matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta valmistuneet voivat työskennellä hyvin monenlaisissa tehtävissä. Omaa osaamista voi suunnata valinnaisilla opinnoilla, harjoittelulla, vaihto-opinnoilla, mutta myös harrastukset, esimerkiksi järjestötoiminta tai blogin pitäminen, voivat ohjata uraa. Opintojen aikaisilla valinnoilla voit vaikuttaa siihen, millaisia taitoja sinulle kehittyy tai millaiset asiat tai työelämän toimialat tulevat sinulle tutuiksi. Muista kuitenkin, että valinnat eivät kuitenkaan automaattisesti johda johonkin työpaikkaan, vaan urapolkuun vaikuttaa opintojen aikana hankittujen tietojen ja taitojen lisäksi työkokemus, muu elämäkokemus eikä sattumankaan osuutta voi vähätellä.

Apua valintojen tueksi voi hakea esimerkiksi näiltä työelämäosaamisen ohjesivuilta, valmistuneiden sijoittumistutkimuksista, HOPS-ohjaajilta, erilaisilta urasuunnittelusivuilta, alumnien tarinoista jne. Kannattaa muistaa, että opintojen aikana kertyy paitsi alakohtaisia erikoistaitoja myös yleisiä työelämätaitoja, kuten esim.

  • viestintätaidot (oman työn raportointi suullisesi ja kirjallisesti, esim. työselostukset opettavat raportointitaitoja)
  • tietotekniikkataidot (tekstinkäsittely, data-analyysi, esitysten teko, jne)
  • yleiskielitaito
  • vuorovaikutustaidot, myös kulttuurien väliset vuorovaikutustaidot (osaa toimia ryhmässä ja työyhteisön jäsenenä, kyky toimia erilaisten ihmisten kanssa)
  • tiedonhankintataidot, kriittinen arviointi/lähdekriittinen ajattelu
  • loogisen päättelyn ja perustelun taidot.

Alakohtaisia erityistaitoja voivat olla esimerkiksi jonkin tutkimusmenetelmän tai laitteen syvällisempi tuntemus tai tietotekniset erityisaidot (esim. ohjelmointitaidot). Työelämässä tarvittavat taidot kehittyvät opiskelun aikana erilaisissa oppimistilanteissa (yksin, ryhmässä, projektityöskentelyssä), erilaisissa työpaikoissa, harjoittelussa ja harrastuksissa. Työelämää ei kannata ajatella liian kapeasti (opettaja vai tutkija?). Ota selvää, mitä alaltasi valmistuneet tekevät, millaisissa tehtävissä he toimivat. Alkuun pääsee esimerkiksi ammattinetissä, TE-toimiston AVO-palvelussa tai tutustu luonnontieteen aloihin ja yrityksiin Loimun sivuilla.


MLTK:n omat työelämä-opinnot ja tapahtumat 

MLTK koordinoi MTKS020 Kohti työelämää -kurssia, joka on tarkoittetu enemmän maisterivaiheen opiskelijoille. Kurssin toteutus suunnitellaan ainelaitosten kanssa yhteistyössä. Tiedekunta järjestää myös muunlaisia työelämään siirtymistä orientoivia tapahtumia opiskelijoille mm. Loimun ja TEK:n kanssa yhteistyössä.

HYTK - Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

HYTK - Historian ja etnologian laitos

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

HYTK - Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Informaatioteknologian tiedekunta

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kauppakorkeakoulu

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Liikuntatieteellinen tiedekunta

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Matematiikka ja tilastotiede

Ura- ja opintoneuvojat

Musiikkitiede

Kandidaatintutkinto

Musiikkitieteen kandidaattiopinnoissa opintojesi ja tulevan työurasi suunnittelussa saat tukea omalta HOPS-ohjaajaltasi sekä opintojaksoilla, joissa pohditaan omien opintojen suunnittelua ja mahdollisia urapolkuja.

Uraohjaukseen ja -suunnitteluun liittyvillä opintojaksolla harjoitellaan tavoitteiden asettamista, ajanhallinta- ja opiskelutaitoja, tunnistetaan ja vahvistetaan omia metakognitiivisia taitoja ja itsetuntemusta, sekä ymmärretään motivaation merkitys opintojen etenemiselle.

Ensimmäisenä opintovuotena ryhmä- ja yksilöohjaus on nivottu osaksi opintojaksoa MUSY1001 Opinto- ja urasuunnittelu (2 op), jossa laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma (eHOPS), pohditaan sivuainevalintojen merkitystä työllistymiselle ja uraporulle, laaditaan kansainvälistymissuunnitelma ja aloitetaan portfoliotyöskentely.

