NUOP010 Näkökulmia nuoruuteen ja nuorisotutkimukseen (5 op)
Osaamistavoitteet
• nimetä nuorisotutkimuksen tutkimuskohteita ja ymmärtää nuorisotutkimusta historian, nykypäivän ja tulevaisuuden valossa mm. nuoruuden sukupolvien kautta,
• tunnistaa nuoruuden omana elämänvaiheenaan ja verrata sitä muihin elämänvaiheisiin sekä
• eritellä nuoruutta ilmiönä sekä nimetä ja eritellä nuoruudessa tapahtuneita muutoksia modernisoitumisen myötä.
Suoritustavat
Oppimistehtävä, verkkotentti, verkkolukupiiri voimassaolevan opetusohjelman mukaisesti.
Sisältö
Nuorisotutkimuksen tutkimuskohteet, sen erityispiirteet ja lähestymistavat, nuoruuden sukupolvet, nuoruus elämänvaiheena ja ilmiönä.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
1. Myllyniemi, S. (toim.) 2017. Katse tulevaisuudessa. Nuorisobarometri 2016. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Nuorisoasiain neuvottelukunta. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 56. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2017/03/Nuorisobarometri_2016_WEB.pdf | |
2. Puuronen, V. 2006. Nuorisotutkimus. Tampere: Vastapaino. | |
3. Ristikari, T., Törmäkangas, L., Lappi, A., Haapakorva, P., Kiilakoski, T., Merikukka, M., Hautakoski, A., Pekkarinen, E. & Gissler, M. (toim.) 2016. Suomi nuorten kasvuympäristönä. 25 vuoden seuranta vuonna 1987 Suomessa syntyneistä nuorista aikuisista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 101. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/suomi_nuorten_kasvuymparistona.pdf | |
4. Siltala, J. 2013. Nuoriso – mainettaan parempi? Helsinki: WSOY. | |
5. Vehkalahti, K. & Suurpää, L. (toim.) 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 152. |
Arviointiperusteet
Arviointiperusteet näkyvät opetusohjelmassa.
Arvosanakohtaiset arviointiperusteet
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit näkyvät opetusohjelmassa.