ADAPT – Koulusopeutumista edistävät mekanismit nuorten koulusiirtymissä
Perustiedot
Tutkimusryhmän kuvaus
Koulusiirtymät alakoulusta yläkouluun ja yläkoulusta toiselle asteelle tuovat nuorten elämään suuria muutoksia: useimmiten uudelle kouluasteelle siirtyessä vaihtuvat koulu, luokkakaverit ja opettajat. Vaikka osalle nuorista siirtymä on odotettu, ja suurin osa nuorista sopeutuu siitä seuraaviin muutoksiin hyvin, voivat ne osalle aiheuttaa myös stressiä. Suomen Akatemian rahoittamassa ADAPT-tutkimuksessa tarkastellaan nuorten kokemuksia yläkouluun ja toiselle asteelle siirtymisestä. Tutkimuksessa selvitetään, miksi osa nuorista selviää koulusiirtymistä sujuvasti ja miksi toisille siirtymät ovat haastavampia. Tarkastelun kohteena ovat sekä yksilöön että perheympäristöön liittyvät tekijät. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten opettajien, kavereiden ja vanhempien tarjoama tuki edistää nuorten hyvinvointia ja sopeutumista koulusiirtymissä.
Tutkimuksessa hyödynnetään olemassa olevia pitkittäisaineistoja koulusiirtymistä, sekä kerätään uutta kyselyaineistoa ja tilannekohtaista ja psykofysiologista aineistoa. Lisäksi kuulemme haastatteluiden avulla tarkemmin nuorten, vanhempien ja opettajien kokemuksia koulusiirtymiin liittyen. Tutkimuksen perusteella kehitetään yhdessä nuorten, huoltajien ja opettajien kanssa malli, joka auttaa kouluja ja perheitä tukemaan nuoria entistä paremmin tärkeissä siirtymävaiheissa.
Tutkimuksen vaiheet
Kutsumme tutkimukseen mukaan 7. luokan oppilaita, toisen asteen 1. vuoden opiskelijoita, sekä heidän opettajansa ja huoltajansa. Aineistonkeruun ensimmäisessä vaiheessa (lv. 2026–2027) kerätään aineistoa toisen asteen 1. vuosikurssin opiskelijoilta (n = 600) sekä heidän opettajiltaan ja huoltajiltaan. Toisessa vaiheessa (lv. 2027–2028) kerätään aineistoa 7. luokan oppilailta (n = 600), heidän opettajiltaan ja huoltajiltaan. Tutkimuksessa kerätään seuraavaa aineistoa:
- Nuoret, opettajat ja huoltajat vastaavat lukuvuoden syksyllä ja keväällä kyselyihin koskien nuoren uudelle kouluasteelle siirtymistä ja siihen liittyviä kokemuksia sekä nuoren hyvinvointia. Opettajien kyselyssä kartoitetaan koulun siirtymäkäytänteitä sekä heidän toimintaansa oppilaiden kanssa.
- Lisäksi nuoria, opettajia ja huoltajia kutsutaan osallistumaan intensiivikyselyyn, jossa he vastaavat omalla mobiililaitteellaan sähköiseen kyselylomakkeeseen 5 kertaa päivässä kahden viikon ajan sekä syksyllä että keväällä. Kyselyssä kartoitetaan päivittäisiä kokemuksia ja tunteita.
- Kevätlukukaudella osa nuorista, opettajista ja huoltajista kutsutaan osallistumaan vapaaehtoiseen haastatteluun, jossa kartoitetaan tarkemmin kokemuksia yläkouluun tai toiselle asteelle siirtymisestä. Haastattelun aikana pieneltä vapaaehtoiselta joukolta mitataan myös autonomisen hermoston toimintaa (sydämen syke ja ihon sähkönjohtavuus), jonka avulla saadaan tietoa fysiologisesta stressistä ja palautumisesta. Fysiologisiin mittauksiin osallistuminen haastattelun aikana on vapaaehtoista, ja haastatteluun voi osallistua myös ilman fysiologisia mittauksia.
Ajankohtaista
Hankkeet
Ryhmät
Jäsenet
Tutkimusryhmä
Tutkimusryhmän vetäjät
Jäsenet
Julkaisut
Ei tuloksia.
Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä!
Kysyttävää? Kaikissa ADAPT-tutkimukseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä hankkeen projektitutkijaan Roosa Karhuseen!
puh. 050 475 6544