OHKS1130 Ohjaussuhde ja –prosessi (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ohjaussuhteen rakentumisen merkityksen
• jäsentää ohjausprosessin eri vaiheita
• osaa tunnistaa dialogisuuden mahdollisuuksia ohjaustyössä
• ymmärtää ja osaa huomioida kulttuurien välisyyden ja yksilöistä sekä heidän taustastaan kumpuavan erilaisuuden merkityksen ohjaussuhteessa
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Sisältö
Ohjaussuhteen eri ulottuvuudet ja ohjaussuhteiden dynamiikka
Dialoginen ohjaus
Ohjausprosessin erilaisia jäsennystapoja
Erilaisuuden huomioon ottaminen ohjauksessa
Lisätiedot
Opintojakso kuuluu opettajan pedagogisiin opintoihin.
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusjakson yhteydessä sovittava muu mahdollinen materiaali:
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus. | |
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling. 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma) | |
Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus. | |
Rogers, C. Useita painoksia 1990-2011. The Carl Roders Reader. London: Constable. | |
Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Jyväskylä: PS-kustannus. |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.