AIKS053 Oppiminen, työ ja luovuus (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa luonnehtia oppimisen ja osaamisen luonnetta sekä luovuuden merkitystä tulevaisuuden työelämässä
- tuntee keskeiset työssä oppimista kuvaavat teoreettiset lähestymistavat
- osaa soveltaa työssä oppimista kuvaavia malleja muuttuvissa työelämän käytänteissä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasoilla

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Sisältö

Työelämässä vaadittava osaaminen, oppiminen ja luovuus sekä työssä oppimista kuvaavat erilaiset teoreettiset lähestymistavat.

Oppimateriaalit

Valitaan kaksi teemaa kolmesta:

Teema 1: Transformatiivinen ja biografinen oppiminen
Suoritetaan molemmat teokset
ILLERIS, K. 2014. Transformative learning and identity. London: Routledge.
ILLERIS, K. 2009. Contemporary theories of learning: Learning theorists ... In their own words. London: Routledge. http://www.scribd.com/doc/84878122/Contemporary-Theories-of-Learning-Learning-Theorists-in-Their-Own-Words

Teema 2: Työssä oppiminen
Suoritetaan teoksesta osat I, II ja IV sekä kaksi artikkelia
BILLETT, S., HARTEIS, C. & GRUBER, H. 2014. International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Volume 1-2. Springer.
Artikkelit:
Fenwick, T. 2008. Understanding relations of individual–collective learning in work: A review of research. Management Learning, 39(3), 227–243.
Tynjälä, P. 2008. Perspectives into learning at the workplace. Educational Research Review, 3,130–154.
Virtanen, A., Tynjälä, P., & Collin, K. 2009. Characteristics of workplace learning among Finnish vocational students. Vocations and Learning, 2(3), 153–175.

Teema 3: Luovuus ja innovatiivisuus työelämässä
Suoritetaan teokset soveltuvin osin sekä
teemanumerosta johdantoartikkeli ja kaksi muuta artikkelia
SAWYER, K. S. 2006 tai 2012. Explaining creativity. The science of human innovation. Oxford: University Press. Osat 1-3.
SAWYER, K. S., JOHN-STEINER, V., MORAN, S., STERNBERG R. J., FELDMAN, D. H., NAKAMURA, J., & CSIKSZENTMIHALYI, M. 2003. Creativity and development. Oxford: University Press. Osat 2-3.
Artikkelit:
Creativity and Creative Work –teemanumerosta (Vocations and Learning, Volume 5, Issue 1, 2012; http://link.springer.com/journal/12186/5/1/
Littleton, K., Taylor, S. & Eteläpelto, A. 2012. Special issue introduction: Creativity and creative work in contemporary working contexts. Vocations and Learning, 5(1), 1–4. (johdantoartikkeli) sekä 2 valinnaista artikkelia

ja muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
ISBN-13: 978-0415838917 ILLERIS, K. 2014. Transformative learning and identity. London: Routledge.
ISBN: 0415473438, 9780415473439 ILLERIS, K. 2009. Contemporary theories of learning: Learning theorists ... In their own words. London: Routledge. http://www.scribd.com/doc/84878122/Contemporary-Theories-of-Learning-2. Learning-Theorists-in-Their-Own-Words
ISBN: 978-94-017-8902-9 BILLETT, S., HARTEIS, C. & GRUBER, H. 2014. International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Volume 1-2. Springer.
ISBN: 9780199737574 SAWYER, K. S. 2006 tai 2012. Explaining creativity. The science of human innovation. Oxford: University Press. Osat 1-3.
ISBN: 9780195149005 SAWYER, K. S., JOHN-STEINER, V., MORAN, S., STERNBERG R. J., FELDMAN, D. H., NAKAMURA, J., & CSIKSZENTMIHALYI, M. 2003. Creativity and development. Oxford: University Press. Osat 2-3.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.