KASS062 Kasvatustieteellinen perheosaaminen nyky-yhteiskunnassa (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- tunnistaa perhe-elämän haasteita ja ymmärtää niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- eritellä perheiden selviytymiskykyä ja hyvinvointia parantavia tekijöitä ja niiden edistämisen keinoja, joita voidaan soveltaa niin perheissä kuin yhteiskunnan organisaatioissa
- tarkastella kriittisesti ja analyyttisesti perheiden tukemiskäytäntöjä tutkimustietoon perustuen ja eri vaihtoehtojen rajoituksia ja mahdollisuuksia arvioiden
- soveltaa perhetietoa perheiden tukemisen kehittämiseksi esimerkiksi projekti- ja kasvatustoiminnassa (esim. järjestöt, perhehankkeet, kasvatusprojektit, vertaistuki, isätoiminta)
- huomioida moninäkökulmaisuus perheiden tukemisen yhteydessä
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Sisältö
Perheosaamisen teoriat ja käytännöt erityisesti kasvatustieteen konteksteissa; käytäntöjen tutkimusperustaisuus, taustalla olevat arvolähtökohdat ja lähestymistavat; perheiden selviytymiskyky ja hyvinvointi, interventio ja preventio, osallisuus sekä kokemusasiantuntijuus ja asiantuntijatieto.
Oppimateriaalit
Alla mainitut teokset ja muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
GOLDSTEIN, S. & BROOKS, R. (toim.) 2013. Handbook of resilience in children. Springer. Luvut 1-6, 9, 17, 20, 26-29. E-kirja. | |
KERR, M., STATTIN, H. & RUTGER, E. 2008. What can parents do? New insights into the role of parents in adolescent problem behavior. Hot Topics in Developmental Research. West Sussex: John Wiley & Sons. | |
KUCZYNSKI, L. (toim.) 2003. Handbook of dynamics in parent-child relations. Sage. OSAT: IV, V, VI: E-kirja. | |
LEE, E., BRISTOW, J., FAIRCLOTH, C. & MACVARISH, J. 2014. Parenting culture studies. Palgrave MacMillan. | |
POELMANS, S. (toim.) 2005. Work and family: An international research perspective. Taylor & Francis. E-kirjana. |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Esitietovaatimukset
Kasvatustieteen aineopinnot