PSYA203 Psykologian tutkimusmenetelmät II: Kvalitatiiviset menetelmät (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee keskeiset psykologian alan laadullisen tutkimuksen tutkimusotteet ja -asetelmat ja niihin liittyvät tiedonhankintamenetelmät sekä osaa soveltaa psykologian laadullisen analyysin peruskäytäntöjä. Opiskelijalla on valmiudet tutkimusraportin kirjoittamiseen laadullisissa tutkimuksissa.

Suoritustavat

Luennot ja kirjallisuus sekä tentti ja harjoitukset.

Sisältö

Perehdytään tekstimuotoisten aineistojen käytön tietoteoreettisiin perusteisiin psykologisessa tutkimuksessa, laadullisiin tapaustutkimusasetelmiin, erilaisten tekstiaineistojen muodos-tamisen mahdollisuuksiin, malli- ja aineistolähtöisiin analyysikäytäntöihin, kvalitatiivisen analyysin varmentamisen menetelmiin sekä tutkimusraportin kirjoittamiseen laadullisissa tutkimuksissa.

Oppimateriaalit

HARPER, D & THOMPSON, A. R. (toim.) (2011). Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and practitioners. Chichester: Wiley-Blackwell. (E-kirja)
tai
FORRESTER, M. A. (toim.) (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. London: Sage.
tai
O’REILLY, M. & PARKER, N. (2014) Doing mental health research with children and adolescents. London: Sage.
ja
Verkkoaineistot, jotka ilmoitetaan vuosittain.

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
HARPER, D & THOMPSON, A. R. (toim.) (2011). Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and practitioners. Chichester: Wiley-Blackwell. (E-kirja)
FORRESTER, M. A. (toim.) (2010). Doing qualitative research in psychology. A practical guide. London: Sage.
O’REILLY, M. & PARKER, N. (2014) Doing mental health research with children and adolescents. London: Sage.

Arviointiperusteet

Osa luennoista voi olla pakollisia. Kurssi arvioidaan asteikolla 0 (hylätty) – 5 (erinomainen). Arviointi perustuu tenttiin ja harjoitustöihin, joiden painoarvo on kolmasosa kurssin kokonaisarvosanasta.