OHKS1130 Ohjaussuhde ja –prosessi (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ohjaussuhteen rakentumisen merkityksen
• jäsentää ohjausprosessin eri vaiheita
• osaa tunnistaa dialogisuuden mahdollisuuksia ohjaustyössä
• ymmärtää ja osaa huomioida kulttuurien välisyyden ja yksilöistä sekä heidän taustastaan kumpuavan erilaisuuden merkityksen ohjaussuhteessa

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Sisältö

Ohjaussuhteen eri ulottuvuudet ja ohjaussuhteiden dynamiikka
Dialoginen ohjaus
Ohjausprosessin erilaisia jäsennystapoja
Erilaisuuden huomioon ottaminen ohjauksessa

Lisätiedot

Opintojakso kuuluu opettajan pedagogisiin opintoihin.

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusjakson yhteydessä sovittava muu mahdollinen materiaali:

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling. 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)
Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Rogers, C. Useita painoksia 1990-2011. The Carl Roders Reader. London: Constable.
Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Jyväskylä: PS-kustannus.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.