Musiikkitieteen kandidaatintutkinnossa lähes puolet tutkinnosta on vapaasti valittavia opintoja, jotka kartuttavat omaa asiantuntijuutta. Tutkintoon kannattaa valita niitä opintokokonaisuuksia ja opintojaksoja, jotka paitsi kiinnostavat itseä, myös tukevat työllistymistä. Vapaasti valittavien opintojen opiskelu aloitetaan jo ensimmäisenä opintovuotena.

Toisena opintovuotena opiskelija voi pyytää yksilöohjausta tarvittaessa omalta HOPS-ohjaajaltaan.

Kolmantena opintovuotena yksilö- ja ryhmäohjausta toteutetaan osana opintojaksoa MUSA1012 Kandidaattiseminaari ja kandidaatintutkielma (10 op), jonka aikana päivitetään henkilökohtainen opintosuunnitelma (eHOPS). Opintojaksolla MUSA1073 Musiikki- ja kulttuurialan asiantuntijuus (5 op) perehdytään kulttuurialalla tarvittavaan asiantuntijuuteen, tutustutaan oman alan työtehtäviin sekä tunnistetaan omaa osaamista ja harjoitellaan sen kuvaamista niin suullisesti kuin kirjallisestikin portfoliotyöskentelyn muodossa. Opintojaksolla harjoitellaan myös CV:n ja työhakemuksen laatimista.

Kurssikuvaukset löytyvät opetussuunnitelmasta.

Maisterintutkinto

Musiikkitieteen maisterintutkinnon uraohjaukseen liittyvillä opintojaksot kehittävät opiskelijan valmiuksia oman akateemisen asiantuntijuuden syventämiseen portfoliotyöskentelyn kautta, sekä tarjoavat mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää omaa osaamista käytännön työtehtävissä. Työelämävalmiuksien opintojaksoilla opetus on suomeksi ja englanniksi, ja opiskelija voi suorittaa vaaditut tehtävät valitsemallaan kielellä (suomi / englanti).

Jokaisella maisteriopiskelijalla on 1. vuonna henkilökohtainen HOPS-ohjaaja, joka tukee opiskelijaa opintojen suunnittelussa. Toisena opintovuotena HOPS-ohjaajana toimii oman maisteritutkielman nimetty ohjaaja.

Kaikki musiikkitieteen maisteriopiskelijat suorittavat portfolioseminaarin, jossa arvioidaan oman alan tietojen ja taitojen sovellettavuutta työtehtävissä, omia työelämään liittyviä henkilökohtaisia vahvuuksia ja kehittymistarpeita sekä omaa kehittymistä ja ammatillisia tavoitteita. Portfolioseminaari kytkeytyy työssäoppimiseen ja se suoritetaan samana lukuvuonna joko työelämäprojektin taikka kotimaan tai ulkomaan työharjoittelun kanssa. Työssäoppiminen on mahdollista korvata Projekti -kurssilla, mikäli opiskelija ei ole kiinnittänyt sitä kandidaatintutkintoonsa. Työelämävalmiuksien opintojaksot suositellaan suoritettavaksi maisteriopintojen 2. opintovuonna.

Kasvatustiede ja aikuiskasvatustiede

Kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen opinnoissa kulkee työelämäpolku läpi opintojen. Työelämäpolku luo yhteydet kasvatusalan käytäntöön harjoittelujen, työelämäkytkentöjen ja käytännön kokemusten avulla ja vahvistaa samalla yhteiskuntasuhdetta ja integroitumista työmarkkinoille.

Työtehtävät – kasvatus- ja aikuiskasvatustieteilijä on oppimisen, opetuksen ja koulutuksen asiantuntija!

Jyväskylän yliopistosta valmistuneet kasvatustieteilijät työllistyvät hyvin. Valmistuneet sijoittuvat eri aloille opintojen suuntauksen mukaan esimerkiksi yrityksiin (myös itse perustetut) ja erilaisiin järjestöihin, elinkeinoelämän ja julkishallinnon tehtäviin, sosiaalialan kehittämis- ja asiantuntijatehtäviin, valtion ja kunnan palvelukseen tai yliopistoihin, korkeakouluihin ja muihin tutkimus- ja oppilaitoksiin. Tyypillisiä ammattinimikkeitä ovat muun muassa tutkimus-, koulutus-, projektipäällikkö, suunnittelija, koordinaattori, tutkija, kasvatusaineiden opettaja ja kouluttaja.
 

Kasvatustieteilijä työelämässä, vinkkejä opiskelijalle

Kouluttaja:
”Nykyisin myös kasvatustieteilijä tarvitsee digiosaamista, projekti- ja tiimityötaitoja sekä itseohjautuva työskentelyotetta”

Johtajuuden kehittäjä:
”Suosittelen kokeilemaan opiskeluaikanaerilaisia sivuaineita ja työtehtäviä. Kokeile siis rohkeasti, älä turhaan pelkää epäonnistumista!”

