Bilder är inte bara dekoration – doktorsavhandling visar de många lagren av ord och bilder i äldre bilderböcker (Lundmark)

Aili Lundmarks avhandling om det svenska språket utmanar uppfattningen om äldre bilderböcker för barn. Avhandlingen visar att illustrationer inte bara är dekorativa tillägg, utan att de ger viktig information som kompletterar den skrivna texten. Enligt Lundmark är den berättelse som växer fram ur kombinationen av ord och bild en mer komplex helhet än den berättelse som förmedlas enbart med ord.
Aili Lundmark
"Språkvetenskapen kan bidra med användbara redskap för bilderboksanalys”, säger Aili Lundmark.
Published
11.6.2025

I sin avhandling har Lundmark undersökt tre klassiska bilderböcker av Elsa Beskow (1874–1953), den främsta bilderboksskaparen i Sverige under första halvan av 1900-talet: Tomtebobarnen (1910, Tonttulan lapset), Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin (1918, Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen) och Hattstugan (1930, Hattulan väki).

I dessa mer än hundra år gamla bilderböcker pågår ett komplicerat samspel mellan ord och bild. Framställningen av karaktärerna och hur de agerar, liksom återgivningen av tid och rum, är exempel på fenomen där både ord och bild bidrar med viktig information. Detta utmanar vanliga uppfattningar om hur äldre bilderböcker är konstruerade.

Länge har forskare sett äldre bilderböcker som självständiga texter som inte är beroende av illustrationerna för att förmedla berättelsen. Enligt detta synsätt är bilderna dekorativa nedslag i berättelsen men inte nödvändiga för att berättelsen ska bli begriplig. Nyare bilderböcker, däremot, är ofta komponerade så att både ord och bild behövs för att läsaren ska kunna förstå berättelsen.

Aili Lundmarks doktorsavhandling komplicerar dock bilden av de äldre bilderböckerna. Visserligen kan den skrivna texten i sådana böcker stå för sig själv, men samtidigt bidrar bilderna med mycket information som inte förmedlas i ord. Detta bildinnehåll samspelar med den information läsaren får genom orden. Därför menar Lundmark att den berättelse som skapas genom kombinationen av ord och bild inte är identisk med den berättelse som förmedlas enbart i ord.

”Denna Beskow-studie kan tjäna som utgångspunkt för olika jämförande studier där verk av andra bilderboksskapare inkluderas. Därmed kan kunskapen om både äldre och nyare bilderböcker fördjupas. I svenskspråkiga sammanhang finns sedan tidigare viktiga bilderboksstudier inom litteraturvetenskap och konstvetenskap, men denna avhandling visar att även språkvetenskapen kan bidra med användbara redskap för bilderboksanalys”, säger Lundmark.

Examinationen av filosofie licentiat Aili Lundmarks doktorsavhandling i svenska språket, Ord och bilder från salongen: Multimodalitet i Elsa Beskows bilderböcker från tidigt 1900-tal, kommer att hållas den 17 juni 2025, med start klockan 12, i S212 Gamla festsalen. Opponent är professor Mia Österlund (Åbo Akademi) och kustos är professor Harry Lönnroth. Språket för det offentliga försvaret är svenska.

Disputationen kan även följas på distans: https://r.jyu.fi/vaitos-lundmark170625 

Avhandlingen finns tillgänglig i JYX publikationsarkiv: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0715-1  
 

Kontaktinformation: aili.k.m.lundmark@student.jyu.fi