KAIS1301 Kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset ulottuvuudet (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa kasvatussosiologisia teorioita ja käsitteitä
- analysoida kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaisia yhteiskunnallisia jännitteitä
- tarkastella kriittisesti yhteiskunnallisen uusintamisen ja koulutuksen sosiaalisen kasautumisen mekanismeja –
- eritellä koulutuksellisen tasa-arvon ongelmia
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti.
Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa
Sisältö
Teoreetikoihin syventyminen, kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaiset jännitteet
(esim. yksilöllistyminen, työelämän muutokset, globalisaatio), yhteiskunnallinen muutos ja koulutuksellisen tasa-arvon kysymykset.
Oppimateriaalit
Suoritetaan kolme teosta.
Kaikille yhteinen teos:
Murphy, M. (ed.) 2013. Social Theory and Education Research: Understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida. Abingdon: Routledge.
Valitaan toinen seuraavista:
Brooks, R., McCormack, M., Bhopal, K. (eds.) 2013. Contemporary debates in the sociology of education. Palgrave Macmillan.
Apple, M. 2010. Global crises, social justice, and education. New York: Routledge.
Lisäksi valitaan yksi alkuperäisteos. Voit ehdottaa pro gradu tutkielmassa käyttämääsi kirjallisuutta ja/tai hyödyntää esim. Aittolan (toim.) Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä -teoksessa esiteltyjä teoreetikoita, kuten:
Berger, P. & Luckman, T. 1967. The Social Construction of Reality.
Bourdieu, P. & Passeron, J.-C. 1990. Reproduction in education, society and culture. 2nd ed. London: Sage.
Brookfield, S. D. 2005. The power of critical theory: liberating adult learning and teaching. San Francisco: Jossey-Bass/JohnWiley
Skeggs, B. 2003. Class, Self and Culture. New York: Taylor & Francis LTD.
Ja muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
Murphy, M. (ed.) 2013. Social Theory and Education Research: Understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida. Abingdon: Routledge. | |
Brooks, R., McCormack, M., Bhopal, K. (eds.) 2013. Contemporary debates in the sociology of education. Palgrave Macmillan. | |
Apple, M. 2010. Global crises, social justice, and education. New York: Routledge. | |
Berger, P. & Luckman, T. 1967. The Social Construction of Reality. | |
Bourdieu, P. & Passeron, J.-C. 1990. Reproduction in education, society and culture. 2nd ed. London: Sage. | |
Brookfield, S. D. 2005. The power of critical theory: liberating adult learning and teaching. San Francisco: Jossey-Bass/JohnWiley | |
Skeggs, B. 2003. Class, Self and Culture. New York: Taylor & Francis LTD. |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.