
Terveystieteiden tiedonhankinta
Terveystieteissä tehdään tiedonhankintaa ja evaluoidaan lähteitä muutamilla eri tavoilla; tällä sivustolla esitellään tiiviisti yleisimmät niistä.
Terveystieteellistä tutkimusta julkaistaan pääosin kansainvälisissä vertaisarvioiduissa tiedelehdissä. Julkaisukäytännöissä on kuitenkin vaihtelua tieteen eri osa-alueiden ja oppiaineiden välillä, vrt. esim. liikuntalääketiede ja terveyskasvatus. Tämän vuoksi yleisimmät tiedonhankintaan käytetyt tietokannatkin ovat kansainvälisiä oman tai lähitieteenalan artikkelitietokantoja. Erilaisista julkaisutyypeistä on lisätietoa Kirjastotuutorissa.
Kirjallisuuskatsaukset ovat nykyään tyypillisiä terveystieteissä. Katsauksia on monenlaisia, ja niitä voisi kuvailla tutkimusmenetelmiksi, jotka ovat joko osa empiiristä tutkimusta (Collins 2003, Arnold 2007, Rhoades 2011) tai kokonaan itsenäinen menetelmänsä (Arnold 2007, Rhoades 2011). Katsaukset voidaankin jakaa mm. metatutkimuksiin, systemaattisiin ja kuvaileviin kirjallisuuskatsauksiin (Rhoades 2011).
- Metatutkimuksissa tehdään käytännössä usein systemaattinen tiedonhankinta ja käsitellään alkuperäistä tutkimusaineistoa.
- Systemaattinen kirjallisuuskatsaus on puolestaan yhteenveto aiemmasta tutkimuksesta, ja sen tekeminen perustuu omaan menetelmäänsä (Khan ym. 2003, Kääriäinen & Lahtinen 2006, Bettany-Saltikov 2010).
- Systemaattiset katsaukset ovat JYU:ssa yleisiä, joten tiedonhankintaa suunnitellessa kannattaa muistaa muutama askel
- dokumentointi: hakulause, suodattimet, rajaukset, tietokannat, hakujen päivämäärä
- perustelu: miksi, missä ja miten?
- usein tavoitteena on tehdä 1 hakulause, joka syötetään samanlaisena, samoin rajauksin, kaikkiin käytettäviin tietokantoihin
- apuna voidaan käyttää erilaisia malleja, esim. PICO, PICo, PCC. Valinta riippuu tutkimusasetelmasta, mm. laadullisesta tai määrällisestä tutkimuksesta
- julkaisujen valinta tehdään systemaattisesti eli samalla menetelmällä, esim. PRISMA, sis. mukaanluku- ja poissulkukriteerit
- apuna voidaan käyttää eri järjestelmiä, esim. Sumaria tai Covidencea
- Systemaattiset katsaukset ovat JYU:ssa yleisiä, joten tiedonhankintaa suunnitellessa kannattaa muistaa muutama askel
- Kuvailevat katsaukset ovat sen sijaan muodoltaan vapaampia mutta tuottavat silti kumulatiivista tietoa aiemman tutkimuksen pohjalta (Fitzgerald & Rumrill 2005), esim. scoping-katsaus.
Seuraavissa osioissa käydään tarkemmin läpi katsauksen tekemisen eri vaiheita tiedonhankinnan näkökulmasta.
Kts. lisätietoa terveystieteen kirjallisuuskatsauksien menetelmällisyydestä:
- Kangasniemi M., Pietilä AM., Utriainen K., Jääskeläinen P., Ahonen SM. & Liikanen E. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291–301.
- Doing a literature review in health and social care : a practical guide
- Doing a systematic review : a student's guide
- Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä
- Mikä kirjallisuuskatsaus? : johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin
- Mixed Methods in Health Sciences Research
- Using Mixed Methods Research Synthesis for Literature Reviews
- Meta-Study of Qualitative Health Research: A Practical Guide to Meta-Analysis and Meta-Synthesis
- Conducting systematic reviews in sport, exercise, and physical activity.
Lähteet
Arnold DM. 2007. The science of systematic reviews. Transfusion 47(8), 1347–1349.
Bettany-Saltikov J. 2010. Learnin how to undertake a systematic review: part 1. Nursing Standard 24(50), 47–56.
