Table of contents
Project description
Let the ISLE of your dreams come true!
The emergence of 21st-century learning paradigms has sparked debates about the adequacy of traditional school and classroom learning models in fostering the competencies required in the 21st-century. The project aims to address the challenge of establishing high-quality and inclusive primary education systems across Europe by establishing a collaborative learning community involving a network of key ITE and CPD providers and stakeholders providing them with the opportunity to reflect and exchange knowledge and know-how about the role and potential of innovative and sustainable learning environments in primary education to promote quality learning for all and 21st century skills. In particular, the project involves three complementary and interrelated phases creating the ground for redesigning and effectively using primary education learning environments. The project begins with the mapping of the existing national and international policies designed for supporting schools to establish innovative and sustainable learning environments (i.e. ISLE) and identifying the current learning systems’ needs and challenges across the participating countries. Based on the policy and needs analysis’s findings, the consortium uses a School-wide Professional Development Program to equip and support in-service and pre-service teachers and headteachers to make use of innovative, sustainable, green learning practices that promote student learning (quality) and enrich disadvantaged students’ learning opportunities (equity). The last phase of the project focuses on developing evidence-based policy recommendations at the national and international level fostering policymakers’ awareness and informing education reforms and investments in the sector. The policy recommendations derived from this project will serve as a roadmap for redesigning and establishing more effective and inclusive learning systems across Europe.
Kohti innovatiivisia ja kestäviä oppimisympäristöjäInnovatiivisten oppimisympäristöjen (Innovative Learning Environments, ILE) suunnitteluun on kiinnitetty paljon huomiota, erityisesti vuodesta 2013 lähtien, jolloin Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö (OECD) julkaisi aiheesta laajan raportin. ILE:t voidaan määritellä innovatiivisen teknologian ja tilojen yhdistämiseksi innovatiivisiin opetus- ja oppimiskäytäntöihin (ks. esim. Mahat ym., 2018). Toisaalta ekologinen, taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys ovat nousseet tärkeään rooliin oppimisympäristöjen suunnittelussa. Hanke nimeltä “Yhteisölliset oppimisyhteisöt alakoulun innovatiivisten ja kestävien oppimisympäristöjen suunnittelussa” (eng. ”Collaborative Learning Communities for Redesigning Primary Education Towards Innovative and Sustainable Learning Environments, ISLE)” yhdistää ainutlaatuisella tavalla innovatiivisuutta ja kestävää kehitystä korkealaatuisten ja inklusiivisten alakoulujen oppimisympäristöjen suunnittelussa. Tässä Euroopan unionin rahoittamassa (Teacher Academies) hankkeessa (2025–2028) on tutkimus- ja koulutusorganisaatioita Kyprokselta, Suomesta, Kreikasta, Italiasta, Latviasta, Espanjasta ja Ruotsista.
ISLE-hankkeessa oppimisympäristöjä suunnitellaan yhteisöllisissä oppimisyhteisöissä, johon kuuluu oppilaitosten lisäksi opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen tarjoajia sekä muita koulutusalan sidosryhmiä kaikkialla Euroopassa. Nämä oppimisyhteisöt tarjoavat osallistujille mahdollisuuksia jakaa tietoa, kokemuksia ja osaamista oppimisympäristöjen suunnittelusta ja käytöstä. Hankkeessa on kolme toisiaan täydentävää ja toisiinsa liittyvää vaihetta, joilla innovatiivisten ja kestävien oppimisympäristöjen suunnittelua tuetaan.
Keväällä 2025 alkaneessa hankkeen ensimmäisessä vaiheessa kartoitetaan olemassa olevia kansallisia ja kansainvälisiä koulutuspoliittisia linjauksia, joiden tarkoituksena on tukea innovaatioita ja kestävyyttä perusopetuksessa. Samalla tunnistetaan nykyisiä tarpeita ja haasteita, joihin tulisi kiinnittää huomiota. Lisäksi kerätään tietoa fyysisiin, pedagogisiin, psykososiaalisiin, innovatiivisiin ja kestäviin oppimisympäristöihin liittyvistä tarpeista ja haasteista opettajakyselyjen ja asiantuntijahaastettelujen avulla. Hankkeen toisessa vaiheessa ensimmäisen vaiheen tulosten pohjalta luodaan koulutusmateriaalia ammatillisen kehittämisen ohjelman luomiseksi. Tavoitteena on tukea opettajaopiskelijoita, opettajia ja rehtoreita koulutuksen laatua ja tasa-arvoa edistävien innovatiivisten, kestävien ja vihreiden oppimysympäristöjen suunnittelussa ja käytössä. Hankkeen kolmannessa vaiheessa tutkimus- ja kehitystyön pohjalta luodaan näyttöön perustuvia suosituksia kasvatusalan päättäjille sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Tarkoituksena on edistää tietoisuutta innovatiivisista ja kestävistä oppimisympäristöistä ja tukea koulutusuudistuksia ja -investointeja. Hankkeesta syntyy tiekartta, jonka avulla unelmiemme ISLE:stä voi tulla totta!
Mahat, M., Bradbeer, C., Byers, T. & Imms, W. (2018). Innovative Learning Environments and Teacher Change: Defining key concepts. Melbourne: University of Melbourne, LEaRN. Retrieved from: http://www.iletc.com.au/publications/reportsOrganisation for Economic Co-operation and Development. (2013). Innovative learning environments. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264203488-en