VKTA1038 Pedagoginen asiantuntijuus, täydennysosa (3 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kykenee kehittämään pedagogista toimintaa työyhteisössä
- ymmärtää ja kykenee edistämään pedagogisen asiantuntijuuden kehittymistä yksilö- ja yhteisötasolla
- osaa jäsentää oman pedagogisen toimintansa perustana olevia kasvatusfilosofisia ja teoreettisia lähtökohtia sekä johtaa niistä omaa kasvatus- ja opetustyötä linjaavia ja ohjaavia periaatteita
- hallitsee jatkuvan ammatillisen kehittymisen yksilö- ja työyhteisötasolla

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Sisältö

pedagoginen asiantuntijuus, kokonaisvaltainen pedagoginen ajattelu, oppiminen ja asiantuntijuuden kehittyminen työyhteisössä

Oppimateriaalit

HUJALA, E. & TURJA, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Soveltuvin osin.
KARILA, K. & KUPILA, P. 2010. Varhaiskasvatuksen työidentiteettien muotoutuminen eri ammattilaissukupolvien ja ammattiryhmien kohtaamisissa. Loppuraportti. Tampereen yliopisto. http://www.tsr.fi/c/document_library/get_file?folderId=13109&name=DLFE-4301.pdf
Artikkeleita sopimuksen mukaan.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.