Collins, J. 2003. Demystifying the clinical nursing research process: the literature review. Urologic Nursing 23(4), 297–299.
Fitzgerald SM. & Rumrill PD. Jr. 2005. Qualitative alternatives to narrative reviews for understanding existing research literature. Work 24(3), 317–323.
Kangasniemi M., Pietilä AM., Utriainen K., Jääskeläinen P., Ahonen SM. & Liikanen E. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291–301.
Khan K., Kunz R., Kleijnen J. & Antes G. 2003. Five steps to conducting a systematic review. Journal of the Royal Society of Medicine 96(3), 118–121.
Kääriäinen M. & Lahtinen M. 2006. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus tutkimustiedon jäsentäjänä. Hoitotiede 17(1), 37–45.
Rhoades EA. 2011. Literature reviews. The Volta Review 111(3), 353–368.
Kirjastotuutori
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssia voi käyttää omatoimiseen tiedonhankinnan asioiden opiskeluun tai suorittaa sen 1 op:n laajuisena opintona (LIB1THP) esim. työelämäopintojen kautta. Kurssisuoritusta suositellaan kandidaattitutkielman yhteyteen.
Tutkimusaineistojen hallinta
Aineistonhallinnan perusteet -verkkokurssia voi hyödyntää omatoimisesti tutkimusaineistojen käsittelyyn perehtymiseen tai suorittaa sen 1 op:n (LIB1DATA) laajuisena kurssina. Kurssisuoritusta suositellaan gradututkielman yhteyteen.
Avoimen tiedon keskus opettaa tiedonhankintaa terveystieteissä yleensä fuksi- ja kandidaattivaiheessa, osana tiedekunnan kursseja. Fuksivaiheessa pääsee tutustumaan tiedonhankinnan perusasioihin ja oman tieteenalan yleisimpiin tietokantoihin. Kandidaattiseminaarin yhteydessä järjestetään 2 kirjastoharjoitusta, jolloin syvennytään hakustrategioiden pohdintaan ja tiedonhankintaan käytännössä. Osassa oppiaineita, erit. maisteriohjelmissa, tiedonhankinnan ja lähteiden evaluoinnin opetusta on myös maisteriavaiheessa.
Tutkimusaineistojen hallinnan opetuksessa tehdään myös yhteistyötä tiedekunnan kurssien kanssa, ja aiheeseen syvennytäänkin etiikkaa käsittelevillä kursseilla kandidaatti- ja graduvaiheessa.
Avoimen tiedon keskuksen yleiset koulutukset ovat avoimia kaikille JYU:läisille. Perustutkinto-opinnoissa mm. viitteidenhallintaohjelmistoon syventyvät Lähteet talteen Zoterolla -koulutukset ovat olleet suosittuja (hae kalenterista hakusanalla Zotero).
Tutkija- ja henkilöstökoulutuksissa käsitellään tiedonhankintaa jo uusista näkökulmista, mm. kirjallisuuskatsauksen ja käsiteanalyysin kannalta. Lisäksi koulutusta on julkaisemisesta, tutkimusaineistojen hallinnasta, avoimesta oppimisesta, menetelmäoppaista, tutkijaprogiloitumisesta ja tietenkin myös avoimesta tieteestä ja tutkimuksesta. Tutkijakoulutukset ovat avoimia kaikille JYU:n väitöskirjan tekijöille, muille tutkijoille ja henkilöstölle.
Kirjastotuutori: Hakulauseiden perusteet, mm. AND- ja OR-operaattorit sekä fraasihaku
Jos tehdään systemaattista tiedonhankintaa, on tavoitteena usein toistettavuus ja todennettavuus. Sen vuoksi pyritään usein yhteen hakulauseeseen, joka syötetään samankaltaisena kaikkiin käytettäviin tietokantoihin. Hakulause ja sen mahdolliset rajaukset kerrotaan tällöin myös lukijalle, jotta hän voi tarvittaessa toistaa haut ja saada niillä samat tulokset. Siten lukija voi todentaa, että tiedonhankinta on tehty perustellusti ja opinnäytteen tai tutkimuksen taustalla on tarpeeksi kattavasti aiempaa tutkimustietoa. Tällöin apuna voidaan käyttää erilaisia mallinnoksia, esim.
- PICO-malli (Oulun yliopisto)
- PICo(S)
- PCC ym.
