OHJA1020 Tavoitteellinen ohjaussuhde (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- toimia ohjaustilanteissa tavalla, joka edistää dialogisten ohjaus-
suhteiden rakentumista
- jäsentää ohjausprosessin eri vaiheita ja hyödyntää sitä ohjaustilanteissa
- tiedostaa omassa ohjauksessaan ihmisten välisiä yhteiskunnalli-
sesti rakentuneita eroja ja valtasuhteita erityisesti koulutuksessa
ja työelämässä
- tunnistaa itsessään taipumuksensa reagoida erilaisuuteen, jotta
hänessä pääsisi kehittymään eettisesti ja poliittisesti oikeuden-
mukainen ja tasa-arvoisuutta edistävä ohjaustapa
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Sisältö
Ohjaussuhteen eri ulottuvuudet ja ohjaussuhteiden dynamiikka
Ohjausprosessin erilaisia jäsennystapoja
Ohjausprosessin ihmislähtöinen edistäminen
Ihmisten erilaisuus ohjauksen kentällä
Monikulttuurinen ohjaus
Oma suhde erilaisuuteen
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali:
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
Buber, M. 1947. Between Man and Man. Routledge (ebrary-kokoelma) | |
Nelson-Jones, R. 2011. Basic counselling skills: A helper's manual. Los Angeles: Sage. | |
Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus. | |
Rogers, C. Useita painoksia 1990-2011. The Carl Roders Reader. London: Constable. | |
Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus. | |
Ojala, H., Palmu T. & Saarinen J. (toim.) 2009. Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa. Tampere: Vastapaino. | |
Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Jyväskylä: PS-kustannus. |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.