ICCS – En internationell studie om de ungas samhälleliga kunskaper, färdigheter, attityder och delaktighet

I ICCS-studien undersöks de ungas samhälleliga färdigheter och attityder. I den femte internationella ICCS 2027-studien utvärderas hur 14-åringar känner till de grundläggande färdigheter som behövs i samhället. Studien undersöks också de ungas attityder till samhälleliga fenomen och hur de ser på sig själva som aktiva medlemmar i samhället.

I ICCS granskas de ungas samhälleliga kunskaper, färdigheter och attityder samt deras vilja att förbinda sig till ett aktivt medborgarskap. Dessutom undersöks förändringar i kunskaper, attityder och delaktighet. Det huvudsakliga forskningsmaterialet består av uppgifter som mäter kunskaper och färdigheter hos åttondeklassarna i grundskolan samt enkäter om attityder och delaktighet.

Kontaktuppgifter och basinformation om ICCS 2027-studien

ICCS suomeksi
 

Information om ICCS 2027-studien

Vad är ICCS?

  • ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) är en studie om de ungas samhälleliga kunskaper, färdigheter, delaktighet och attityder.
  • Den internationella organisationen IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) som forskar inlärningsresultaten organiserar ICCS i samarbete med ACER (Australian Council for Educational Research) och LPS (Laboratorio di Pedagogia sperimentale).
  • Mer information om den internationella ICCS 2027-studien finns på IEA:s webbplats: https://www.iea.nl/studies/iea/iccs/2027