- Huom. Oppiaineissa on eroja, mitä toimintamalleja käytetään, joten käytä omaan aiheeseesi ja näkökulmaasi sopivaa tapaa. Varmista alasi käytänteet tarvittaessa ohjaajaltasi
- Lisätietoa systemaattisesta tiedonhankinnasta terveysalalla.
Hakulausetta voidaan myös rajata tietokantojen toiminnoilla, esim. kohdentaa hakusanojen etsintä johonkin tiettyyn osaan julkaisujen tietoja. Eli hakusanoja voidaan etsiä kaikista tietokannassa olevista teksteistä tai haku voidaan rajata esim. artikkeleiden tiivistelmiin. Rajaus tehdään yleensä hakulaatikon vieressä olevasta pudotusvalikosta, mutta rajauksia käyttäessä tulee huomioida, että ne ovat yleensä hyvin tehokkaita, eli hakutuloksista saattaa poistua runsaasti julkaisuja. Systemaattisessa tiedonhankinnassa myös tällaisten rajausten käyttö raportoidaan lukijalle.
Kirjastotuutori: Hakusanat
Asiasanastot auttavat miettimään tietokantoihin sopivia hakusanoja: niistä löytyy oman alan käsitteitä, joita käytetään julkaisujen tiedoissa, kun julkaisut lisätään tietokantaan. Haku siis osuu mahdollisimman tehokkaasti relevantteihin lähteisiin, kun käytetään asiasanaston mukaisia hakusanoja. Sanastoista näkee usein myös synonyymeja tai katto- ja alakäsitteitä, joita voi ottaa tarvittaessa mukaan hakulauseeseensa. Kun hyödyntää tietokannan omaa sanastoa tai esim. terveystieteiden MeSH-termistöä, saa yleensä optimoitua hakulauseensa hyvin tietokantaan sopivaksi.
Asiasanastojen lisäksi hakusanoina voi tietenkin käyttää myös muita tieteenalan käsitteitä tai yleiskieltä, sillä asiasanastoissa on yleensä rajallisesti käsitteitä: ne ovat keskittyneet yleensä yhteen tieteenalaan, joten terveystieteiden sanastoista ei välttämättä löydy asiasanoja esim. opetukseen tai kasvatukseen liittyen.
Usein käytettyjä asiasanastoja:
- FinMeSH: tieteenalakohtainen asiasanasto
- Toimii Medic-tietokannassa
- Englanninkieliset MeSH-termit toimivat mm. Medlinessa ja PubMedissa
- YSO: suomenkielinen monitieteinen asiasanasto
- Toimii mm. JYKDOKissa
- Hoidokki
- Liikuntabiologian sanasto
- MeSH Browser: tieteenalakohtainen asiasanasto
- Toimii mm. Medlinessa ja Pubmedissa
- Swedish MeSH
- Monen tietokannan etusivulla on oma sanastonsa, joka on nimeltään esim. Subject, Subject headings tai Thesaurus. Esim. Cinahlissa on tällainen oma sanastonsa
- MOT: sanakirja
- Sisältää myös lääketieteellisen sanakirjan
- RedFox: sanakirja.
Jos hakulauseessa on tarpeen rajata hakua esim. laadulliseen tai määrällisen tutkimusmenetelmään, voi siihen hyödyntää valmiita hakusanalistoja.
Hakusanalistoissa on yleensä kerrottu tarkasti, mihin julkaisun tietojen osaan niiden haku kohdistetaan. Mm. SIGN-suodattimet ja Cohcrane-suodattimet kohdistetaan hakukentissä ennaltamääriteltyihin julkaisutietoihin.
- Esim. Medlinessa hakiessa / tarkoittaa kohdennusta pelkästään MeSH-termien kenttään. Jos kyseinen hakusana olisi otsikossa tai abstraktissa, /-kohdennuksella se ei tule hakutuloksiin.
- Esim. RCT.
Terveystieteissä perustellaan usein myös lähteiden valinta eli miksi tietyt julkaisut ovat lähteinä. Systemaattisessa tiedonhankinnassa tähän voi hyödyntää erilaisia malleja:
Keskeistä mallien käytössä on määritellä mukaanluku- ja poissulkukriteerit, eli millä perusteilla lähteitä valikoidaan. Poissulkukriteerinä voisi olla esim. väärä potilaiden ikäryhmä tai sairaus suhteessa omaan tutkimuskysymykseen.
