talis2024

TALIS 2024 - Den internationella studien om undervisning och inlärning

TALIS - Teaching and learning international survey - är en internationell studie om undervisning och inlärning som genomförs under ledning av OECD. I Finland koordineras studien av undervisnings- och kulturministeriet. Pedagogiska forskningsinstitutet vid Jyväskylä universitet ansvarar för genomförandet av studien.

Teaching and Learning International Survey (TALIS) är en internationell studie av undervisning och inlärning som genomförs under ledning av OECD. TALIS-studien har genomförts vart femte år sedan 2008. Finland har deltagit i studien 2013, 2018 och 2024. I Finland koordineras studien av undervisnings- och kulturministeriet och Pedagogiska forskningsinstitutet vid Jyväskylä universitet ansvarar för genomförandet av studien.

Datainsamlingen för den fjärde TALIS-studien genomfördes 2024. TALIS 2024 -studien hade två komponenter, varav den ena fokuserade på högstadiet och den andra på småbarnspedagogik och förskoleundervisning.

OECD TALIS webbplats

Enkäter riktade till lärare och rektorer undersökte lärares och skolledningars uppfattningar om bland annat undervisning, behov av professionell utveckling och hinder för detta, skolans arbetsmiljö samt utmaningarna med mångkulturalism och hållbar utveckling. Över 50 länder deltog i undersökningen.

Enkäter riktade till personal och ledare för småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen undersökte deras uppfattningar om bland annat arbete med barn, lek- och lärandepraxis, samarbete med kollegor, arbetsmiljö samt pedagogiskt och administrativt ledarskap. 17 länder deltog i undersökningen.