VKTA1039 Pedagoginen asiantuntijuus ja ammatillinen kehittyminen (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on syventänyt itsetuntemustaan, reflektointi- ja vuorovaikutustaitojaan
- ymmärtää ryhmädynaamisia ilmiöitä
- osaa arvioida työyhteisöä kehittyvänä organisaationa
- kykenee edistämään työyhteisön hyvinvointia ja tunnistaa työsuojelun merkityksen
- kykenee kehittämään pedagogista toimintaa työyhteisössä
- ymmärtää ja kykenee edistämään pedagogisen asiantuntijuuden kehittymistä yksilö- ja yhteisötasolla
- tiedostaa pedagogisen johtamisen perustehtävät ja haasteet varhaiskasvatustyössä
- osaa jäsentää oman pedagogisen toimintansa perustana olevia kasvatusfilosofisia ja teoreettisia lähtökohtia sekä johtaa niistä omaa kasvatus- ja opetustyötä linjaavia ja ohjaavia periaatteita
- hallitsee jatkuvan ammatillisen kehittymisen yksilö- ja työyhteisötasolla

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Sisältö

ryhmäilmiöt, työyhteisön hyvinvointi, työsuojelu, ammatillinen vuorovaikutus, pedagoginen asiantuntijuus, pedagoginen johtajuus ja laatu, kokonaisvaltainen pedagoginen ajattelu, oppiminen ja asiantuntijuuden kehittyminen työyhteisössä

Oppimateriaalit

NIEMISTÖ, R. 2002. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Palmenia-kustannus. (Soveltuvin osin)
HEIKKA, J., HUJALA, E & TURJA, L. 2009. Arvioinnista opiksi. Havainnointi, arviointi ja suunnittelu varhaispedagogiikassa. Vantaa: Printel.
HUJALA, E. & TURJA, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus, (Luvut 1, 3, 4, 6, 21, 22 ja 23).
KARILA, K. & KUPILA, P. 2010. Varhaiskasvatuksen työidentiteettien muotoutuminen eri ammattilaissukupolvien ja ammattiryhmien kohtaamisissa. Loppuraportti. Tampereen yliopisto. http://www.tsr.fi/c/document_library/get_file?folderId=13109&name=DLFE-4301.pdf
Artikkeleita sopimuksen mukaan.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.