VAAM1220 Pedagogiikka II (6 op)

Arvosteluasteikko
Hyväksytty-hylätty
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee esi- ja alkuopetusta ohjaavat opetussuunnitelmat
- ymmärtää esiopetusikäisen lapsen oppimisen ja opettamisen erityispiirteet sekä lapsen osallisuuden merkityksen
- osaa ohjata esiopetusikäisen lapsen oppimisprosessia (havainnointi, suunnittelu, ohjaaminen ja arviointi) opetussuunnitelmaan pohjautuen
- ymmärtää opetussuunnitelmaprosessin
- osaa tarkastella varhaiskasvatusta sekä esi- ja alkuopetusta pedagogisena jatkumona
- ymmärtää lastentarhanopettajan roolin kolmiportaisen tuen ja oppilashuollon järjestämisessä

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja lapsiryhmäharjoittelu, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Sisältö

esiopetuksen historia, lainsäädäntö ja asiakirjat, esiopetusikäisten leikin ja oppimisen ohjaaminen, esiopetuksen oppimisympäristön järjestäminen, tavoitteet, suunnittelu ja arviointi esiopetuksessa, opetussuunnitelmaprosessi, oppilashuolto ja kolmiportainen tuki, siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen, alkuopetuksen keskeiset tavoitteet, sisällöt ja arviointi, lasten osallisuuteen perustuva pedagogiikka

Oppimateriaalit

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014. Opetushallitus.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2014. Helsinki: Opetushallitus. (1. ja 2. luokkia koskevat sivut)
FABIAN, H. & DUNLOP, A.W. (toim.) 2007. Informing transitions in the early years. London: Open University Press. (luvut 1-3, 5, 8 ja 10.)
Artikkeleita sopimuksen mukaan.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Esitietovaatimukset

Pedagogiikka I