PSYS153 Työ- ja organisaatiopsykologia III B (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee työ- ja organisaatiopsykologian alan teoriaa ja tutkimusta ja on syventynyt johonkin työpsykologian, organisaatiopsykologian tai henkilöstön kehittämisen psykologian osa-alueeseen, jonka tietoa osaa soveltaa myös käytännössä.
Suoritustavat
Kirjatentti tai essee. Kirjatentissä opiskelija valitsee tentittävät teokset itsenäisesti alla olevasta kirjallisuusluettelosta. Esseen laajuudesta ja sen kirjallisuudesta tulee sopia tentaattorin kanssa erikseen.
Sisältö
Opintojakso sisältää kirjallisuutta esimerkiksi seuraavilta työ- ja organisaatiopsykologian aihealueilta: voimavarakeskeinen työpsykologia ja työhyvinvoinnin edistäminen; jaksamisen ongelmat työelämässä (mm. työstressi, uupumus, palautuminen); henkilöarviointi ja/tai organisaatioiden kehittäminen työelämässä; työn ja perheen yhteensovittaminen; monitieteinen näkökulma työhön; työelämän muutokset ja epävakaistuminen.
Oppimateriaalit
Kirjatenttiin valitaan seuraavasta kirjallisuudesta n.650 sivua.
- BAKKER, A. (2013). Advances in positive organizational psychology. Bingley: Emerald. (n. 340 s.)
- BURKE, R. J. & COOPER, C. L. (2013). The fulfilling workplace: The organization’s role in achieving individual and organizational health. Routledge. (n. 310 s.)
- CAWSEY, T. F., DESZCA, G. & INGOLS, C. (2016). Organizational change: An action-oriented toolkit (2. painos). Sage. (n. 470 s.)
- CUTLER, A. (2014). Leadership psychology. How the best leaders inspire their people? Kogan Page. (n. 260 s.)
- DE VOS, A. & VAN DER HEIJDEN, B. (2015). Handbook of research on sustainable careers. Edward Elgar. (n. 450 s.)
- JEX, S. & BRITT, T. (2014). Organizational psychology. A scientist-practioner approach (3. painos). Wiley. (n. 560 s.)
- KRAIGER, K., PASSMORE, J., REBELO DOS SANTOS, N. & MALVEZZI, S. (2014). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of training, development and performance. Wiley Blackwell. (n. 550 s.)
- LEITER, M., BAKKER, A. & MASLACH, C. (2014). Burnout at work: A psychological perspec-tive. Psychology Press. (n. 160 s.)
- MAJOR, D. & BURKE, R. J. (2013). Handbook of work-life integration among professionals. Challenges and opportunities. Edward Elgar. (n. 380 s.)
- WEINBERG, A., SUTHERLAND, V. & COOPER, C. (2010). Organizational stress management: A strategic approach. Palgrave Macmillan. (n. 310 s.)
- WILTON, N. (2013). An introduction to human resource management (2. painos). Sage. (n. 480 s.)
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
BAKKER, A. (2013). Advances in positive organizational psychology. Bingley: Emerald. (n. 340 s.) | |
BURKE, R. J. & COOPER, C. L. (2013). The fulfilling workplace: The organization’s role in achieving individual and organizational health. Routledge. (n. 310 s.) | |
CAWSEY, T. F., DESZCA, G. & INGOLS, C. (2016). Organizational change: An action-oriented toolkit (2. painos). Sage. (n. 470 s.) | |
CUTLER, A. (2014). Leadership psychology. How the best leaders inspire their people? Kogan Page. (n. 260 s.) | |
DE VOS, A. & VAN DER HEIJDEN, B. (2015). Handbook of research on sustainable careers. Edward Elgar. (n. 450 s.) | |
JEX, S. & BRITT, T. (2014). Organizational psychology. A scientist-practioner approach (3. painos). Wiley. (n. 560 s.) | |
KRAIGER, K., PASSMORE, J., REBELO DOS SANTOS, N. & MALVEZZI, S. (2014). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of training, development and performance. Wiley Blackwell. (n. 550 s.) | |
LEITER, M., BAKKER, A. & MASLACH, C. (2014). Burnout at work: A psychological perspec-tive. Psychology Press. (n. 160 s.) | |
MAJOR, D. & BURKE, R. J. (2013). Handbook of work-life integration among professionals. Challenges and opportunities. Edward Elgar. (n. 380 s.) | |
WEINBERG, A., SUTHERLAND, V. & COOPER, C. (2010). Organizational stress management: A strategic approach. Palgrave Macmillan. (n. 310 s.) | |
WILTON, N. (2013). An introduction to human resource management (2. painos). Sage. (n. 480 s.) |
Arviointiperusteet
Arviointi tapahtuu kirjallisen suorituksen (tentti/essee) perusteella asteikolla 0 (hylätty) – 5 (erinomainen).