Materiaalipankki

Etsitkö tietoa digitaalisuuteen liittyen? Digipolku-hanke kerää materiaalipankkiinsa aiemmin julkaistuja luotettavia aineistoja. Aineistot ovat kaikkien vapaasti luettavissa. Hae materiaalipankista sivun yläreunasta löytävällä haulla.

Verkkosivut ja hakukoneoptimointi

Tiivistelmä Jaakko Suojasen (Suomen Digimarkkinointi Oy) Digimarkkinointi ja verkkonäkyvyyden parantaminen -työpajojen esityksestä.

Palvelumuotoilun työkalupakki

Haluaisitko tietää lisää palvelumuotoilusta ja kokeilla palvelumuotoilun työkaluja? Tutustu Service design toolkit -sivustoon.

Linkin osoite on: http://sdt.fi/index.html

Kati Clements: Digitalisaatio palvelumuotoilussa

Kannonkoskella 31.1. Palveluiden kehittäminen -työpajassa nähty asiantuntija Kati Clementsin (Jyväskylän yliopisto) esitys digitaalisesta palvelumuotoilusta.

Pk-yrityksen kyberturvallisuuden kehittäminen

Pk-yrityksen kyberturvallisuuden kehittäminen -opas on ymmärrettävä opas pk-yrityksille. Julkaisija Huoltovarmuuskeskus.

Pk-yrityksen kyberturvallisuuden kehittäminen -opas antaa ohjeita pk-yrityksen kyberturvallisuudesta huolehtimiseen. 

Lataa opas tästä.

Digitizing Europe

Why Notrhern European frontrunners must drive digitization of the EU economy.

Boston Consulting Groupin laatima julkaisu. Julkaisuun päästä tästä.

Julkaisussa käsitellään esimerkiksi digitalisaation vaikutuksia ja mahdollisuuksia ja sitä, mitä digitalisaation ja EU.n talouden auttamiseksi olisi tehtävä. 

ICT-foorumi 2015-2016

Täältä löydät kaikki ICT-foorumi 2015-2016 tallenteet. Tallenteet ovat vapaasti katsottavissa.

ICT-foorumi 2015-2016 luentojen aiheena oli digitaalisuus, data, cyber ja business (D2CB). Mielenkiintoiset luennot käsittelevät esimerkiksi digitalisaatiota ja liikennettä, digimarkkinointia, ja sitä, miten digitaalisuus muuttaa yhteiskuntaa. Luennoitsijat vaihtelevat liiketoiminnan asiantuntijoista professoreihin. 

Linkki ICT-foorumin tallenteisiin.

Digipolku-hankkeen markkinointiportfolio

Tiedostoon on kerätty esimerkkejä siitä, kuinka Digipolku-hanke on viestinyt eri medioissa tähän mennessä.

15.6.2016 Digimarkkinoinnin sisällön suunnittelun työpaja, Jyväskylä

Tämä kansio on tyhjä.

Digibarometri 2016

Digibarometri 2016 vertailee 22 maan digitalisoitumisen edellytyksiä.

Tiedotteet

Digipolku tiedotteet

Tämä kansio on tyhjä.

Jukka Valkonen, ICT-foorumi, 12.5.2016

Digitaloudesta kasvua 2016 -tutkimus.

Paavonen, Matti. Palvelualojen työnantajat PALTA ry. 2016.

"86 % yrityksistä, joissa on käytössään vähintään neljä digitaalisen markkinoinnin työkalua, kasvaa."

Tutkimuksessa tutkittiin palvelualojen digitalisoitumista. Tutkimukseen vastanneet ovat logistiikka, informaatio ja viestintä, kiinteistöala, yritys- ja asiantuntijapalvelut, hallinto- ja tukipalvelut, viihde ja virkistys. Lisäksi mukana on mm. huolto- ja kunnossapitoyrityksiä.

Digitaloudesta kasvua 2016 -tutkimus.

Euroopan digitaalistrategia, KOM(2010)

Digitaalistrategian yleisenä tavoitteena on saada kestäviä taloudellisia ja yhteiskunnallisia hyötyjä nopeisiin ja ultranopeisiin internetyhteyksiin ja yhteentoimiviin sovelluksiin perustuvista digitaalisista yhtenäismarkkinoista.

Euroopan komission esittämä digitaalistrategia on yksi Eurooppa 2020 -strategian seitsemästä pilarista. Tässä strategiassa vahvistetaan Euroopan unionin (EU) kasvutavoitteet vuotta 2020 varten. Digitaalistrategian tarkoituksena on parantaa tieto- ja viestintätekniikan (TVT) tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämistä innovoinnin, talouskasvun ja kehityksen edistämiseksi.

Linkki (pdf)

Tuottava ja uudistuva Suomi – Digitaalinen agenda vuosille 2011–2020, Valtioneuvoston selonteko eduskunnalle 2010

Työllisyyttä ja kasvua voidaan edistää digitaalisen tiedon tehokkaalla käytöllä palvelu- ja tuotekehityksessä yhteiskunnan eri sektoreilla. Tämä vaatii kuitenkin organisaatioiden toimintatapojen uudistamista. Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta on laatinut digitaalisen agendan, jonka tarkoituksena on kannustaa ja antaa suuntaa muutokselle.

Kaupan trendit ja tulevaisuus, tutkimusraportti, Solita 11.5.2015

Kotimaisen kaupan tilaa ja digitaalisen liiketoiminnan osaamista on ruodittu median palstoilla paljon ja negatiivisesti. Kauppa on leimattu sairaaksi toimialaksi, joka ei osaa vastata kohtaamiinsa muutoksiin. Avointa keskustelua kaupan kehityksestä on käyty vähän ja kaupan edustajat ovat monin paikoin seuranneet sitä sivusta.

Uhan sijasta digitalisaatio on kaupallekin mahdollisuus tarjota parempia palveluita ja vaihtoehtoja omille asiakkailleen. Uusi liiketoiminta on kuitenkin haastanut kaupan alan toimijat pohtimaan tulevaisuuden toimintamalleja ja -vaatimuksia sekä asiakkaiden tarpeita ja mieltymyksiä.

Linkki (pdf)

Digibarometri 2015

Digibarometri on digitaalisen Suomen kuvaaja ja ennustajakin. Se luo vuosittaisen katsauksen, joka kertoo, millainen on kansakunnan digitaalinen asento, miten se on muuttunut ja mitä eri tahoilla tulisi tehdä paremman digitaalisen tulevaisuuden eteen.

Käynnistämistilaisuus 18.2.

Tapahtumassa esittelimme hankkeen ja keskustelimme hankkeen toteutuksesta.

Tämä kansio on tyhjä.

Keski-Suomen digitalousalan hankkeet

Keski-Suomessa toimii useita muitakin digitalousalan hankkeita kuin vain Digipolku. Tutustu niihin täältä.

Teollisuusyrityksen digipolku. Katsaus digitalisaatioon teollisuusyritysten näkökulmasta.

Lakkala, H., Rainio, J., Jussila, J., Kärkkäinen, H., Pirttilä, O., Seppänen, M., Peltola, T. Tekes. 2015. Teollisuusyrityksen digipolku –raportti pyrkii selkeyttämään digitalisaation mahdollisuuksia ja käyttöönottoa teollisuuden pk-yritysten näkökulmasta. Raportti auttaa yrityksiä digitalisaation tutustumisessa ja antaa käytännön hyödyntämisvinkkejä.

Some-ohjeistuksia.

Suomen eOppimiskeskus ry on kerännyt eri tahojen ja yritysten sosiaalisen median ohjeistuksia samalle sivulle.