HISA611 Historian oppiminen ja historian opetuksen historia (4 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää historiallisen ajattelun kerroksellisuutta
-tunnistaa historian opettamisen tutkimuksellisen pohjan
-on perehtynyt johonkin historian opettamiseen liittyvään erityiskysymykseen
Suoritustavat
Kontaktiopetuksena suoritettava kurssi tai itsenäinen työskentely (kirjatentti tai essee). Avoimessa yliopistossa itsenäinen työskentely (kirjatentti).
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään historian opettamiseen liittyviin kysymyksiin.
Oppimateriaalit
Kirjatenttinä suorittaessa valitaan kaksi teosta seuraavasta listasta.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
Arthur, James & Phillips, Robert (toim.), Issues in History Teaching (2000) | |
Barton, Keith C. & Levstik, Linda, Teaching History for the Common Good (2013) | |
Seixas, Peter & Morton, Tom, The Big Six Historical Thinking Concepts (2013) | |
Stearns, Peter, Seixas, Peter, Wineburg, Sam (toim.), Knowing, Teaching and Learning History: National and International Perspectives (2000) | |
Veijola, Anna, Pedagogisen ajattelun kehittyminen aineenopettajankoulutuksessa: tutkimus suoravalituista historian opettajaopiskelijoista (2013) | |
Wineburg, Sam, Historical Thinking and Other Unnatural Acts (2001) |
Arviointiperusteet
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla 80% osallistuminen ja ryhmätehtävät. Itsenäisessä työskentelyssä kirjallinen esseesuoritus tai kirjatentti. Avoimen yliopiston opiskelijoille kirjatentti itsenäisenä työskentelynä.