Matematiikan maailmaan
Matematiikan maailmaan: Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen -hanke tuottaa tutkimusperustaisia toimintamalleja, materiaaleja ja välineitä varhaiskasvatuksen, alakoulun ja erityisopettajien koulutuksen ja ammatillisen kehityksen tukemiseen. Jyväskylän yliopiston osahankkeen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä varhaisten minäuskomusten muodostumisesta ja merkityksestä matematiikan oppimisessa, sekä tarjota välineitä niiden kartoittamiseen ja tukemiseen kentän toimijoille.





Sisällysluettelo
Hankkeen kesto
-
Tutkimuksen painoala
Oppiminen, opetus ja vuorovaikutus
Tutkimusalue
JYU.Edu
Oppiminen, oppimisen vaikeudet ja niihin vaikuttavat tekijät
Osasto
Opettajankoulutuslaitos
Yhteistyö
Turun yliopisto, Helsingin yliopisto, Åbo Akademi
Tiedekunta
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Rahoitus
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hankekuvaus
Matematiikan taitojen kehitystä ohjaavat erilaisten tiedollisten alkuvalmiuksien ohella oppimiseen liittyvät emotionaaliset tekijät, kuten oppilaan uskomukset itsestään matematiikan oppijana. Nämä uskomukset alkavat muodostua jo varhain esikouluiässä suunnaten matematiikan oppimiseen liittyvää kiinnostusta, ja sen myötä myös taitojen kehitystä. Tämän vuoksi on tärkeää kiinnittää huomiota varhaiseen oppijaminäkäsitykseen ja minäpystyvyyteen sekä tukea niiden myönteisyyttä esi- ja alkuopetuksessa erityisesti silloin kun nämä minäuskomukset ovat kielteisiä.
Avainsanat: Matematiikka, Minäpystyvyys, Oppijaminäkäsitys, Oppiminen


Jäsenet
Ulkoiset jäsenet
Minna Hannula-Sormunen
Hankekoordinaattori, professori
Turun yliopisto, opettajankoulutuslaitos