VAAM1250 Perhe ja yhteistyö (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee vanhempien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita ja toimintatapoja
- tiedostaa perhemuotojen moninaisuuden
- ymmärtää perheen merkityksen kasvatusyhteistyössä
- saa valmiuksia kohdata erilaisia vanhempia ja toteuttaa kasvatusyhteistyötä
- ymmärtää lapsen ja perheen osallisuuden merkityksen varhaiskasvatuksen suunnittelun prosesseissa, erityisesti lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kohdentuen
- hallitsee monialaisen yhteistyön perusteita
- on perehtynyt yhteistyöhön liittyvään lainsäädäntöön
- tuntee lasten ja perheiden keskeiset palvelujärjestelmät
- kykenee tukemaan perheitä erilaisissa haastavissa tilanteissa
- tiedostaa oman asiantuntijuutensa merkityksen ja osaa toimia erilaisissa monialaisissa verkostoissa yhdessä muiden asiantuntijoiden sekä lasten ja perheiden kanssa
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Sisältö
kasvatusyhteistyö, perhe, vanhemmuus ja perheen arki, monialainen yhteistyö käsitteenä ja varhaiskasvatuksen käytäntöinä, sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki, dialogisuus, lasten ja perheiden palvelujärjestelmät
Oppimateriaalit
ALASUUTARI, M. 2010. Suunniteltu lapsuus. Keskustelut lapsen varhaiskasvatuksesta päivähoidossa. Tampere: Vastapaino.
SEIKKULA, J. & ARNKIL, T.E. 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
PÄRNÄ, K. 2012. Kehittävä moniammatillinen yhteistyö prosessina. Lapsiperheiden varhaisen tukemisen mahdollisuudet. Sosiaalitieteiden laitos, sosiologia. Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, osa 341. Turun yliopisto. Soveltuvin osin.
Artikkeleita ja kirjallisuutta sopimuksen mukaan.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.