PSYA203 Psykologian tutkimusmenetelmät II: Kvalitatiiviset menetelmät (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee keskeiset psykologian alan laadullisen tutkimuksen tutkimusotteet ja -asetelmat ja niihin liittyvät tiedonhankintamenetelmät sekä osaa soveltaa psykologian laadullisen analyysin peruskäytäntöjä. Opiskelijalla on valmiudet tutkimusraportin kirjoittamiseen laadullisissa tutkimuksissa.
Suoritustavat
Luennot ja kirjallisuus sekä tentti ja harjoitukset.
Sisältö
Perehdytään tekstimuotoisten aineistojen käytön tietoteoreettisiin perusteisiin psykologisessa tutkimuksessa, laadullisiin tapaustutkimusasetelmiin, erilaisten tekstiaineistojen muodos-tamisen mahdollisuuksiin, malli- ja aineistolähtöisiin analyysikäytäntöihin, kvalitatiivisen analyysin varmentamisen menetelmiin sekä tutkimusraportin kirjoittamiseen laadullisissa tutkimuksissa.
Oppimateriaalit
HARPER, D & THOMPSON, A. R. (toim.) (2011). Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and practitioners. Chichester: Wiley-Blackwell. (E-kirja)
tai
FORRESTER, M. A. (toim.) (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. London: Sage.
tai
O’REILLY, M. & PARKER, N. (2014) Doing mental health research with children and adolescents. London: Sage.
ja
Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
HARPER, D & THOMPSON, A. R. (toim.) (2011). Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and practitioners. Chichester: Wiley-Blackwell. (E-kirja) | |
FORRESTER, M. A. (toim.) (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. London: Sage. | |
O’REILLY, M. & PARKER, N. (2014) Doing mental health research with children and adolescents. London: Sage. |
Arviointiperusteet
Osa luennoista voi olla pakollisia. Kurssi arvioidaan asteikolla 0 (hylätty) – 5 (erinomainen). Arviointi perustuu tenttiin ja harjoitustöihin, joiden painoarvo on kolmasosa kurssin kokonaisarvosanasta.