OKLA1300 Työyhteisö ja yhteiskunta (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- integroida kokemuksiaan ja käsityksiään työyhteisön ja palvelujärjestelmän tutkimiseen
- tutkia työyhteisön ja yhteiskunnan ilmiöitä ja jäsentää niitä teoreettisten käsitteiden avulla

Suoritustavat

Osallistuminen luentoihin ja seminaarityöskentelyyn pienryhmässä, oppimistehtävien teko ja/tai kirjallisuuden tenttiminen. Ilmiölähtöinen oppimistehtävä pienryhmässä.

Sisältö

Yhteiskunnalliset kehystekijät
Yhteistoiminnallisuus
Työyhteisön kehittäminen, työssä oppiminen ja moniammatillinen yhteistyö
Yhteistyö perheiden ja muiden tahojen kanssa

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit ja kurssikirjallisuus sekä oppimistehtävän kirjallisuus ja tutkimusaineisto. Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali:

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
ISBN: 951-768-128-3 1. Ahonen, S. 2003. Yhteinen koulu – tasa-arvoa vai tasapäi-syyttä? Tampere: Vastapaino.
ISBN: 9781412916868 2. Collinson, V. & Cook, T. F. 2007 Organizational learning. Improving learning, teaching, and leading in school systems. Thousand Oaks: SAGE.
ISBN: 9789518512496 3. Salminen, J. 2012. Koulun pirulliset dilemmat. Helsinki: Teos.

Arviointiperusteet

Seminaarityön muoto, sisältö ja esittäminen sekä luentopäiväkirjan sisältö ja/tai tentittävään kirjallisuuteen perehtyminen.

Arvosanakohtaiset arviointiperusteet

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.

Esitietovaatimukset

Kasvatustieteen perusopinnot