TTIA1106 Yhteiskunnalliset ilmiöt, aktiivinen kansalaisuus ja aikuiskoulutus (4 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa yhteiskunnallisten rakenteiden ja aikuiskoulutuksen välistä dynamiikkaa ja jännitteitä
• tunnistaa yhteiskunnallisen vallankäytön muotoja ja niiden yhteyttä aikuiskouluttajan työhön
• osaa arvioida omaa toimijuuttaan ja tunnistaa erilaisia toimijuutta ja identiteettejä koskevia teoreettisia lähtökohtia
• osaa arvioida kriittisen pedagogiikan ja sivistyspedagogiikan merkitystä koulutuksen arvoperustan, rakenteiden ja toimintatapojen vastavoimana
Suoritustavat
Luennot 6 tuntia
Yhteistoiminnalliset työtavat (työpaja- ja lukupiirityöskentely, pienryhmätyöskentely) 20 tuntia
Oppimispäiväkirjat
Sisältö
Pedagogiset traditiot, lainsäädäntö,
Työelämä ja opetussuunnitelma aikuiskouluttajan työn rajaajina ja mahdollistajina
Sivistyspedagogiikka
Kriittisen pedagogiikan teoria
Kansalaisuuden kompetenssit
Osallisuus, osallistuminen, vaikuttaminen
Demokratiakasvatus
Toimijuuden teoriat
Lisätiedot
Kevätlukukausi
Oppimateriaalit
Eteläpelto, A., Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) 2011. Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa. Aikuiskasvatuksen 49. vuosikirja. Vantaa: Kansanvalistusseura.
Brookfield, s. D. 2004. The power of critical theory: liberating adult learning and teaching. San Francisco: Jossey-Bass.
Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.) 2014. Koulutuksella työntekijäkansalaiseksi. Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Helsinki: Gaudeamus.
Freire, P. 2005. Sorrettujen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Hooks, B. 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: kansanvalistusseura.
Jarvis, P. 2008. Democracy, lifelong learning and the learning society: active citizenship in the late modern age. London: Taylor & Francis Ltd.
Niemelä, S. 2011. Sivistyminen. Sivistystarve, -pedagogiikka ja –politiikka pohjoismaisessa kansansivistystraditiossa. Helsinki: Kansanvalistusseura ja Snellman-instituutti. (303 s.)
Rinne, R. & Jauhiainen, A. (toim.) 2011. Aikuiskasvatus ja demokratian haaste. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Wildemeersch, D., Stroobants, V. & Bron, M. Jr. (Eds.) 2005. Active citizenship and multiple identities in Europe: a learning outlook. Frankfurt am Main: Peter Lang
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, oppimispäiväkirjojen hyväksytty suorittaminen