Yrityskulttuurimuotoilija - yrittäjä:
”Älkää tarkastelko työelämää välineellisesti ura-näkökulmasta. Kun teette työtä, josta olette liekeissä, seuraa tästä myös menestystä ja onnellisuutta!” 

Koulutussuunnittelija:
”Olkaa rohkeita ja uskaltautukaa toisinaan omalle epämukavuusalueellenne. Jos opiskelee itseä kiinnostavia asioita, se tukee koko elämää!"

Tutkija:
”Millaiset työtehtävät puhuttelevat? Valitkaa rohkeasti juuri itsellenne mieluisia kursseja ja sivuaineita - tutkinnosta saa luotua omannäköisen ja itseä inspiroivan.”

Yliopistonopettaja:
"Opetustyö on laaja-alaista: tarkoituksena tulea opiskelijan potentiaalia kokonaisuutena - missiona parempi elämä."


Lue lisää alumnien opinnoista

Verkostoidu ja työllisty!

Työelämäosaaminen kehittyy pääaineopintojen lisäksi mm. kesätöissä, harrastuksissa ja ihmissuhteissa. Opiskeluaikana kannattaa luoda verkostoja esimerkiksi ainejärjestötoiminnan tai oman harrastuksen kautta. Kaikki työkokemus ja erilaiset verkostot ovat eduksi kun työnhaku alkaa. Huomaathan, että esim. vuosikurssisi opiskelijat muodostavat jo melkoisen kasvatustieteilijäverkoston! 

Development, Education and International Cooperation (DEICO)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Globaali Eurooppa

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Language, Globalization and Intercultural Communication (LAGIC)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Music and Science

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Arkistonhallinta

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Etnologia ja antropologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Historia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kulttuurit ja yhteisöt muuttuvassa maailmassa

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Englannin kieli

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Journalistiikka

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Romaaninen filologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Ruotsin kieli

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Saksan kieli ja kulttuuri

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Soveltava kielitiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Suomalainen viittomakieli

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Suomen kieli

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Venäjän kieli ja kulttuuri

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Viestintä

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kirjallisuus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kulttuuriympäristön tutkimus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

LuoMus, musiikin aineenopettajan suuntautumisvaihtoehto

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Museologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Musiikkikasvatus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nykykulttuurin tutkimus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Taidehistoria ja taidekasvatus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Sosiaalityö, Jyväskylä ja Kokkola

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Yhteiskuntatieteet ja filosofia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kognitiotiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Koulutusteknologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kyberturvallisuus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Teknologiajohtaminen (DI)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Tieto- ja ohjelmistotekniikka (DI)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Tietojärjestelmätiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Tietojenkäsittelytiede, Jyväskylä ja Kokkola

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Turvallisuus ja strateginen analyysi

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Artificial Intelligence (AI)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Cognitive Computing and Collective Intelligence (COIN)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

High-Performance Computing, Specialisation in Computer Science (HPC)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Information Systems (IS)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Aineenopettajan pedagogiset opinnot

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Erityispedagogiikka

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Luokanopettajakoulutus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Luokanopettajan aikuiskoulutus, Kokkola

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Ohjausala

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Psykologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Varhaiserityispedagogiikka

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Varhaiskasvatus

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Varhaiskasvatus, Kokkola

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Brain and Data Science (NeuroData)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Development, Education and International Cooperation (DEICO)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Educational Sciences (EDUMA)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kauppatieteet

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Taloustiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Business Innovation and Sustainability (BIS)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Banking and International Finance (BIF)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Corporate Environmental Management (CEM)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Digital Marketing and Corporate Communication (DMCC)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

International Business and Entrepreneurship (IBE)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Responsible Management and Business of Sport (RESPO)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Liikunnan yhteiskuntatieteet

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Liikuntabiologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Liikuntapedagogiikka

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Liikuntapsykologia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Terveystieteet

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Valmennustiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Biology of Physical Activity

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Psychology of Physical Activity, Health and Well-Being

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Responsible Management and Business of Sport (RESPO)

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Bio- ja ympäristötiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Fysiikka

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Kemia

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nanotiede

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Biological and Environmental Science, Specialisation in Aquatic Science

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Biological and Environmental Science, Specialisation in Ecology and Evolutionary Biology

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Chemistry and Analytics for Circular Economy.

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

High-Performance Computing, Specialisation in Chemistry

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

High-Performance Computing, Specialisation in Physics

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nanoscience, Specialisation in Cell and Molecular Biology

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nanoscience, Specialisation in Chemistry

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Nanoscience, Specialisation in Physics

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Physics

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.

Radiation and its Effects on MicroElectronics and Photonics Technologies

Seuraa yläpuolella olevia yleisiä ohjeita.