Svenska språket som personlig upplevelse, politik och pedagogik: svensklärarstuderandes uppfattningar om att undervisa i det svenska språket (PoPUpp)

The text below is in Swedish. I forskningsprojektet betraktas lärarstuderandenas uppfattningar om det svenska språket och om sig själv som svensklärare och hur dessa utvecklas under studietiden.

Table of contents

Project duration
-
Core fields of research
Languages, culture and society
Learning, teaching and interaction
Research areas
Learning and interaction
Department
Department of Language and Communication Studies
Co-operation
Åbo Akademi,Östra Finlands universitet
Faculty
Faculty of Humanities and Social Sciences

Project description

Den egna flerspråkiga läraridentiteten är en viktig resurs i  svensklärararbetet. En viktig fas för utveckling av en flerspråkig identitet är lärarutbildningen. I forskningsprojektet undersöks via visuella och textuella narrativ hur svensklärarstuderande utformar sin språkliga identitet. 

Forskningen genomförs i samarbete med Åbo Akademi och Östra Finlands universitet. I studien deltar studerande från fyra olika utbildningsprogram för svensklärare.

Project team

External members

Camilla Rosvall

Åbo Akademi

Siv Björklund

Åbo Akademi

Maria Kautonen

Itä-Suomen yliopisto