Evaluointimalleja käyttäessä näitä kriteereitä hyödynnetään usein tiettyjen etenemisaskeleiden mukaisesti: julkaisuja tarkastellaan aluksi otsikkotasolla, sitten tiivistelmien kautta ja lopuksi käydään läpi kokotekstit.
Arvioinnissa voidaan käyttää apuna myös järjestelmiä, kuten Sumari ja Covidence, mutta Covidenceen Jyväskylän yliopistossa ei valitettavasti ole käyttölisenssiä. Järjestelmissä voi arvoida lähteitä yksin esim. PRISMAn mallin mukaisesti tai tehdä usemman henkilön sokkoarviointia.
Lähteiden valintaan sisältyy tietenkin myös niiden laadunarviointia, evaluointia. Tällaiseen arviointiin on kehitetty erilaisia menetelmiä, joita voi hyödyntää riippuen alkuperäistutkimuksen tutkimusasetelmasta tai kirjallisuuskatsauksen muodosta sekä menetelmistä. Arvioinnissa keskitytään silloin tarkastelemaan mahdollisia tutkimusharhan riskejä, jotka voivat tuottaa tutkimukseen virheen, esim. puutteet mittaamisessa tai virhe satunnaistamisessa. Laadunarviointi vaatii syvällistä tieteenalan osaamista, joten siinä saa parhaan avun oman tiedekunnan opetus- ja tutkimushenkilöstöltä eli Avoimen tiedon keskus ei ohjaa laadunarviointia.
Esimerkkejä laadunarvoinnin kriteeristöistä:
- JBI: Critical appraisal tools
- Hotuksen suomennos: Tutkimusten arviointikriteeristöt (JBI)
- Lisätietoa Hotus: Hoitosuositusten laadinta (Tutkimustiedon laadunarviointi -luku)
- Duodecim: Hoitosuositustyöryhmien käsikirja (osa 2: Tutkimustiedon kriittinen arviointi)
- Käypä Hoito -suosituksiem arviointikriteeristöt
- Näytön asteen määrittely (GRADE)
- AMSTAR
- Systemaattisten katsausten laadunarviointikriteereitä
- CASP checklists
- Critical Appraisal Skills Programme -arviointikriteeristöt
- Risk Of Bias In Non-randomized Studies - of Interventions (ROBINS-I)
- Satunnaistamattomien kliinisten tutkimusten arviointi
- Havainnoivien tutkimusten arviointi
- Cochrane: Risk of bias in randomized trials (RoB 2)
- Satunnaistetut, kontrolloidut kliiniset tutkimukset (RCT)
- Lisätietoa Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Intervention (luvut 7, 8 ja 25).
Tiedekunnan kirjoitusohjeet: Tuula Tutkija ja Word-mallipohja.
Viitteidenhallintaohjelmat: JYU:ssa käytetään laajasti Zoteroa, jonka voi ladata omalle koneelleen verkosta. JYU-tietokoneilla sen löytää Software Centerista. Lisätietoa Zoteron käytöstä on Kirjastotuutorissa. Zoteroa käsitellään tiedonhankinnan koulutuksissa,c
- Muita mahdollisuuksia oppiaineittain esim.
- Sumari (JBI:n Tools-osiossa. Vain tiedekuntalaisten käytössä)
- Sumari-ohjevideot
- Huom. Sumari saattaa vaatia kirjautumisen kahdesti, että pääsee järjestelmään
- Covidence (saatavilla avoimesti verkosta, ilmaiskäyttö: 1 projekti)
- Sumari (JBI:n Tools-osiossa. Vain tiedekuntalaisten käytössä)
Kirjastotuutori: Haetaan lehtiä ja artikkeleita
JYKDOK: Selaa tietokantoja + tieteenala: Terveys
Tietokannat valitaan yleensä oman tutkimuskysymyksen mukaisesti. Usein lähdetään liikkeelle oman tieteenalan suurimmilla tietokannoilla. Monitieteisissä aiheissa voidaan hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietokantoja.
Katsauksen muoto ja tarkoitus vaikuttavat myös tietokantojen ja muiden tiedonlähteiden valintaan, sillä yleensä vain tietokannat pystyvät toistamaan samat tulokset. Esim. hakukoneet tai Jyväskylän yliopiston käytössä olevat tekoälyohjelmistot eivät pyri toistamaan samoja tuloksia eli ne eivät tuota toisinnettavaa ja todennettavaa tiedonhankintaa. Tämän vuoksi systemaattisessa tiedonhankinnassa voidaankin hyödyntää vain tietokantoja. Tieteenalakohtaiset tietokannat ovat kaikista tarkimpia, joten niitä voi yleensä käyttää kaikissa eri muotoisissa kirjallisuuskatsauksissa - monitieteiset tietokannat sen sijaan eivät ole yhtä tarkkoja ja herkkiä tuloksissaan, joten kaikista systemaattisimmissa katsauksissa niitä ei voi käyttää ensisijaisina hakupaikkoina. Lisänä eli ns. harmaana hakuna tai käsinhakuna voidaan käyttää myös muita lähteitä, jos katsausmenetelmä sallii sen.
Kotimaiset artikkelit
Tietokannat
- Medic: terveystieteiden kotimaisia artikkeleita ja mm. väitöskirjoja
- FinMeSH-asiasanasto Medic-tietokannassa, Medic-hakuohjeet
- Kotimaiset artikkelit: artikkeleita eri aloilta. Mukana myös yleistajuisia artikkeleita, eli kaikki eivät ole vertaisarvioituja
JYU:n terveystieteiden e-lehdet
Haku JYKDOKissa : health sciences + Aineistotyyppi: Lehti/Artikkeli. Lisätietoa verkkolehden lukijan oppaassa.
Kansainväliset artikkelit
Tietokannat
- MEDLINE (Ovid)
- CINAHL (EBSCO)
- Huom. Tietokannan Apply equalent subjects -laajennusosa automaattisesti käynnissä. Jos on tarpeen tehdä systemaattista tiedonhankintaa, poistetaan laajennusosa pois käytöstä (Filters-osio).
- PubMed (Medline, OA)
- Health & Medical Collection (ProQuest)
- BioMed Central (OA) ym.
- Lisätietoa:
- Ovid-pikaopas ja video tarkennetusta Ovid-hausta (Wolters Kluwer)
- EBSCO-pikaopas
- PubMed-hakuvideo, MeSH-termien ohjevideo.
Näyttöön perustuva lääketiede
Viittaus- ja impaktiluvut
- Web of Science (WoS)
- Huom. WoS poistuu käytöstä v. 2025 lopussa
- Scopus
- Cabells
- Julkaisufoorumi (JUFO) ym.
- Muitakin kuin tietokantoja, esim. Dimensions
- Vastuullinen julkaisumetriikka JYU:ssa.
Lähitieteenalojen tietokannat, mm.
- Liikuntatieteet: SportDiscus (EBSCO)
- Huom. Tietokannan Apply equalent subjects -laajennusosa automaattisesti käynnissä. Jos on tarpeen tehdä systemaattista tiedonhankintaa, poistetaan laajennusosa pois käytöstä (Filters-osio).
- Kasvatustieteet: Eric (ProQuest)
- Psykologia: PsycINFO (Ovid)
- Yhteiskuntatieteet: Sociological Abstracts (ProQuest)
- Monitieteiset
- Scopus (Elsevier API)
- Web of Science WoS (Thompson Scientific)
- Tiedonhankinta eri tieteenaloilla.
Kirjastotuutori: Haetaan kirjoja sekä Näin haet tietoa tutkimusmenetelmistä
- JYKDOK
- Finna: kotimaisia kirjastoja, sis. JYKDOKin materiaalit
- EBook Central
- EBSCO eBook Collection
- Dawsonera ym.
- Lisätietoa: e-kirjojen ja muiden e-aineistojen käyttöopas
- Tutkimusmenetelmät, mm.
Kirjastotuutori: Opinnäytteet ja väitöskirjat lähteinä? Näin arvioit tieteellisyyttä ja luotettavuutta
- JYKDOK: JYU:n opinnäytteet ja väitöskirjat
- Finna: kotimaisia opinnäytteitä ja väitöskirjoja
- SwePub: ruotsalaisia väitöskirjoja
- DiVA portal
- DART - Europe E-theses Portal
- Open Access Theses and Dissertations ym.
Tiedonhankinnan verkkojulkaisuja
- Consort Statement: evidence-based-tutkimuksen suunnittelun ja toteutuksen ohjeet.
Tutkimusrekistereitä
- ClinicalTrials.gov Yhdysvaltain National Institutes of Healthin (NIH) ja National Library of Medicine'n (NLM) ylläpitämä laajin kansainvälinen kliinisten tutkimusten rekisteri
- Community Research & Developmen Information Service (CORDIS) Eu:n tutkimus- ja kehitystietopalvelun portaali eurooppalaiseen tutkimukseen
- International Clinical Trials Registry Platform Search Portal WHOn ylläpitämä kansainvälinen kliinisten tutkimusten rekisteriportaali
- International Standard Randomised Trial Number Register (ISRCTN) kansaivälinen satunnaistettujen kontrolloitujen tutkimusten rekisteri, jossa kukin tutkimus saa yksilöllisen numerotunnuksen
- PROSPERO Yorkin yliopiston Center for Reviews and Disseminationin ylläpitämä kansainvälinen meneillään olevien systemaattisten katsausten rekisteri.
Asiantuntijaorganisaatioita ja -verkostoja
- Käypä hoito Suomalaisen lääkäriseura Duodecimin yhdessä erikoislääkäriyhdistysten kanssa laatimia hoitosuosituksia
- Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Terveystieteiden tieteenalaryhmä
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
- World Health Organization (WHO).
Kirjastoja
- Karolinska Institutet. Universitetsbiblioteket
- U.S. National Library of Medicine
- TERKKO - Terveystieteiden keskuskirjaston Terkko Navigator
- UKK-instituutti. Tietopalvelu ja kirjasto.
Kirjoitus- ja viittausohjeita, sanakirjoja, sanastoja
- AMA Manual of Style - American Medical Associationin kirjoitusohjeet
- Instructions to authors in the health sciences Toledon yliopiston ylläpitämä sivusto sisältää kirjoitusohjeet yli 3500 terveystieteelliseen aikakauslehteen
- HOIDOKKI - Hoitotyön asiasanasto
- MeSH Browser - Medical Subject Headings
- Termix - MeSH-asiasanat suomeksi ja englanniksi
- TERO - Terveyden ja hyvinvoinnin ontologia
- ICMJE Uniform Requirements for Manuscripts Submitted to Biomedical Journals: Vancouver-tyylin opas.
Tutkimusaineistojen käsittelystä on lisätietoa Tutkimusaineistojen hallinta -verkkokurssilla ja tiedekunnan etiikkakursseilla. Tässä muutama lisävinkki:
- Data-arkistoja (mm. Tietoarkisto, Zenodo, Kielipankki), Etsin (OA-aineistot) ja JYX-data sekä alakohtaiset arkistot
- JYU:n ohjeet tietosuojasta
- JYU:n ohjeita tutkijalle, mm.
- Jyväskylän yliopiston tietosuojapolitiikka (rehtorin päätös 18.6.2018)
- Tietosuojakoulutuksia, mm. Moodle-kurssi
- Tutkimusaineistojen hallinta -koulutus (väitöskirjan tekijät, muut tutkijat ja henkilöstö)
- Tutkimusaineistojen hallinta -koulutus ohjaajille
- Apua tutkimukseen myös JYU:n ihmistieteelliseltä eettiseltä toimikunnalta, esim. lausuntopyynnöt eettiseen ennakkoarviointiin (lääketieteellisen tutkimuksen lausuntopyynnöt Keski-Suomen sairaanhoitopiirin eettiselle toimikunnalle)
- Aineistonhallintaohjeita myös muualla, esim. Kopiraittilan korkeakoulu (Kopiosto), Tietoarkiston aineistonhallinnan käsikirja ja CSC:n Tutkijan polku.
Tiedekunnassa on käytössä Tuula Tutkija -kirjoitusohjeet ja opinnäytteitä varten Word-mallipohja.
Opinnäytteet ovat Suomessa lähtökohtaisesti julkisia, eli niiden tiedot ovat näkyvillä. JYU:ssa opinnäytteiden tiedot tulevat näkyviin JYKDOK-tietokantaan.
Opinnäytteet ovat JYU:ssa usein myös avoimia eli opinnäytettä pääsee lukemaan verkossa avoimesti. Tällöin JYKDOKin tiedoissa on linkki JYXissä avattuun opinnäytteeseen, joka löytyy myös verkosta hakemalla.
Väitöskirjat ovat puolestaan julkaisuja.
JYU-ohjeet: Opinnäytteen avaaminen verkossa